یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

در آخــــرین ساعات جمعه‌شب، وقتی سرگئی لاوروف وزیرخــــارجه روسیه از اتاق مذاکراتش با جان کری در ژنو بیرون آمد و برای خبرنگارانی که ۱۳ساعت پشت در این اتاق منتظر خبر بودند جعبه‌های پیتزا آورد، هنوز کسی اطمینان نداشت که نتیجه این ماراتن ۱۳ساعته، یک توافق باشد.

جان کری و لاوروف

اين نخستين بار نبود كه وزراي خارجه آمريكا و روسيه ساعت‌ها در اين اتاق درباره سوريه مذاكره مي‌كردند. 10روز پيش دو طرف بعد از يك جلسه طولاني كه تقريبا همين مقدار طول كشيد، به خبرنگاران گفتند كه تنها توافقشان، توافق براي ادامه مذاكره بوده‌است. هفته گذشته در چين هم اين دو بعد از ساعت‌ها مذاكره به نتيجه‌اي نرسيدند. حتي گفت‌وگوي 90دقيقه اوباما و پوتين در حاشيه نشست گروه 20هم بدون اعلام توافق به پايان رسيد. جمعه‌شب اما كري و لاوروف بعد از توزيع جعبه‌هاي پيتزاي اهدايي آمريكا و شيشه‌هاي نوشيدني اهدايي روسيه ميان خبرنگاران، در كنفرانس خبري حاضر شدند و اعلام كردند سرانجام به توافقي درباره سوريه رسيده‌اند. اين توافق اگرچه اماواگرهاي بسياري دارد اما مهم‌ترين دستاورد دو طرف طي يك سال رويارويي در سوريه به‌حساب مي‌آيد.

براساس آنچه آمريكا و روسيه از جزئيات اين توافق اعلام كرده‌اند، قرار است از روز دوشنبه آتش‌بسي در حلب برقرار شود كه اگر اين آتش‌بس يك هفته دوام بياورد و همه طرف‌ها به آن پايبند باشند، آن وقت زمينه‌اي براي آغاز عمليات مشترك مسكو و واشنگتن عليه داعش در سوريه خواهد بود. قرار است روسيه دولت سوريه را براي برقراري اين آتش‌بس متقاعد كند و آمريكا گروه‌هاي مسلح مخالف را. ديروز ائتلاف مخالفان سوريه در بيانيه‌اي به‌صورت اوليه از اين توافق استقبال كردند. در بيانيه ائتلاف مخالفان آمده‌است كه آنها خواستار آتش‌بس در همه مناطق جنگ فراتر از حلب هستند.

بخش ديگر اين توافق آن است كه آمريكا گروه‌هاي مسلح مشغول جنگ در سوريه را متقاعد كند از جبهه نصرت كه نامش را به جبهه فتح شام تغيير داده، جدا شوند. در مقابل روسيه هم دولت سوريه را متقاعد كند كه به مناطقي كه گروه‌هاي مسلح مورد حمايت آمريكا در آن حضور دارند حمله نكند. لاوروف در نشست خبري با كري، اين توافق را آغاز رابطه‌اي جديد ميان 2كشور خواند و گفت، دولت سوريه در جريان مذاكرات و اين توافق است و براي اجراي مفاد اين توافق آمادگي دارد.

كري ديروز بعد از اعلام توافق با روسيه گفت كه تصميم عاقلانه براي همه نيروهاي مخالف در سوريه اين است كه به‌طور كامل از جبهه نصرت جدا شوند. جدا شدن از اين گروه امتياز دادن به هيچ طرفي نيست و اين تنها و تنها به نفع آمريكاست.

اين سخنان اشاره به مخالفاني است كه مي‌گويند آمريكا با اين توافق به روسيه امتياز داده‌است. آسوشيتدپرس در گزارشي نوشته‌است اين توافق در واشنگتن مخالفاني در ميان نظاميان دارد. اشتون كارتر وزيردفاع و جيمز كلپر مدير سازمان‌هاي اطلاعات ملي آمريكا ازجمله اين مخالفان هستند. به همين‌خاطر سخنگويان وزارت خارجه و دفاع آمريكا هنگام اطلاع‌رساني بيشتر درباره اين توافق، محتاطانه سخن گفتند. سخنگوي پنتاگون گفته‌است: اين توافق به معني تمام شدن ماجرا نيست و ما از نزديك اجراي تعهدات طرف مقابل را در روزهاي آينده زيرنظر داريم.

کد خبر 346057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha