یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه*: به‌نظر می رسد رفته رفته موضوع عزل ونصب‌ها و پی در پی بودن و توالی آن‌ها در دولت نهم در حال تبدیل شدن به یک اصل است؛

اصلی که نه تنها منجر به یک تحول بنیادین در کار دولت نشده است، بلکه از جنبه هایی به روند کار چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی ضربه زده است.

در واقع تعدد و تکرار این عزل و نصب‌ها و حتی وجود شایعاتی در این باره فضایی روانی را شکل داده که این مسئله در بسیاری از موارد کارکردها را به حاشیه رانده است.

نارضایتی اعضای کمیسیون امنیت ملی از کناره گیری غیر منتظره دبیر شورای عالی امنیت ملی در حالی عنوان شد که اعضا متفق القول معتقد بودند که تغییراتی که در سطح مدیران سیاست خارجی صورت می گیرد، نه تنها  تحولاتی چشمگیر را باعث نشده، بلکه انرژی صرف شده برای آنها گاه دستاوردهای آن مدیر را نیز تحت الشعاع قرار داده و باعث ضربه زدن به شاخص های مدیریتی کشور شده است.

کناره گیری علی لاریجانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که پرونده هسته ای ایران در حساس ترین موقعیت قرار داشته و زمزمه‌های حل کامل مسئله هسته‌ای ایران به گوش می‌رسید، اگرچه نمی‌تواند به معنای تغییر در راهبردهای سیاست خارجی کشور تلقی شود اما قطعاً به بروز تغییراتی ریشه ای در اجرای این سیاست منجر خواهد شد.

شک نیست خلأ وجود  مدیری که هم در حوزه مذاکره و هم در حوزه تصمیم‌گیری دارای پختگی‌های لازم بود، تبعات فراوانی را در پی خواهد داشت.

به‌نظر می رسد بهتر بود که این جابه‌جایی به زمان دیگری موکول شود چرا که عملا فرصتی فراهم شد تا آن اعضایی از گروه 1+5 که معتقد به مذاکره نبوده‌اند از این پس بیش از پیش برای تضعیف دیپلماسی تلاش کنند و اعضایی هم که معتقد به مذاکره بوده‌اند زمانی را به تحلیل مواضع جدید بگذرانند.

شایعات عزل و نصب در حوزه های دیگر مدیریتی به ویژه در حوزه سیاست خارجی بازهم شنیده می شود و با این تفاصیل، ضرورت آن احساس می‌شود که توجه بیشتری به تخصص در دولت نهم وجود داشته باشد.

*عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

کد خبر 34571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز