دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

حلب این روزها به نبرد مرگ و زندگی برای سوریه و نقطه‌ای حیاتی و سرنوشت‌ساز بعد از ۵سال ناآرامی در این کشور تبدیل شده است.

سوریه

با تكميل شدن حلقه محاصره ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت بر چند هزار تروريست در شرق شهر حلب و تسلط بر جاده‌‌اي راهبردي منتهي به اين شهر، روزگذشته هم نيروهاي تروريستي بار ديگر براي فرار از مهلكه‌اي در آن گرفتار شده‌اند تلاش كردند اما با شكست مواجه شدند. نيروهاي دو گروه تروريستي جبهه الفتح‌الشام(مرتبط با القاعده و با نام سابق جبهه النصره) و احرارالشام روز گذشته حمله‌اي همه‌جانبه را براي شكستن محاصره خود انجام دادند.

اين چندمين عمليات گروه‌هاي تروريستي در شمال و غرب شهر حلب است كه تلاش مي‌كنند جاده راهبردي «كاستيلو» را كه به شرق و شمال شهر حلب منتهي مي‌شود، از كنترل ارتش سوريه خارج كنند. ارتش سوريه با بستن جاده كاستيلو به‌عنوان تنها مسير تداركاتي و پشتيباني تروريست‌ها در محله‌هاي شرقي حلب به سوي حومه شمالي اين شهر تا تركيه تروريست‌ها را تحت محاصره‌اي شديد قرار داده است.

در 2هفته عمليات سنگين حلب ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت توانستند پس از قطع ارتباط تروريست‌ها در مسير راهبردي كاستيلو، شهرك‌هاي بني زيد و ليرمون، محله‌هاي الاشرفيه، مسكن جوانان و كارخانه‌هاي شهرك صنعتي را پاكسازي كنند. اكنون عمليات نيروهاي سوري براي گسترش محاصره تروريست‌ها در اردوگاه حندرات و شمال محله كردنشين شيخ مقصود ادامه دارد. بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه روز گذشته به مناسبت هفتاد و يكمين سالگرد تاسيس ارتش سوريه تأكيد كرد كه ارتش سوريه در مقابله با تروريسم و نابودي آن قوي‌ترين بوده و ستون حمايتي براي امنيت و ثبات سوريه، منطقه و دژي براي كشور و حمايت از حاكميت آن خواهد بود.

  • چرا حلب مهم است؟

حلب در شمال سوريه و در نزديكي منطقه مرزي تركيه دومين شهر بزرگ سوريه و پايتخت اقتصادي اين كشور به‌حساب مي‌آيد. كنترل كامل حلب، امكان تسلط كامل نيروهاي سوري بر منطقه شمال سوريه را مي‌دهد و در واقع بازگشت حكومت سوريه را به اكثريت مناطق اين كشور فراهم مي‌كند. برخي از تحليلگران حتي حلب را ستون نبرد سوريه مي‌دانند كه تصرف آن مي‌تواند پاكسازي سريع بقيه مناطق سوريه را ميسر كند.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه بين 250تا 300هزار غيرنظامي در اين شهر باقي مانده‌اند كه اكثرا سني اما از طرفداران اسد و خانواده‌اش هستند. واقع شدن حلب در نزديكي گذرگاه‌هاي حياتي مشرف به تركيه و نزديكي‌اش به مرزهاي اين كشور آن را شهري استثنايي با موقعيتي ژئوپلتيك كرده است. در واقع تصرف و پاكسازي اين شهر توسط نيروهاي سوري يكي از محورهاي مهم قطع ارتباط تروريست‌ها با تركيه به‌حساب مي‌آيد. اين محور مي‌تواند تصرف منبج و پس از آن جرابلس را كامل كند.

پيروزي در حلب همچنين مي‌تواند جان غيرنظاميان در «فوعه و كفريا» را نجات دهد. تصرف جاده راهبردي كاستيلو مهم‌ترين ضربه‌اي بود كه ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت به گروه‌هاي تروريستي حاضر در حلب وارد كردند. برخي تحليلگران حلب را به‌نوعي مانند بنغازي براي ليبي تشبيه مي‌كنند كه گروه‌هاي تروريستي تلاش داشته‌اند با كنترل آن يا حتي جدا كردن آن براي خود منطقه‌اي مستقل تشكيل دهند. اين يك سياست نظامي مهم از سوي دولت سوريه بوده است كه ارتباط گروه‌هاي تروريستي حاضر در مناطق مختلف را با يكديگر قطع كرده و در واقع آنها را به جزيره‌هايي در محاصره تبديل كند.

تسلط بر حلب همچنين باعث مي‌شود كه دولت سوريه دست بالا را در مذاكرات داشته باشد. سازمان ملل اعلام كرده كه وزير امور خارجه سوريه از تمايل دمشق براي شركت در مذاكرات صلح ميان جناح‌هاي سوري در پايان‌ماه آگوست خبر داده است.
گروه‌هاي تروريستي و كشورهاي حامي آنها با محاصره حلب در تلاش هستند كه از مسئله وضعيت نامناسب غيرنظاميان در اين شهر سوءاستفاده كرده تا شايد راه‌گريزي داشته باشند.

دولت سوريه با همراهي روسيه كه مسئوليت عمليات هوايي در حلب را برعهده دارد اما اعلام كرده‌اند كه از 3گذرگاه امن به غيرنظاميان و افراد مسلحي كه قصد دارند تسليم شوند، اجازه مي‌دهند از مناطق تحت محاصره به منطقه تحت كنترل دولت سوريه وارد شوند. روز شنبه هم منابع خبري از تسليم شدن گروهي از افراد مسلح به نيروهاي ارتش سوريه در بخش شرقي شهر حلب خبر دادند. گزارش‌ها اما نشان مي‌دهد نيروهاي تروريستي مانع از خروج غيرنظاميان از مناطق تحت محاصره مي‌شوند تا از آنها به‌عنوان سپر دفاع انساني استفاده كنند.

  • كشته شدن 5نظامي روسيه در سقوط بالگرد

كرملين روز گذشته تأييد كرد كه هر 5 سرنشين بالگرد مي-8 اين كشور شامل 3خلبان و كادر پرواز و 2افسر ارتش روسيه كشته شده‌اند. مقام‌هاي روسيه اعلام كرده‌اند كه خلبان بالگرد در يك عمل قهرمانانه تلاش كرده كه مانع از تلفات غيرنظاميان حاضر در منطقه طي سقوط شود. وزارت دفاع روسيه مي‌گويد كه اين هلي‌كوپتر در مسير بازگشت به فرودگاه حميميم پس از رساندن كمك‌هاي انساني به حلب بوده كه در حومه ادلب سرنگون شد.

کد خبر 341884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha