دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

کامران محمدی: هرچند تنها مجموعه درست و حسابی یا تقریبا درست و حسابی تئاتر کشور هنوز تعطیل است و در بهترین شرایط تا یک هفته دیگر، یعنی اول آبان هم بازگشایی نخواهد شد، اما اخبار گوناگون از حوزه‌های گوناگون تئاتر، بیشترین حجم اخبار فرهنگی کشور را از ابتدای سال تا‌کنون به خود اختصاص داده‌اند.

یک تیر و 2 نشان عروسکی

مسئولان برگزاری جذاب‌ترین قسمت هنر نمایش، تصمیم جالبی برای جذاب‌تر کردن دهمین جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویان گرفته‌اند؛ نمایشگاهی از عروسک‌های نمایشی و سنتی کشورهای مختلف دنیا با حضور 110 عروسک که در روزهای برگزاری این جشنواره برپا می‌شود.

مهر از قول دبیر این جشنواره بین‌المللی می‌نویسد: «به منظور آشنایی دانشجویان این رشته با عروسک‌های شاخص نمایش‌های سنتی دنیا، طرح‌های عروسک‌های مختلف دنیا از اینترنت گرفته و به دانشحویان رشته عروسکی دانشکده سینما تئاتر برای ساخت داده شده است.»

افشین قاسمی ادامه می‌دهد: «همچنین طرح ماسک‌های سنتی آفریقا نیز به دانشجویان ارائه شده تا برای نمایش در نمایشگاه ماسک جشنواره ساخته شود.

ضمن آن که 50 عروسک سنتی از اندونزی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که همگی توسط سفارت اندونزی در ایران تنها در ایام جشنواره در اختیار ما گذاشته می‌شود.»

این اقدام جالب توجه و خلاقانه،  بدون شک سبب می‌شود جشنواره تئاتر عروسکی با یک تیر به 2 نشان بزند؛  تمرین عروسک‌سازی برای دانشجویان این رشته و تشکیل نمایشگاهی که احتمالا هم بسیار دیدنی است و هم آموزشی.

آمپول 185 میلیون تومانی

یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی از هفتم اردیبهشت سال 87 به مدت یک هفته برگزار می‌شود.

هرچند برای انتشار این خبر خیلی زود به نظر می‌رسد، اما مسئولان تئاتر دانشگاهی دیروز نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را با حضور سعید هاشم‌پور، دبیر این دوره از جشنواره و محسن اسلامی، معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار کردند.

حاصل؛ اگر چه همان حرف‌های معمول نشست‌های خبری با توضیحات مبسوط درباره بخش‌های امسال و تفاوت‌هایش با سال‌های گذشته بود، اما خبری را نیز به همراه آورد که باز هم دانشجویان را بیش از همه خوشحال می‌کند: برای حمایت از تئاتر دانشگاهی در تهران و شهرستان‌ها به زودی «خانه تئاتر دانشگاهی» تاسیس می‌شود.

محسن اسلامی ادامه داد: «برای راه‌اندازی خانه تئاتر دانشگاهی نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، با این حال بودجه‌ای که به بدنه تئاتر دانشگاهی در اول سال تزریق شده 185 میلیون تومان بوده است.»

تازه، این 185 میلیون تومان غیر از 800 میلیون تومانی است که به گفته اسلامی به کانون‌های فرهنگی_ هنری تزریق شده است.

یک خبر خوش دیگر

محمدحسین ایمانی خوشخو در جلسه عصر روز یکشنبه اعضای هیات مدیره خانه تئاتر پس از شنیدن مشکلات همیشگی مربوط به بودجه، گفت: «برای ردیف بودجه‌ای که وزارتخانه باید به تشکل‌های صنفی و مرتبط پرداخت کند، جلسه هیئت مدیره خانه تئاتر با معاون اداری مالی وزیر ارشاد برگزار می‌شود تا این مسأله رفع شود.»

هرچند همه بایدهای هنری همیشه تحقق نمی‌یابند، اما معاون هنری وزارت ارشاد ادامه داد: «با همکاری هنرمندان و تشکل‌های صنفی باید تلاش شود در بودجه سال 1387 ردیفی به هر یک از تشکل‌های صنفی از جمله خانه تئاتر اختصاص یابد.

در سابقه پرداخت بودجه به نهادهای صنفی مانند خانه تئاتر ردیف بودجه متمرکز در قانون بودجه لحاظ شده که با بودجه معاونت هنری در زمینه حمایت از تولید تئاتر تفاوت دارد.

معاونت هنری، پارسال و امسال کمک‌هایی را در حد توان به خانه تئاتر ارائه داده، اما مشکل اصلی باید از طریق ردیف مشخصی که برای آن در نظر گرفته شده، برطرف شود.»

کد خبر 34048

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز