دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۹:۲۰
۰ نفر

کامران محمدی: برای دومین بار نمایش مذهبی اذان صبح به کارگردانی محمود فرهنگ و نویسندگی مهدی متوسلی از روز دهم مهر در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

این نمایش که پس از 2 کار موفق از خاک تا افلاک و پنجره فولاد، سومین محصول مؤسسه فرهنگی هنری فدک محسوب می‌شود، به بخشی از تاریخ صدر اسلام در زمان امامت حضرت علی ع می‌پردازد که به گفته کارگردان، تا کنون هیچ نمایشی به سراغ آن نرفته و بسیار غریب است:

ماجرا به رویدادهای پس از جنگ نهروان می‌پردازد. مسلمانان در جنگ پیروز شده‌اند اما شهرهای قلمرو مسلمین مدام از سوی مشرکین تهدید می‌شود.

در این ایام است که امیرالمومنین ع  فرمان جهاد می‌دهد تا تمام مسلمین در محلی به نام نخیله جمع شوند و کار را یکسره کنند، اما مردم نافرمانی می‌کنند.

علیع در نهج‌البلاغه بسیار از نافرمانی و بی‌وفایی مردم در این روزها نوشته و شکوه کرده است، تا این که سرانجام یک روز خیل عظیم سربازان در نخیله گرد هم می‌آیند تا جنگ آغاز شود.

اما این درست روز 18 رمضان است و فردای همان روز است که علی ع  در محراب مسجد مضروب می‌شود.

متوسلی ماجرا را این جا به پایان نمی‌برد و داستان را تا زمان امام حسن ع  پیش می‌برد.

در «اذان صبح» کرامت رودساز نقش اصلی را ایفا می‌کند و سیروس کهوری نژاد، فرهاد بشارتی، محمد اسدی، ناصر فروغ، اسدالله بابایی، کاظم نظری و 40 بازیگر دیگر در اجرای این کار پربازیگر او را همراهی می‌کنند.

فرهنگ در این باره می‌گوید: «امسال تقریبا همه بازیگران عوض شده اند و تنها آقای کهوری نژاد از اجرای سال گذشته در اجرای امسال حضور دارد.»

سال گذشته نیز اذان صبح در ماه مبارک رمضان در تالار وحدت به روی صحنه رفت و با استقبال خوبی نیز روبه‌رو شد.

امسال مهدی متوسلی متن را بازنویسی کلی کرده است و با حذف برخی صحنه‌ها و اضافه کردن صحنه‌های دیگر، نمایشی یک ساعت و نیمه را مجددا آماده کرده است.

برای اجرای این متن جدید، گروه جدید فرهنگ، 25 شب، هر شب6 -5 ساعت در طبقه هفتم ساختمان تالار وحدت تمرین کرده اند و حالا امروز نخستین اجرایشان را ساعت 8 شب به روی صحنه خواهند برد.

فرهنگ درباره شرایط تولید این نمایش شلوغ و طبیعتا پرهزینه و نحوه کار گروه می‌گوید: کار در گروه فدک شکل منظم و خوبی دارد، به گونه‌ای که هر کس وظایف خود را انجام می‌دهد.

من به‌عنوان کارگردان به شرایط مختلف اجرا کاری ندارم و تنها مسائل تکنیکی، انتخاب بازیگر و مواردی از این دست را که وظیفه کارگردان است، انجام می‌دهم.

باقی ماجرا مثل دکور، قرارداد و غیره، به من ارتباطی ندارد و این باعث می‌شود برخلاف اکثر گروه‌های نمایشی، در گروه ما کسی دغدغه‌ای جز بازی خوب و به‌طور کلی اجرای خوب نداشته باشد.»

به گفته فرهنگ، فدک به‌عنوان یک مؤسسه برای اجرای این کار با اداره کل هنرهای نمایشی قرارداد بسته است، اما دستمزد اعضای گروه را به هر حال- چه پولش را از مرکز بگیرد، چه نگیرد- پرداخت خواهد کرد.

کارگردان اذان صبح ادامه می‌دهد: «این شیوه کار در ایران پدیده نویی است و باعث می‌شود من و باقی بچه‌های گروه دغدغه‌ای جز آن چه که به اجرا مربوط می‌شود نداشته باشیم.

همه چیز گروه به موقع و درست انجام می‌شود و من دیگر دنبال آماده سازی دکور و این مسایل نیستم.»

نمایش اذان صبح از دهم تا 30 مهر هر شب ساعت 20 در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 32923

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز