همشهری آنلاین: وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته در وزارتخانه را اعلام کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری، دکتر محمد مهدی زاهدی مسئولیت تهیه طرح تهیه نقشه جامع‌علمی کشور به‌عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است ولی وزارت علوم هم با تشکیل گروههای کارشناسی از استادان و نخبگان دانشگاهی، هم اکنون در حال کار برروی این پروژه بزرگ هست.

زاهدی درباره استفاده از علوم کاربردی به عنوان دغدغه دیگر مقام معظم رهبری گفت: در این زمینه این وزارتخانه، روی چند موضوع کار کرده است که یکی از آنها تدوین حدود 200 رشته میان رشته‌ای به ویژه در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است که در برخی از این رشته‌ها به زودی دانشجو جذب می کنیم.

وزیر علوم حقوق انرژی، حقوق دریاها، حقوق هوایی، حقوق هسته‌ای و ... را از جمله برخی از این رشته‌ها اعلام کرد و افزود: علاوه بر این، در آیین نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها هم بازنگری و شرط ارتقای آنان را، ارائه تحقیقات علمی ـ کاربردی اعلام‌ کرده‌ایم.

وی در مورد تعامل صنعت و دانشگاه گفت: اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنای خوبی را برای ارتباط این دو گروه پایه ریزی کرده است و در بودجه امسال نیز حداقل یک درصد بودجه دستگاههای دولتی به بخش پژوهش اختصاص داده شده است که به تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاهها کمک شایانی خواهد کرد.

زاهدی همچنین افزود: وزارت علوم در 2 نامه از همه وزراتخانه‌ها و سازمانهای بزرگ خواسته است، طرح‌های و نیازهای خود را با مشارکت دانشگاه‌ها و تحت نظارت این وزارتخانه انجام دهند که خوشبختانه برخی دستگاهها مانند وزارتخانه‌های نفت، راه، کشور، مسکن، شهرداریها و جهاد کشاورزی تاکنون طرح های خود را اعلام کرده اند.

وی در بخش دیگری از این برنامه در باره دغدغه مقام معظم رهبری برای ایجاد بستر تامین آرمانهای دانشجویان هم، با اشاره به تاکیدات ایشان مبنی بر عقلانی بودن و امکان پذیر بودن این آرمانها گفت: وزارت علوم تحقیقات و فناوری، تامین اینگونه مطالبات را وظیفه خود می داند.

وزیر علوم درباره حذف کنکور هم گفت: این اقدام اکنون امکان پذیر نیست ولی از سال آینده از هر 10 نفر شرکت کننده در کنکور ،9 نفر به دانشگاه راه می یابند، و در سال 88 این تعداد به 100 درصد می رسند که البته این اقدام به معنی این نیست که رقابتی بین دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌های بزرگ و مهم وجود نخواهد داشت.

زاهدی افزود: در بسیاری از کشورهای دنیا هم کنکور وجود دارد و هم‌ اینکه دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاههای بزرگ و قوی رقابت شدیدی دارند. و دانش‌آموزانی به این دانشگاهها می‌تواند وارد شوند که همه ضرورتهای ورودی آن دانشگاهها را کسب کنند. به طور مثال در چین و بسیاری کشورهای دیگر. ولی ممکن است در شکل و مکانیزم جذب دانشجو تفاوت هایی وجود داشته باشد. 

وی در بخش دیگر از سخنان خود گفت که در 2سال گذشته میانگین جذب دانشجو در تحصیلات تکمیلی حدود 50درصد افزایش یافته، اضافه کرد که با این حرکت، ما به طور ویژه به ‌سوی تامین نیازهای جامعه و بازار کار حرکت می‌کنیم.

زاهدی درباره دعوت از اساتید خارجی به جای اعزام دانشجو به خارج هم گفت: براساس اعلام رئیس جمهور در حال طراحی این کار با هماهنگی وزارت خارجه هستیم ولی برای سرعت دادن به این کار باید برنامه ریزی و هماهنگی با دانشگاه‌ها هم انجام شود تا با شناسایی نیازهای آنها اقدامات عملی در این زمینه انجام پذیرد.

وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری در باره بالا بودن هزینه تحصیلی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها این موضوع را رد کرد و گفت: هزینه تحصیل در ایران حتی در مقایسه با کشورهای همسایه پایین است به طور مثال در دانشگاه پیام‌نور هزینه هر ترم تحصیلی 100 هزار تومان و در موسسات غیرانتفاعی هم حدود 400 هزار تومان است، این درحالی است که در دانشگاههای دولتی روزانه این کار به صورت رایگان صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه در کشورهای دیگر با تحمیل خرج های سفر و غیره این هزینه‌ها، بالاتر هم می‌رود به هر حال برای پاسخگویی به نیازهای متقاضیان ورود به دانشگاهیان وزارت علوم بر آن است تا راه ورود 100 درصد داوطلبان به دانشگاهها را تا سال 88 هموار کند.

وی کیفیت دانشگاهها را در مقایسه با دانشگاه های خارج هم بالا دانست و گفت: دانشجویان ما به راحتی تحصیلات خود را در دانشگاه‌های خارجه در بهترین شرایط ادامه می دهند و سطح کارشناسی و فوق لیسانس دانشگاه های ایران با دانشگاه های پیشرفته برابری می‌کند.

وزیر علوم همچنین از اقدام موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی کشور برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها به ویژه رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام خبر داد و این اقدام را موجب رقابت و بالا رفتن کیفیت دانشگاه های داخل دانست با این کار عملاً مسیر برای رتبه‌بندی دانشگاه های داخلی نیز هموارتر و عملی‌تر خواهد شد.

زاهدی همچنین از حمایت این وزارتخانه برای تشکیل کرسی‌های آزاد علمی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی براساس آیین نامه جدید خبر داد و تاکید کرد: براساس این آیین نامه، این کرسی‌های آزاد اندیشی باید با حضور داور یا دوران مرتبط با موضوع انجام و ارزیابی شود.

وی درباره انتقاد رئیس جمهور از بوروکراسی در آموزش عالی هم گفت:این وزارتخانه از دو سال قبل تغییرات اساسی را برای روان‌سازی سیستم اداری و آموزشی خود شروع کرده است که از جمله آن رایانه‌‌ای شدن روند کنکور است و ما امسال 7 میلیون نفر را به صورت اینترنتی نام نویسی و نتایج آنان را اعلام کردیم به طوری که در 8 ساعت 5/1 میلیون نفر به اینترنت مراجعه و نتیجه خود را دریافت کردند که در کشور و حتی کشورهای منطقه نیز این حجم مراجعه بی‌سابقه بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آخر از اقدام این وزارتخانه برای الکترونی کردن پایان نامه‌های دانشگاهی خبر داد و تأکید کرد که این امر دسترسی به کلیه موضوعات پایان نامه‌ها را به منظور استفاده نیازمندان و برقراری ارتباط بین دانشگاه و خارج از دانشگاه هموار خواهد کرد.

کد خبر 34033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز