سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۷
۰ نفر

آذین صحابی: این روزها، عبارات بهداشت روان و سلامت روان را به وفور می‌شنویم. شاید بسیاری افراد هنگام شنیدن این کلمات یا لغت «بیمار اعصاب و روان».

شخص میانسال یا جوانی را مجسم کنند ولی واقعیت این است که کودکان و نوجوانان کم سن و سال هم درست مثل بزرگسالان به این اختلالات دچار می‌گردند. به جرأت می‌توان گفت که شرایط و اوضاع و احوال پیچیده زندگی امروز و تغییرات سریع آن، باعث می‌شود که بسیاری از کودکان با نشان دادن علائم یک اختلالات روانی به آنها پاسخ دهند. در زیر مواردی از شایع‌ترین اختلالات روانی کودکان را بیان می‌‌کنیم:

 اختلالات اضطرابی:
اگر کودکی دورانی بی‌ثبات و سراسر ناآرامی‌ و آسیب را پشت سر گذارد، احتمال ابتلای او به اختلالات اضطرابی زیاد خواهد بود.

بیش‌فعالی:
کودکانی که ADHD دارند، فعالیت و تحرک فیزیکی فوق‌العاده زیادی داشته قادر به تمرکز حواس و به خاطر سپردن مطالب نیستند. معمولاً این مشکل سبب می‌شود که کودک نتواند عملکرد خوبی در مدرسه داشته باشد.

 اختلالات خلقی:
افسردگی، خشم، ترس و غمگینی و اندوه از این دست مشکلاتند. احتیاجی به گفتن نیست که هر کسی این حالات را دارد و ابرازشان می‌کند. یک کودک سالم و عادی هم این احساسات را تجربه نموده،‌ نشان می‌دهد و آشکار می‌کند. ولی زمانی که این حالات از کنترل خارج و به شکلی غیرعادی نشان داده شود، اختلالات خلقی به میان می‌آیند.

 اختلالات افسردگی:
این مورد هم در گروه اختلالات خلقی طبقه‌بندی می‌شود ولی از شایع‌ترین اختلالات روانی در کودکان است. اگر متوجه شدید که فرزندتان رفتاری ناهنجار و غیرعادی پیدا کرده، افسردگی می‌تواند از علل به وجود آورنده این وضعیت باشد.

به خاطر بسپارید که مؤثرترین اقدام در مواجهه با چنین مواردی، این است که دست به کار شوید. هر قدر که یک اختلال روانی زودتر تشخیص داده شود،‌ کودک شما هم زودتر درمان شده می‌تواند زندگی و کودکی سالم و هنجاری را سپری کند.

کد خبر 33557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز