دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری دو - محمدابراهیم یزدانی: شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ‌ماه مبارک رمضان با خیر و برکت بی‌مثالش آغاز می‌شود.

عبادت

پيش از‌ ماه مبارك رمضان لازم است كه براي آمادگي ورود به اين ‌ماه تغييراتي در برنامه‌هاي زندگي خود ايجاد كنيم و برنامه‌ريزي داشته باشيم تا با شرايط بهتر و مناسب‌تري وارد اين ‌ماه شويم. براي اينكه يك ‌ماه رمضان خوب را تجربه كنيد بايد به همه جنبه‌هاي زندگي‌تان فكر كنيد و بدانيد قرار است در اين ‌ماه چطور زندگي كنيد تا بهره بيشتري از بركات آن داشته باشيد.

  • معنويات

ماه مبارك رمضان ماهي است كه خداوند متعال در اين ماه جور ديگري به بندگان خود نگاه مي‌كند و براي اعمال و نيات مومنان در اين‌ ماه چندين برابر پاداش داده مي‌شود.

روزه مستحبي را جدي بگيريد
روز‌هاي پاياني ‌ماه شعبان و مناسبت‌هايي كه در آن هست، فرصتي طلايي براي روزه‌داري‌هاي مستحب ما هستند. در اين چند روز باقيمانده، از اين فرصت استفاده كنيد و روزه بگيريد تا با آمادگي معنوي بيشتري به استقبال‌ ماه مبارك رمضان برويد.

ادعيه‌ را وارد برنامه خودتان كنيد
ادعيه روزمره، ازجمله قرائت مناجات شعبانيه در روزهاي پاياني اين ‌ماه، قرائت ادعيه روزانه، قرائت ادعيه ورود به‌ ماه مبارك رمضان و... مي‌تواند حال معنوي شما را بهتر كند. همچنين شما مي‌توانيد براي خودتان قبل از ورود به‌ ماه رمضان يك برنامه معنوي تنظيم كنيد تا از اين ماه توشه معنوي خوبي برداريد.

خصومت‌ها را كنار بگذاريد
بعضي از مناسبت‌ها فرصت خوبي براي تجديد و اصلاح رفتارهاي اشتباه ما هستند؛ مثلا مي‌توانيد به مناسبت‌ ماه مبارك شعبان و ورود به‌ ماه مبارك رمضان از دشمني‌ها و كدورت‌هاي قديمي‌تان با آدم‌هاي اطرافتان بگذريد. قبل از‌ ماه رمضان كدورت‌هايي كه بين خودتان و ديگران يا بين ديگران هست را حل كنيد و با طلب حلاليت، وارد‌ ماه بندگي و عبادت شويد.

فرصت‌هاي معنوي‌ ماه رمضان را شناسايي كنيد
هر كدام از ما در محلي زندگي مي‌كنيم كه برنامه‌هاي متنوع معنوي و اخلاقي زيادي در ‌ماه مبارك رمضان براي روزه‌داران برگزار مي‌شود. شما قبل از ورود به اين ‌ماه، برنامه‌هاي سخنراني، ادعيه و... را شناسايي كنيد و آنهايي را كه متناسب با شرايط شما هستند و مي‌توانيد در آنها شركت كنيد به‌صورت مدون روي كاغذ بياوريد و جايي بچسبانيد كه در معرض ديد شما و خانواده‌تان باشد.

توبه و استغفار
اباصلت مي‌گويد: آخرين جمعه ‌ماه شعبان، شرفياب محضر مبارك حضرت علي‌بن‌ موسي‌الرضا (عليه‌السلام) شدم، ايشان فرمودند: اباصلت! ‌ماه شعبان بيشترش رفته و اين آخرين جمعه آن است، جبران كن در باقيمانده اين‌ ماه كوتاهي‌هاي گذشته‌ات را، فراهم‌ساز آنچه تو را كمك مي‌كند(در بهره‌برداري بهتر از اين ماه) و ترك‌نما آنچه تو را ياري نمي‌دهد. زياد دعا و استغفار كن و قرآن بخوان، از گناهانت توبه كن تا در حالي ماه خدا به تو رو آورد كه خود را خالص گردانيده‌اي، امانتي بر گردنت نباشد مگر آنكه ادا كرده باشي.

  • سلامت باشيد

ماه رمضان ماهي است كه سلامتي و داشتن جسم سالم براي گذراندن آن بسيار مهم است و اگر ما آمادگي جسمي لازم براي ورود به اين‌ ماه را نداشته باشيم، نمي‌توانيم به خوبي از اين فرصت استفاده كنيم.

تغيير رويه را آغاز كنيد
شما در طول ايام سال يك برنامه غذايي مشخص و روزمره داريد اما در ‌ماه مبارك رمضان وعده‌هاي غذايي شما از 3 وعده به 2 وعده سحري و افطاري كاهش پيدا مي‌كند. شما اگر به‌صورت يكباره تغيير رويه دهيد، بدنتان در مقابل اين تغييرات ممكن است واكنش مناسبي نشان ندهد و در چند روز اول روزه‌داري با ضعف و بي‌حالي مواجه شويد. اما اگر قبل از ورود به اين ‌ماه، وعده‌هاي غذايي‌تان را به شرايط ماه مبارك رمضان نزديك كنيد، احتمال رخ دادن چنين مشكلي كمتر مي‌شود. وعده‌هاي غذايي صبحانه و ناهار و همچنين ميان‌وعده را در روز‌هاي منتهي به‌ ماه مبارك‌رمضان كمتر كنيد و خودتان را به شام و چاشت صبحگاهي عادت دهيد. با اين كار در روز‌هاي اوليه ‌ماه رمضان احتمالا راحت‌تر و سرحال‌تر خواهيد بود.

خوابتان را تنظيم كنيد
بيدار شدن سحرگاهي و بعد از آن، شروع يك روز كاري براي بسياري از روزه‌داران يكي از سختي‌هاي ‌ماه مبارك رمضان است اما اگر شما قبل از‌ ماه رمضان بيدارشدن سحرگاهي را تمرين كنيد، بدنتان را به اين سبك زندگي عادت مي‌دهيد تا با شرايط زندگي متفاوت در يك ‌ماه آينده خو بگيرد.

پرهيز كنيد
استفاده از برخي مواد غذايي قبل از ورود به ‌ماه مبارك رمضان باعث مي‌شود تا شما روزه‌داري سختي را تجربه كنيد. مصرف اين مواد غذايي را از همين الان قطع كنيد؛ ازجمله اين مواد غذايي انواع شيرين‌كننده‌ها، كافئين‌ها، فست‌‌فود‌ها و... هستند.

  • زندگي شخصي

آينده‌نگر باشيد
در ‌ماه مبارك رمضان، به‌دليل روزه‌داري ممكن است نتوانيد به خيلي از موارد پزشكي غيرضروري خود رسيدگي كنيد. اگر احساس مي‌كنيد كه برنامه پزشكي عقب‌افتاده‌اي داريد؛ مثل رفتن به دندانپزشكي و... بهتر است در همين فرصت باقيمانده تا رسيدن ‌ماه مبارك رمضان آنها را انجام دهيد.

كارهاي سخت را جمع وجوركنيد
برخي از كارهاي منزل يا محل كار، از آن قسم كارهايي هستند كه نياز به انرژي و توان زيادي دارند و انجام دادن آنها در ايام گرم تابستان و در حال روزه‌داري امكان‌پذير نيست. پس قبل از ورود به اين‌ ماه، اين كارها را جمع‌وجور كنيد و با آسودگي خاطر وارد اين ‌ماه شويد. ازجمله اين كارها در منزل، مي‌توان به مواردي مثل تعميرات و نظافت منزل، مرتب كردن انباري، شست‌وشوي ماشين، راه‌اندازي كولر‌ها و... اشاره كرد. از مواردي هم كه در محل كار هستند مي‌توان به مواردي مثل: مرتب كردن دفتر كار، نظافت و مرتب‌سازي،‌ بايگاني، انجام دادن كارهاي عقب‌افتاده و... اشاره كرد.

لوازم مورد نياز را فراهم كنيد
ماه مبارك رمضان چندسالي است كه در فصل گرما قرار گرفته است و يقينا روزه‌داري در اين ايام دشوارتر از ساير ايام است. شما براي اينكه در طول روز كمتر دچار گرما‌زدگي شويد نياز داريد كه برخي از لوازم مورد نياز براي خنك‌كردن را بازبيني و تعمير كنيد تا هم خودتان و هم خانواده‌تان در راحتي بيشتري ايام روزه‌داري را به سر ببريد. وسايلي همانند كولر منزل، سيستم خنك‌كننده محل كار و ماشين شخصي‌تان. بنابراين آستين‌ها را بالا زده ومقدمات لازم را فراهم كنيد و براي شارژ يا تعمير كولر خودروي‌تان هم دست به‌كار شويد.

کد خبر 335412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha