مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه شهری: مالکان پلاک‌های ریزدانه فرسوده با مساحت عرصه زیر 50متر، می‌توانند در ازای واگذاری رایگان ملک خود به شهرداری صاحب خانه 60 متری شوند.

رسول خادم در نشستی با خبرنگاران تصریح کرد: طی روزهای اخیر سیاست‌های تشویقی جدیدی از سوی شورای شهربا رویکرد اجتماعی، فرهنگی واقتصادی به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده به تصویب رسیده است.

وی افزود: طبق مصوبه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در احیای بافت‌های فرسوده پایتخت، شهرداری اراضی ذخیره در اختیار خود را برای احداث ساختمان مقاوم در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.

این ساختمان‌ها به ساکنان بافت‌های فرسوده تحویل داده می‌شود و پس از اتمام ساخت واسکان ساکنان بافت‌های فرسوده ریزدانه در ساختمان‌های جدید، محله‌های فرسوده نیز نوسازی می‌شود، بدین ترتیب امکان اجرای شیوه «کلید به کلید» در نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شده و در نهایت زمین شهرداری تهران مجددا در اختیار خودش
قرار می‌گیرد.

به گفته وی طرح ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در احیای بافت‌‌ فرسوده در شهر تهران با حضور وزارت مسکن، نهاد طرح جامع و تفصیلی، معاونت شهرسازی شهرداری تهران، سازمان نوسازی شهر تهران و شورای شهر تهران تهیه شده است به علاوه این طرح به‌دلیل برخورداری ازقابلیت اجرایی درسطح کشورمی تواند از کانال شورای‌عالی استان‌ها برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال شود.

خادم تأکید کرد: در این مصوبه انگیزه‌های اجتماعی و اقتصادی برای مالکان ساختمان‌های بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است.

وی در این‌باره به تلاش شورایاری‌های محلات مختلف همچون خاک سفید و ده ونک برای نوسازی بافت‌‌ فرسوده اشاره کرد و افزود: وسعت زیاد بافت‌های فرسوده مدیریت شهری و کشور را با علامت سؤال‌های متعددی مواجه کرده بود که با کمک این طرح و با تمرکز بر رویکرد نوسازی محله‌ای بافت‌‌ فرسوده، سعی کردیم تا ورود به این حوزه را تسهیل کنیم.

خادم اراضی ذخیره شهرداری و حذف قیمت زمین از قیمت تمام‌شده مسکن را یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این طرح در اجرا پیش‌بینی کرد و گفت: با اعطای این امتیاز تشویقی به‌عنوان آورده شهرداری بخش خصوصی و خود مردم برخلاف گذشته ازاین طرح استقبال خوبی خواهند کرد.

وی با تأکید بر این که استفاده از اراضی ذخیره برای نوسازی بافت‌ها کاملاً بر اساس طرح جامع انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در طرح جامع بر خلاف اظهاراتی که عنوان می‌شود به مسئله نوسازی بافت‌‌ فرسوده توجه بسیار خوب و دقیقی شده است و بر اساس همین نگاه، اراضی ذخیره به‌عنوان سرمایه اصلی نوسازی بافت‌ها تعیین شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همچنین حداقل سرانه مسکونی در طرح جامع تهران در مقیاس عملکرد محلی 5/17 متر مربع برای هر فرد است که با احتساب 3/3 سرانه تعداد هر خانوار در افق 1404 همان حداقل 60 متر برای هر ساختمان لازم است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پایان اظهارات خود تأکید کرد: برای نوسازی بافت‌ فرسوده همچنان نیاز به بسیج ملی و مشارکت بخش خصوصی در سطح کشور وجود دارد اما متأسفانه سیاست‌های ملی در این رابطه شفاف و مشخص نیست.

کد خبر 33535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز