گروه شهری: احیای بافت‌های فرسوده از حدود 2 سال پیش توسط شهرداری تهران به‌عنوان طرحی اولویت دار با جدیت دنبال شده و هم اکنون با بهره برداری تدریجی از طرح‌های نوسازان اولین نشانه‌های عملی و مثبت آن، در سطح شهر نمودارشده است.

شهردار تهران بافت‌های فرسوده را از معضلات قدیمی تهران و دارای قدمتی بالغ بر 40 سال می‌داند و با تأکید بر ضرورت احیای آن می‌گوید: معضل بافت‌های فرسوده جنبه اجتماعی داشته و در شهرداری دیدگاه منفعت گرایانه در خصوص بافت‌های فرسوده وجود ندارد و با مجموعه برنامه ریزی‌های انجام شده‌ شامل طرح خانه به جای خانه، حل معادله خانه بهتر، خانه بزرگ‌تر و خانه ارزان‌تر،این مسئله به‌تدریج حل می‌شود.

محمد باقر قالیباف با بیان اینکه 50 درصد ساختمان‌های تهران بافت فرسوده محسوب می‌شود و بیشترین حجم آن در جنوب تهران واقع است می‌گوید: این موضوع به این معنا نیست که در شمال شهر تهران بافت فرسوده‌ای وجود ندارد، بلکه این معضل در قسمت‌هایی از شمال شهر نیز دیده می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر بی‌اعتمادی و ناراحتی‌ای که مردم در این زمینه داشتند و حتی حاضر به حرف زدن با شهردار نبودند، از بین رفته و مردم به این نتیجه رسیده اند که در شهرداری، گوش شنوایی وجود دارد تا مشکلات را حل کند.

از سوی دیگر مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به بهره برداری طرح نوسازان 2 در منطقه 19که هفته پیش انجام شد می‌گوید: کار نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران  از سوی شهرداری و سازمان نوسازی شهر تهران از طرح نوسازان یک آغاز شده و تا نوسازان 20 ادامه پیدا کرده است.

علیرضا عندلیب افزود: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال 86، 30 هزار واحدی را که قول جایگزینی آنها در بافت فرسوده را  داده ایم عملیاتی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس وعده داده شده برای نوسازی، 30 هزار واحد مسکونی موجود در بافت فرسوده در نقاط مختلف شهر و به‌خصوص در حوزه جنوب هم اکنون در بخش های مختلف مراحل عقد قرارداد خاکبرداری یا فونداسیون قراردارد گفت: 135 واحد از گروه نوسازان یک در منطقه 15 خریداری و به مردم ساکن بافت فرسوده این منطقه تحویل شده است.

عندلیب طرح‌های نوسازان را راهگشا ی نوسازی بافت‌های فرسوده می‌داند و با بیان اینکه اگر طرح نوسازان را نداشته باشیم، ورود به بافت فرسوده با مشکل مواجه خواهد شد می‌گوید: باید کاری کرد که نتیجه به نفع مردم باشد و ذائقه ساکنان بافت های فرسوده از عنوان نوسازی شیرین شود.

عندلیب اقدامات سازمان نوسازی در بحث بافت‌های فرسوده را به 3 دسته تقسیم کرد و گفت: در گروه اول اقدامات نوسازی به این ترتیب انجام شد که به صورت فوری اقدام به خرید خانه های آماده یا نزدیک به آماده شده برای ساکنان بافت های فرسوده کردیم و در این راستا در سال جاری 500 تا 1000 خانه آماده خریداری شده است.

در گروه دوم نیز طرح‌هایی قرار دارند که آنها را به صورت کوتاه مدت و در تعداد متوسط دنبال می کنیم که سلسله طرح‌های نوسازان یک تا 20 در این رده قرار دارد. وی افزود: در گروه سوم نیز طرح‌های انبوه به صورت نوسازی محله ای و محلات نوسازان در دستور کار قرار دارد که شامل مجموعه های 4 تا 5 هزار واحدی می شود.

عندلیب با تاکید بر اینکه واحدهای مسکونی طرح‌های نوسازان به قیمت تمام شده به ساکنان بافت‌های فرسوده واگذار می شود تصریح کرد: یک وام 9 میلیون تومانی نیز به متقاضیان پرداخت می‌شود که 50 درصد از این مبلغ، موقع عقد قرارداد و 50 درصد نیز هنگام تحویل واحد مسکونی، از آنان دریافت می شود.

وی در خصوص ویژگی های طرح نوسازان 2 در منطقه 19 نیز گفت: این پروژه در 2 بلوک طراحی شده که دارای 8 طبقه شامل 5 طبقه مسکونی و با متراژ حداقل 50 تا حداکثر 100 متر است.

کد خبر 32715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز