همشهری آنلاین: شاید تصور کنید بزرگترین برنامه تامین سلاح در جهان باید کاملا فناورانه و پیشرفته باشد، اما دولت آمریکا به تازگی اعلام کرده که برنامه سلاح‌های اتمی آمریکا هنوز بر فلاپی‌دیسک‌های هشت اینچی و سیستم رایانه‌ای متعلق به دهه ۱۹۷۰ متکی است.

فلاپی

براساس گزارش AFP، ولری هندرسون سخنگوی پنتاگون در توضیح این رویداد عجیب گفت این سیستم‌ها هنوز مورد استفاده قرار دارند چون هنوز کار می‌کنند.

این گزارش توسط دیوان محاسبات آمریکا به منظور فشار آوردن به دولت برای به روز رسانی سیستم‌های سالخورده بازمانده از دوره‌های گذشته که مورد استفاده دولت فدرال قرار دارند، منتشر شده‌است. از یافته‌های جالب گزارش این است که وزارت دفاع آمریکا که کنترل سلاح‌های اتمی، موشک‌های بالستیک و جنگنده‌های پشتیبانی را عهده دارد، هنوز از رایانه‌های سری اول IBM که به دهه 1970 تعلق دارد، و همینطور از فلاپی‌دیسک‌های هشت اینچی استفاده می‌کند.

فلاپی دیسک

بهتر است برای آن دسته از خوانندگانی که سنشان به دوران فلاپی‌دیسک‌های 8 اینچی قد نمی‌دهد توضیح دهیم که این فلاپی‌ها، نسخه‌ای بزرگتر از مدل‌های 3.5 تا 5.25 اینچی بودند که در دهه 90 و پیش از آنکه توسط سی‌دی‌ها از دور خارج شوند، مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد دولت آمریکا سالانه بیش از 60 میلیارد دلار از مالیات کشور را صرف حفظ و نگهداری این سیستم قدیمی و خارج از رده می‌کند، این یعنی سه برابر هزینه مورد نیاز برای نگهداری از سیستم‌های مدرن رایانه‌ای.

تنها وزارت دفاع آمریکا نیست که به ارتقا سیستم‌های رایانه‌ای نیاز دارد. وزارت خزانه‌داری این کشور نیز به گفته این گزارش از زبان کد‌نویسی قدیمی استفاده می‌کند که در دهه 1950 مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است و طبیعی است که سخت افزار مورد استفاده این مرکز نیز به دورانی تعلق دارد که می‌تواند از این زبان قدیمی پشتیبانی کند.

پنتاگون در نظر دارد به زودی سیستم‌های خود را ارتقا داده و خود را از شر فلاپی‌دیسک‌ها برهاند. به گفته هندرسون تا سال 2017 فلاپیهای هشت اینچی توسط تجهیزات دیجیتال ایمنی جایگزین خواهند‌شد و مدرن‌سازی سیستم‌های کنترل و دستور و ارتباطات سیستم اتمی آمریکا همچنان ادامه خواهد‌داشت.

کد خبر 335139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha