همشهری آنلاین: استاد‌یار موسسه تکنولوژی جورجیا فناوری ابداع کرده‌است که می‌تواند برای سگ‌ها صدایی برای حرف زدن ایجاد کند،‌ توانایی که می‌تواند در عملیات امداد و نجات، اکتشاف بمب و درمان سگ‌ها حیاتی باشد.

براساس گزارش CNN، ملودي جكسون نوعي جليقه مجهز به حسگر را ابداع كرده‌است كه مي‌تواند كه مي‌تواند به دستور سگ‌هاي آموزش‌ديده، علائم صوتي يا نوشتاري را به اسمارت‌فون‌ها ارسال كند. اين جليقه‌ها كه در قالب پروژه‌اي به نام FIDO و تحت پشتيباني بنياد ملي علوم و دارپا ابداع شده‌اند،‌ در واقع مي‌توانند به نوعي به سگ‌ها كمك كنند تا حرف بزنند و جزئيات دقيق‌تري از موقعيت را در اختيار مربيان خويش قرار دهند.

جكسون كه دكتراي علوم رايانه‌اي دارد و طي 20 سال به تربيت سگ‌هاي هميار پرداخته‌است،‌ با تلفيق دو علاقه‌اش با يكديگر موفق به ابداع اين جليقه‌هاي پيشرفته شده‌است و جليقه ابداعي‌اش را روي سگ 8 ساله نژاد بوردر كولي خود كه اسكاي نام دارد آزمايش كرده‌است. اين سگ درواقع به طراحي و ساخت اين جليقه و حسگرهاي آن كمك كرده‌است. از اين رو جكسون اسكاي را بخشي كليدي از تيم طراحي‌اش مي‌داند.

اين جليقه از حسگرهاي جانبي برخوردار است كه سگ‌ها آنها را با يك گاز يا يك ضربه دماغ خود فعال مي‌سازند. به سگ‌ها با استفاده از اسباب‌بازي آموزش داده مي‌شود تا ميان دو شيئ،‌ براي مثال ميان فريزبي يا توپ تفاوت قائل شوند و به صاحب خود بگويند كه هركدام از اشياء چه هستند.

جكسون مي‌گويد اين كار نمونه‌اي از تمرين تفاوت قائل شدن است كه مي‌توان آن را به كارهاي مهم‌تري از قبيل شناسايي بمب تبديل كرد،‌ ماموريتي كه سگ در آن بايد به صاحب خود خبر دهد چه‌نوع مواد منفجره‌اي را شناسايي كرده‌است. جكسون مدت‌ها عمليات سگ‌هاي ردياب بمب را زير نظر گرفته‌است تا بتواند روزي جليقه جديدش را روي اين سگ‌ها و در ميدان‌هاي جنگ مورد آزمايش قرار دهد.

به گفته وي اين سگ‌ها تنها آموزش ديده‌اند كه به ديگران از وجود يك بمب خبر دهند،‌اما واقعيت اين است كه اين سگ‌ها دقيقا مي‌دانند چه نوع ماده قابل انفجاري را شناسايي كرده‌اند،‌ ماده‌اي پايدار مانند C4 يا ناپايدار و خطرناك مانند TATP كه بايد با احتياط زيادي با آن مواجه‌شد و مشكل اينجاست كه سگ‌ها راهي ندارند كه بتوانند نوع اين مواد را اعلام كنند.

جكسون و تيمش همچنين جليقه هشدار پزشكي را ابداع كرده‌اند كه به سگ‌ها امكان مي‌دهد افراد به دام افتاده يا زخمي را يافته و به آنها خبر دهند كه كمك در راه است. اين كار به ويژه در زمان وقوع زلزله و عمليات امداد و نجات مي‌تواند حياتي باشد. اين گروه همچنين جليقه‌اي ابداع كرده كه مي‌تواند موقعيت دقيق سگ را به مربي‌اش اعلام كند. به اين شكل زماني كه سگ در محوطه‌اي موفق به رديابي هدف تعيين شده مي‌شود،‌با فعال كردن حسگر روي جليقه سيگنال GPS را فعال كرده و مختصات موقعيت خود را براي مربي‌اش ارسال مي‌كند. 

جكسون مي‌گويد اين ابداع مي‌تواند كاربري‌هاي انساني نيز داشته‌باشد، براي مثال مي‌توان از آن براي تعيين موقعيت فردي كه دچار خطر شده و كمك به افرادي كه دچار معلوليت هستند يا توانايي سخن گفتن ندارند نيز استفاده كرد. سگ‌هاي جليقه‌پوش همچنين مي‌توانند ميان زنگ در و زنگ خطر تفاوت قائل شده و با شنيدن آژير خطر خانه، به مربي يا صاحب خود پيغام دهند كه خطري خانه را تهديد مي‌كند.

به گفته وي يكي از سگ‌هايش در عرض 27 ثانيه توانسته كارايي جليقه و توانايي‌هاي آن را فراگيرد،‌از اين رو معتقد است سگ‌هاي آموزشي به سرعت مي‌توانند نحوه كار با اين فناوري را بياموزند.

کد خبر 334515

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha