مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

سید محمد فخار: دور و دیر نیست زمانی که مترو بتواند روزانه ۱۰میلیون نفر را در تهران جابه‌جا کند.

ایستگاه متروی شهر آفتاب‌، یکی از پرترددترین ایستگاه‌های شهر اس

اين جمعيت رقمي بيش از جمعيت فعلي كلانشهر پايتخت است اما روند توسعه مترو در سال‌هاي اخير نشان داده مي‌توان به تحقق آن اميدوار بود.

  • كاهش سرفاصله براي متروي 10ميليوني

هم‌اكنون طول شبكه متروي تهران 186كيلومتر است و مردم از 101ايستگاه مي‌توانند به اين شبكه ملحق شوند. هفته گذشته محمدباقر قاليباف شهردار تهران در مراسم افتتاح شهر آفتاب در اين‌باره گفت: «امروز نزديك به 3.7ميليون نفر را به وسيله مترو جابه‌جا مي‌كنيم اما امكان تردد تا مرز 8ميليون نفر به وسيله مترو وجود دارد؛ همچنين براي ما مقدور است كه هر 2.5دقيقه يك قطار از ايستگاه عبور كند كه در اين شرايط بالغ بر 10ميليون نفر را در مترو جا به جا مي‌كنيم.» هم‌اكنون متوسط سرفاصله حركت قطارهاي متروي پايتخت 4.5دقيقه است و كمبود واگن اجازه استفاده بيشتر شهروندان از متروي فعلي را نمي‌دهد. بدين ترتيب با كاهش سرفاصله از يك سو و توسعه مترو در بخش‌هاي ديگر مي‌توان افق متروي 10ميليوني را ديد.

  • تردد 40هزار نفر در غرب

در ماه‌هاي اخير توسعه مترو در 200جبهه كاري چنان سرعت يافته كه هر روز خبري نو از اين مد حمل ونقلي شنيده مي‌شود. خطوط جديد مترو در فرودگاه مهرآباد و شهر آفتاب چندي است طرفداران خاص خود را پيدا كرده است و هر روز بر تعداد آنها افزوده مي‌شود. در ساعات پر تردد در فرودگاه مهرآباد روزانه 40هزار نفر با اين خط در غرب شهر جابه‌جا مي‌شوند.

اين خط مترو به‌عنوان متفاوت‌ترين مسير ريلي و تونلي درون شهري پايتخت در تلاقي مترو و خطوط هوايي با طول حدود 2كيلومتر، از مسير خط 4مترو و در ايستگاه متروي بيمه انشعاب دارد. خط فرودگاه مهرآباد، طراحي و مبلمان متفاوتي را براي تردد راحت مسافران فرودگاهي نسبت به ديگر خطوط متروي تهران دارد. همچنين مبلمان داخلي واگن‌ها مخصوص حمل توشه همراه مسافر، سرفاصله حركت قطارها و نيز قابليت تردد قطارها به‌صورت هوشمند از ديگر ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين خط متروست.

  • 180هزار سفر به شهر آفتاب

از 15ارديبهشت خط جديدي براي رساندن شهروندان و علاقه‌مندان به نمايشگاه شهر آفتاب آغاز به‌كار كرده كه گام نخست از خطي ديگر در شبكه ريلي پايتخت است. خط نمايشگاه شهر آفتاب كه از ايستگاه متروي شاهد در جنوب خط يك منشعب شده، تكه نخست از پازل خط تهران- پرند است و به گفته يكي از مسئولان شركت بهره‌برداري متروي تهران هم‌اكنون روزانه 180هزار نفر را جابه‌جا مي‌كند.

با كاهش سرفاصله اين خط به قول هابيل درويش مديرعامل مترو، « اين ايستگاه قادر به جابه‌جايي روزانه يك ميليون مسافر به نمايشگاه كتاب است و اين موضوع به‌عنوان يك امتياز ويژه محسوب مي‌شود.» اين خط به طول 6كيلومتر با يك ايستگاه احداث شده است. ايستگاه متروي شهرآفتاب با زيربناي 25هزار مترمربع، به طول 250متر و در 2طبقه به‌عنوان بزرگ‌ترين و باشكوه‌ترين ايستگاه متروي تهران و كشور احداث شده است. اما اين همه ماجرا نيست. اين خط و ايستگاه بخش نخست از خط متروي تهران - پرند است كه 55كيلومتر طول دارد و مي‌تواند پس از متروي تهران‌-كرج، دومين قطار شهري تهران به مقصد شهرهاي نزديك باشد. درصورت تأمين بودجه اين طرح از سوي دولت، فاز دوم از شهرآفتاب تا فرودگاه بين‌المللي امام خميني به طول 25كيلومتر و فاز نهايي از فرودگاه امام تا شهر پرند كه بخش اعظم آن ريل‌گذاري و زيرسازي شده تا پايان سال 95آماده بهره‌برداري خواهد شد.

  • 40كيلومتر با 700تومان

ارزاني كرايه، سال‌هاست در تهران بارفت و آمد مترو مترادف شده و قيمت اندك اين وسيله در كنار سرعت و ايمني تردد، همه را براي استفاده از مترو مجاب كرده است. امسال با وجود افزايش 23درصدي قيمت بليت مترو، قيمت يك بليت اعتباري تك سفره به 700تومان رسيده است. اين عدد در شرايطي ارزش بيشتري مي‌يابد كه بدانيم تردد از هر نقطه شهر به گوشه ديگر با همين 700تومان ممكن مي‌شود. مسير 40كيلومتري تجريش تا شهر آفتاب، كلاهدوز تا اكباتان و تهرانپارس تا كرج با كمترين قيمت قابل تردد است. در چنين شرايطي توسعه مترو مي‌تواند مهم‌ترين عامل رفاه شهري در ارزاني تردد باشد.

کد خبر 333070

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha