همشهری آنلاین: کتاب پژوهش‌های باستان‌شناختی خلیج فارس – بندر باستانی سیراف به قلم محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شد.

Book

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در مقدمه این کتاب آمده است: خلیج‌فارس به عنوان یک شاهراه ارتباطی در طول تاریخ نقش بسزایی را در انتقال کالاهای تجاری و به تبع آن ارتباطات فرهنگی برعهده داشته است.

وجود مدارک باستان‌‌شناختی از دوران ایلامیها (بندر لیان در بوشهر) کاخ‌های هخامنشی در پس کرانه‌های خلیج‌فارس، آثار باستانی جزیره خارک و بندر باستانی سیراف و بندرهایی همچون الدور، قلات و صحار در بخش شمالی خلیج‌فارس همگی گواه است بر تداوم این نقش مهم در ارتباط تجاری ایرانیان از طریق بندرهای واسط با بندرهای باستانی خلیج‌فارس شامل سواحل دریای عمان، شمال آفریقا، بنادر باستانی اقیانوس هند شامل کشور هندوستان سیلان، مالزی و در نهایت با بنادر باستانی چین.

پژوهش انجام شده در کتاب بر اساس بررسی منابع نوشتاری، مدارک باستان‌شناختی و مطالعات میان‌رشته‌ای و تحقیقات آزمایشگاهی استوار است.

کتاب پژوهش‌های باستان‌شناختی خلیج‌فارس - بندر باستانی سیراف در 7 فصل و با شمارگان 500 نسخه به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده و قرار است همزمان با برگزاری چهاردهمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران در هفته آینده رونمایی شود.

کد خبر 326710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha