چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

دکتر پیروز مجتهدزاده: اقدام رئیس‌جمهوری در پاسخ مثبت به دعوت دانشگاه کلمبیا و رفتار ناسنجیده‌ای که از سوی رئیس این دانشگاه سر زد، تحول جالب توجهی را در حاشیه شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به وجود آورد که تمام وزنه‌ها را به نفع ایران سنگین کرد.

با در نظر گرفتن این که بالینجر، رئیس دانشگاه کلمبیا در آغاز صحبت هایش کلمات زننده‌ای را به کار برد که اصلا در شان یک شخصیت دانشگاهی نبود و با توجه به پاسخ احمدی نژاد به او در قالب این کلمات که ما در شرق، فرهنگی داریم که وقتی مهمانی دعوت می‌شود به او اهانت نمی‌کنیم و او را محترم می‌شماریم، باید اذعان کنیم که زنجیره‌ای از اتفاقات دست به دست هم دادند تا شرایطی را در نیویورک دامن بزنند که سخت به نفع ایران و به ضرر ایالات متحده تمام شد.

 اعتراف به اشتباه بزرگ و ناپخته مسئولان دانشگاه کلمبیا و سیاستمداران کاخ سفید نه تنها در مطبوعات آمریکا بلکه در بیشتر رسانه‌های اروپا طی چند روز گذشته تیتر شده است.

این تصادف علاوه بر اینکه سندی بود بر تبرئه ایران از تمام شانتاژهای رسانه‌ای غرب و آمریکا، کمکی هم بود به اعتلای مواضع ایران در رابطه با مسئله هسته ای. به این معنی که تمام این تصادفات دست به دست هم داد تا ثابت شود ایران همیشه خواستار حل مسائل از طریق مذاکره بوده و چالش و کشمکش در دیپلماسی ایران جایگاهی ندارد. در واقع عدو سبب خیر شد تا ما در تبیین مواضع و راهبردها و سیاست خارجی خود راحت‌تر عمل کنیم. 

اما استادان و شخصیت‌های دانشگاهی اروپا و آمریکا هم در حیرت ماندند که چطور یک رئیس دانشگاه می‌تواند تا این اندازه از مواضع اخلاقی نزول کند و چگونه ممکن است افراد ظاهرا علمی در مواضعی قرار گیرند که بازیچه لابی صهیونیسم شوند.

من به‌عنوان یک شخصیت دانشگاهی از لحن و شیوه سخنرانی بالینجر یکه خورده و تصمیم داشتم در قالب نامه‌ای به او توضیح دهم که در فرهنگ ایرانی نه نازی‌گری وجود دارد و نه صهیونیسم.

 آنچه مسلم است و چنان که مطبوعات غربی هم به آن اشاره کردند این است که رفتار بالینجر تحت تأثیر لابی صهیونیسم صورت گرفته، همان‌طوری که حضور نیافتن بوش و سارکوزی در مراسم سخنرانی احمدی نژاد در سازمان ملل تحت تأثیر صهیونیسم صورت گرفت. تمام این مسائل و رفتارها چیزی را ثابت نمی‌کند مگر اینکه کشورهای آمریکا و فرانسه هنوزخواهان آن نیستند که مشکلات خود را با ایران به شیوه مسالمت آمیز حل کنند و از در گفت‌وگو و مذاکره درآیند.

 در هر صورت این بار حضور احمدی نژاد در سازمان ملل متحد نتایج بسیار مثبتی را در پی داشت و در نقطه مقابل اتفاقات پیش آمده، آمریکا و اسرائیل را در انظار مطبوعات غربی بسیار سبک نشان داد که هنوز در اصول اول دیپلماسی مشکل دارند.

مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک لندن

کد خبر 32552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز