اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرح «اصلاح مصوبه چگونگی ایمن‌سازی استاندارد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تشخیص شهر تهران» را به دلیل اهمیتی که داشت تبدیل به دو فوریت کرده وآن‌را به تصویب رساندند.

شورای شهر

روز گذشته اعضاي شوراي شهر تهران در جريان دويست‌و‌سي‌وهشتمين جلسه خود به بررسي طرح ياد شده پرداختند كه با توجه به اهميت ارزيابي شده، بررسي اين طرح به‌صورت دوفوريتي انجام شد. براساس اين مصوبه 3نفر متخصص در امر مقاوم‌سازي ساختمان با معرفي كميسيون‌هاي معماري و شهرسازي، عمران و حمل‌ونقل و سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري و تصويب در شوراي شهر براي حضور در كميته چگونگي اجراي طرح مذكور انتخاب مي‌شوند.

  • سازمان‌هاي وابسته به شهرداري، مشمول قوانين شهرداري‌اند

اعضاي شوراي شهر تهران همچنين اعتراض فرمانداري تهران مبني بر عدم‌دخالت شورا در امور سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران را وارد ندانستند. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در رابطه با دستور جلسه مربوط به اين اعتراض گفت: فرمانداري تهران با استناد به اينكه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از ساير سازمان‌هاي وابسته به شهرداري مستثناست و اساسنامه‌اي جداگانه دارد، شوراي شهر را مجاز به تصميم‌گيري در امور اين سازمان ندانسته است؛

درحالي‌كه سازمان فرهنگي و هنري كمك‌بگير شهرداري است و بيش از ۱۵۰ميليارد تومان در سال از بودجه عمومي شهر استفاده مي‌كند. عليرضا دبير با بيان اينكه بر همين اساس تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمان‌هاي وابسته به آن از وظايف انحصاري شوراي اسلامي شهرها بوده، افزود: شوراي شهر تهران در گذشته نيز تعرفه‌هاي خدمات فرهنگي، هنري، آموزشي و تفريحي را براي واحدهاي تابعه شهرداري تصويب كرده است.

دبير موضوعي را يادآور شد كه طبق آن سال گذشته شوراي شهر در دفاع از حقوق شهر و شهروندي به برداشت 35ميلياردي از بودجه كتابخانه‌هاي شهر تهران اعتراض كرد. وي با ارائه 4موضوع تاكيد كرد كه شورا در رسيدگي به اين اعتراض پاسخ قاطعي را آماده كرده است.

در ادامه جلسه هم عبدالحسين مختاباد پاسخ كميسيون برنامه و بودجه را تأييد كرد و گفت: امكانات شهرداري كه در اختيار سازمان فرهنگي و هنري قرار دارد، حق مردم است؛ پس بايد ساختارمند باشد ولي هنوز خبري از ساختار نيست. مسجدجامعي نيز اظهار كرد: بايد جايگاه و ساختار اين سازمان در شهرداري تهران مشخص شود.

در ادامه مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران هم گفت كه سازمان‌هاي وابسته به شهرداري تهران بايستي طبق قانون شهرداري اداره شوند. وي در عين حال عنوان كرد كه بايد نشستي در اين زمينه داشته باشند و اساسنامه را اصلاح كنند. تأكيد چمران بر اين بود كه نرخ‌هايي كه براي شهر است حال در هر زمينه‌اي از بليت مترو و اتوبوس گرفته تا ميوه و همچنين خدمات فرهنگي و هنري بايد توسط شوراي شهر تعيين شود. در‌نهايت، پاسخ كميسيون برنامه و بودجه به رأي گذاشته شد و با اكثريت آرا به تصويب رسيد.

مخالفت با استعفاي شهردار منطقه2

تعدادي از اعضاي شوراي شهر تهران ديروز از شهردار تهران درخواست كردند تا با استعفاي شهردار منطقه 2 موافقت نكند. عزيز‌الله نظري، شهردار منطقه2 پايتخت در پي حوادث رخ داده مربوط به كارواشي در محله سعادت‌‌آباد، با عذرخواهي از مردم استعفاي خود را تقديم محمدباقر قاليباف كرد. رئيس شوراي شهر تهران گفت:

متأسفانه در فضاي سنگين رسانه‌اي موضوع كارواش دريا بيش از اندازه بزرگنمايي شد. مهدي چمران با بيان اينكه تقاضاي من اين است كه شهردار تهران استعفاي ايشان را نپذيرند، افزود: موضوعي كه نبايد از آن غافل شد اين است كه شهردار براي استيفاي حق مردم اقدام كرده بود تا از حقوق شهروندان دفاع كند.

البته اگر هم خطايي رخ داده بايد با خاطيان برخورد شود. ابوالفضل قناعتي، عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران نيز گفت: حال مي‌خواهيم اقدام عوامل شهرداري در حمله به كارواش را عمدي فرض كنيم يا ناآگاهانه، اما اقدام شهردار براي جبران اين اتفاق بوده و خود را هزينه‌ كرده است. عباس جديدي كه به عنوان معاون نظارت شورا ماموريت پيگيري دقيق اين ماجرا را برعهده دارد هم با بيان اينكه در جايي اقدام شهرداري منطقه سرمايه زيادي كه حق شهروندان تهراني بود را برگرداند و در جايي در ابتدا اين مأموران شهرداري بودند كه مورد هجمه و حمله قرار گرفتند، اضافه كرد:

اما متأسفانه حقايق گفته نشده و در نتيجه منجر به استعفاي شهردار منطقه نيز شد. علي صابري، عضو حقوقدان شورا نيز اظهار كرد: وقتي مديري استعفا مي‌كند به‌معناي پذيرش تقصير نيست بلكه عذرخواهي از اتفاق است و اين، كار آقاي نظري را ارزشمند مي‌كند.
احمد مسجدجامعي عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شورا هم بر اين نظر بود كه اگرچه اين اقدام عملكرد تهاجمي را توجيه نمي‌كند اما حركت ارزشمندي است.

  • بررسي اعتراض فرمانداري درباره تشكيل ستاد مديريت جمعيت تهران

ديگر دستور جلسه ديروز شوراي شهر تهران به بررسي اعتراض فرمانداري تهران نسبت به مصوبه «الزام شهرداري به تشكيل ستاد مديريت جمعيت شهر تهران» اختصاص داشت. سابقه اين طرح به ارديبهشت ماه برمي‌گردد كه توسط معصومه آباد، رئيس كميته ايمني و مديريت بحران شورا ارائه شد. اين طرح در جلسه غيرعلني 20دي امسال نيز مجدد مطرح شد و اعضاي شورا شهرداري تهران را ملزم به تشكيل ستاد مديريت جمعيت تهران كردند.

کد خبر 325137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha