مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۷
۰ نفر

نمایشگاه فرانکفورت آلمان امسال، از 13 تا 23 سپتامبر ( 22 شهریور- 1 مهر) پذیرای تعداد زیادی از خودروسازان و علاقه‌مندان به خودرو بود.

امسال وجود تعداد زیادی خودروی مفهومی از اکثر خودروسازان حال و هوای جدیدی را به نمایشگاه فرانکفورت داده بود.

یکی از خودرو‌های مفهومی که در این بین بسیار جذاب و دیدنی بود خودروی مفهومی فولکس واگن با نام Up بود. این خودرو کوچک در نگاه اول این تصور را ایجاد می‌کند که یک گلف جدید است.

اما در یک نگاه جامع‌تر این خودروی مفهومی جدید را می‌توان پیش زمینه‌ای برای خودرو‌های کوچک شهری آینده فولکس دانست. در طراحی این خودروی مفهومی سعی شده تا هر چه بیشتر از فرم‌های ساده و قابل تولید استفاده شود و دقیقا هدف تیم طراحی با نگاه به این موضوع پدید آمده است.

در یک نگاه سریع تمامی بدنه این خودرو را ترکیبی از چند فرم ساده و قابل درک پیدا خواهید کرد که در هر 4 گوشه بدنه گلگیر‌های بیرون زده و ساده، جلب‌توجه می‌کنند. در قسمت جلوی خودرو شاهد چند فرم بسیار ساده و در عین حال بسیار زیبا و حرفه‌ای هستیم.

مامی فرم‌های استفاده شده بی‌اختیار شما را به یاد فولکس‌هایی که تا کنون دیده‌اید می‌اندازد.

مجموعه چراغ‌های جلو و هواکش بسیار ظریف بین چراغ‌ها و در پایان آرم فولکس واگن در وسط، مجموعه کامل و بی‌نقصی را تشکیل داده‌اند که بسیار به جا و منطقی با یکدیگر ارتباط بر قرار کرده‌اند.

چراغ‌های جلو نیز مانند اکثر قسمت‌های این خودرو فرمی هماهنگ با دیگر بخش‌ها دارند، استفاده از یک لامپ لنزدار و تعدادی خطوط و سطوحی که آن را احاطه کرده‌اند، همگی آنها در یک زمینه مشکی رنگ قرار گرفته‌اند. تمامی مجموعه این چراغ‌ها در همان نمای روبه‌رو هماهنگی خوبی را با ورودی هوای روی سپر دارند.

ورودی هوای روی سپر که وظیفه هدایت هوا به سمت رادیاتور و دیسک‌های ترمز را دارد نیز از فرم جالبی برخوردار است.

در واقع مجموعه ورودی هوای روی سپر از 2 فرم متشابه که یکی در دیگری تکرار شده، تشکیل شده است که این نوع قرارگیری سبب شده تا هم کانال‌های ورودی هوا در قسمت‌های مناسبی جای بگیرند (اگر به صورت جداگانه آن را در نظر بگیریم 2 ورودی هوا در کنار برای دیسک‌های ترمز و 2 تا در بالا و پایین که هوای ورودی را به رادیاتور می‌رساند) و هم فضای مناسبی برای قرارگیری پلاک خودرو به‌وجود آید.

در نمای جانبی خودرو زیبا‌ترین نکته‌ای که وجود دارد، سادگی فرم آن است. استفاده از نسل جدید موتور‌ها در این خودرو سبب شده تا در قسمت جلوی خودرو اورهنگ کوتاهی (پیش آمدگی خودرو بعد از چرخ‌ها) را شاهد باشیم.

فرم کلی شیشه‌های کنار خودرو نیز از همان حس کلی طراحی این خودرو پیروی می‌کنند البته شباهت بسیاری با فرم چراغ‌های جلوی خودرو دارند.

این امر در طراحی یک خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است که یک طراح در کار خود بتواند تمامی اجزای یک خودرو را با یک زبان کلی طراحی کند، یعنی تمامی اجزای ظاهری که توسط طراح پدید می‌آیند همگی به نوعی با یکدیگر ارتباط بصری و هویتی داشته باشند.

 البته این به آن معنا نیست که یک خودرو توسط یک طراح به‌وجود می‌آید بلکه یک تیم از طراحان روی یک موضوع مشترک به طراحی می‌پردازند و روند کلی حرکت آنها در رسیدن به یک طرح جامع توسط مدیر بخش طراحی رهبری می‌شود.

یکی از مواردی که معمولا باعث ضعیف به نظر آمدن یک طرح یک خودرو است، عدم همین هماهنگی و یکپارچگی در روح طراحی آن است.

از دیگر نکات زیبا در طراحی این خودرو، وجود آینه‌های جانبی بسیار ساده و البته کارآمد است  که فرم کلی آن نیز از ترکیب2 حجم پایه و ساده پدید آمده است.

برای هر چه ساده‌تر شدن طرح نمای جانبی، دستگیره در پشت فرورفتگی کنار در جای داده شده است و در ظاهر فقط یک تورفتگی ساده مشاهده می‌شود. از دیگر جذابیت‌های طرح این خودرو رینگ‌های بسیار ساده آن است که هماهنگی فرم‌ها را در نمای جانبی کامل می‌کنند.

رینگ‌ها 2رنگ هستند و این تفاوت رنگی جذابیت و جدید بودن آن را تضمین می‌کند. در حال حاضر اکثر خودروسازان در خودرو‌های مفهومی خود (و بعضی در خودروهای تولیدی) از رینگ‌هایی با تفاوت رنگی و حتی تفاوت متریال استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد آینده رینگ‌های خودرو‌ها نیز به همین نقطه خواهد رسید و شاید دیگر دوران رینگ‌های براق با چند پره ساده گذشته باشد.

در نمای پشت این خودرو یک شیشه بزرگ تیره را شاهد هستیم که به‌رغم تکراری بودن هنوز جذابیت خود را حفظ کرده است. تا به حال بسیاری از خودروسازان و طراحان مشابه این ایده را در طرح‌های خود استفاده کرده‌اند و برای اکثریت مردم طرح جذابی است.

مجموعه چراغ‌های عقب و آرم فولکس در عقب همگی در یک قاب مشکی و در پشت شیشه عقب جای گرفته‌اند.

 روی سپر عقب نیز فرمی مشابه آن چه در سپر جلو وجود دارد، دیده می‌شود که هدف در حقیقت ایجاد هماهنگی بیشتر بین قسمت عقب و جلوی خودرو است.

مشابه قسمت جلویی در این بخش نیز محلی برای قرارگیری پلاک تعبیه شده است. طراحان فولکس در طراحی فضاهای داخلی خودرو نیز تمامی تلاش خود را کرده‌اند تا زیبایی را در نهایت سادگی عرضه کنند.
 مجموعه غربیلک فرمان در نهایت سادگی طراحی شده و روی فرمان 4 دکمه تعبیه شده که در دسترس راننده قرار دارند.

در داخل این خودرو خبری از دکمه‌های ریز و درشت به همراه اهرم‌ها و دستگیره‌ها نیست و همه قسمت‌ها بسیار ساده و دوست داشتنی هستند. حتی صندلی‌ها نیز بسیار ساده و باریک طراحی شده‌اند که حس آینده نگرانه خودرو را تقویت می‌کنند. تمامی 4 صندلی این خودرو کوچک قابلیت جمع شدن را دارند و فضای اتاق را با این روش برای حمل چند بار حجیم‌تر می‌توان افزایش داد.

همشهری امارات - 3 مهر

کد خبر 32412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز