مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

انتظار جامعه جهانی از خودروسازان برتر دنیا این است که هر سال با ارائه بهترین مدل‌ها گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب در اختیار مشتری قرار دهند

 از این‌رو کمپانی‌های بزرگ با به‌کار بستن عواملی چون تجربه و علم روز، هر سال در رقابتی تنگاتنگ بهترین‌های خود را به این امید عرضه می‌کنند که گوی سبقت را از سایرین بربایند. از آن میان می‌توان به جگوار ایکس اف (Jaguar XF) اشاره کرد. خودرویی لوکس و اسپرت که جایگزین خودروهای کلاس S همین کمپانی انگلیسی شده است. در نمایشگاه خودرو فرانکفورت که چندی پیش برگزار شد، این خودرو با استقبال گسترده مشتریان مواجه شد. البته مشتریان این محصول برای تحویل گرفتن آن باید تا مارس 2008 منتظر بمانند. مراحل طراحی این خودرو در استودیو واتیلی و توسط گروه اچ کیو درکاونتری انگلستان پشت سر گذاشته شد.

رقابت با بنز و بی‌ام‌و
دور از ذهن نیست اگر بگوییم این خودرو یکی از رقیبان جدی بنز و بی‌ام‌و خواهد بود. با توجه به طراحی کم‌نظیری که دارد از الان می‌توان بازار مناسبی را برای آن متصور شد. از زمانی که بی‌ام‌و در سری W و بنز در کلاس E به طراحی و ساخت خودروهای اسپرت روی آوردند و موفق هم شدند، گروه‌های دیگری مانند جگوار ساخت مدل‌های اسپرت را در دستور کار خود قرار دادند. طراحان جگوار، قدرت موتور آن را نسبت به مدل XJ افزایش دادند به‌طوری‌که قدرت آن از 300 به 420 اسب بخار رسیده است.
این مدل 8 سیلندر است و با حجم موتوری معادل 4200 سی‌سی یکی از قدرتمندترین خودروهای اسپرت به‌شمار می‌رود. طراحان این خودرو امیدوارند در مدل بعدی که XF-R نام دارد، قدرت موتور را به 500 اسب بخار افزایش دهند.
از تغییرات ظاهری این مدل نسبت به مدل‌های قبلی می‌توان به تغییر سایز آن هم اشاره کرد. با افزایش 5 اینچ به‌طول آن حالا اندازه آن حدوداً به 5 متر رسیده است. با این اوصاف اما سقف آن شبیه سقف اتومبیل‌های کوپه طراحی شده که این کار بر جذابیت ظاهری آن نیز افزوده است. این مدل به تعبیری، موفق‌ترین مدل جگوار است که تاکنون عرضه شده. تفاوت دیگر این مدل با مدل XJ به اندازه آن نیز برمی‌گردد. مدل XJ کوتاه‌ترین اندازه را در مدل‌های جگوار به‌خود اختصاص داده، حال آنکه XF درست برعکس است. مسئولان جگوار خیلی امیدوار هستند که این مدل بتواند نقش منجی را برای این کمپانی قدیمی بازی ‌کند. سال‌هاست که سایه تیره‌ای بر فعالیت‌های جگوار سنگینی می‌کند و پربیراه نیست اگر بگوییم مدل ایکس اف آخرین تیر است.

رقابت در بازار آمریکا
یان کالوم مدیر طراحی این پروژه درباره XF می‌گوید: «ما به اتومبیلی برای دفاع از اعتبارمان نیاز داشتیم و XF همان خودرو است.» در آمریکا سه گروه خودرو طرفداران بیشتری دارد و این سه گروه بافت اصلی رقابت را تشکیل می‌دهند: «لوکس، سوپرلوکس و دارای سوپرشارژر.» قرار است این مدل از جگوار که اصطلاحاً لوکس است با حضور در بازار آمریکا سودآوری خوبی به همراه داشته باشد اما این فقط یک تخمین و حدس است. از ویژگی‌های فنی این مدل می‌توان به صفر تا صد 2/6 ثانیه اشاره کرد. سیستم کامپیوتری این خودرو نیز در نوع خود کم‌نظیر است. اهرم تعویض دنده که در بسیاری از خودروها دیده می‌شود در این خودرو وجود ندارد و دنده‌ها مانند اتومبیل‌های حاضر در فرمول یک روی فرمان تعبیه شده است.
در اتاق این خودرو، 8 بلندگو به‌همراه یک ساب ووفر نصب شده و برند آن باورز‌اند ویکینز است که در انگلستان بسیار معروف شده. نصب یک رادیوی ماهواره‌ای به همراه آی‌پاد و صفحه مانیتور فینگر تاچ از دیگر آپشن‌های این خودرو زیبا به‌شمار می‌رود. محدودکننده اتوماتیک سرعت به‌همراه سیستم رصد باد تایرها، سیستم ترمز دستی هوشمند (به محض پارک کردن، ترمز دستی به‌صورت اتوماتیک عمل می‌کند)، دوربین برای بهتر پارک کردن، سیستم کروز کنترل تطابقی و غیره از ویژگی‌های این جگوار است.

قیمت، چند؟
کارشناسان می‌گویند در آمریکا قیمت مدل‌هایی که از موتور 7/2 یا 3 لیتری استفاده می‌کنند حدود 60 هزار دلار است اما پیش‌بینی می‌شود این محصول با قیمت پایه 37 هزار و پانصد پوند روانه آمریکا شود. تیپ‌های دیگر این محصول نیز از قیمت 54 هزار و نهصد تا 67 هزار و دویست پوند عرضه می‌شدند البته این قیمت‌ها عموماً پس از ورود به آمریکا با 20 درصد افزایش روبه‌رو می‌شوند. جگوار XF بدون شک خودروی ارزنده‌ای است اما باید به این نکته اشاره کرد که طی سال‌های گذشته، ذهنیت خوبی درباره بازار این خودرو وجود نداشته. حال باید دید با چنین ذهنیتی چطور می‌توان این محصول را در بازار عرضه کرد و آیا این مدل می‌تواند رقیب کمپانی‌های بنز، بی‌ام‌و، آئودی و غیره باشد یا نه.

کد خبر 35522

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز