شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: بهار دانش در کشور ما از اول مهر با حضور میلیون‌ها نوآموز، دانش آموز و دانشجو در مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی آغاز می شود

دیروز حدود یک میلیون و 200 هزار نوآموز به همراه والدین خود با حضور در مدارس سراسر کشور به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند.

امسال حدود 14 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در 150 هزار مدرسه کشور تحصیل خواهند کرد که از این تعداد حدود 10.5 میلیون نفر تحت پوشش آموزش عمومی‌قرار می‌گیرند و از این طریق، سهم آموزش و پرورش عمومی‌در نظام تحصیلی کشور، امسال حدود 70 درصد خواهد بود.

بر اساس آمار موجود، در سال تحصیلی جدید، بیش از 550 هزار نوآموز وارد پیش‌دبستانی می‌شوند که 70 درصد این نوآموزان در مراکز پیش‌دبستانی ضمیمه مدارس ابتدایی و 30 درصد در 681 مرکز پیش‌دبستانی دولتی مستقل تحصیل خواهند کرد.

5 میلیون و 900 هزار دانش‌آموز ابتدایی در 62هزار مدرسه

ابوالقاسم جامه بزرگ، مدیرکل آموزش و پرورش پیش دبستانی و ابتدایی، درباره جمعیت دانش‌آموزان ابتدایی نیز در سال تحصیلی جدید گفت: امسال حدود 5 میلیون و 900 هزار دانش‌آموز ابتدایی در حدود 62 هزار مدرسه ابتدایی تحصیل خواهند کرد که از این تعداد امسال، یک میلیون و 200 هزار نوآموز در کلاس اول ابتدایی مشغول به تحصیل خواهند شد.

وی افزود: 4 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز ابتدایی دیگر نیز امسال که تقریبا با نسبت مساوی در 4 پایه تحصیلی دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی تقسیم می‌شوند، در مدارس کشور تحصیل خواهند کرد.

آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها امسال با حضور 3 میلیون و 300 هزار دانشجو از امروز در سراسر کشور آغاز می‌شود.

در حالی که براساس اعلام وزارت علوم برنامه آموزشی قرار بود تقویم آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تغییر کند و از 20 شهریور آغاز شود، معاونت آموزشی این وزارتخانه طی بخشنامه‌ای به دانشگاه‌ها اعلام کرد که به دلیل عدم امکان ثبت‌نام و شرکت پذیرفته شدگان کنکور امسال در کلاس‌های درس از 20 شهریور در بسیاری از دانشگاه‌ها و همچنین جلوگیری از بروز ناهماهنگی در برنامه ریزی کلاس‌های درسی برای دانشجویان موجود و جدیدالورود، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها مانند سال‌های گذشته از مهر ماه آغاز می‌شود.

امسال 450 هزار دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از طریق کنکور سراسری پذیرفته شده‌اند که کلاس‌های این دانشجویان نیز از امروز تشکیل می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره نقل و انتقال پذیرفته‌شدگان کنکور گفت: نقل و انتقال دانشجویان بر اساس ضوابط و آیین‌نامه وزارت علوم انجام می‌شود. حسن خالقی در عین حال تاکید کرد که هرگونه جابجایی دانشجو در قالب فروش رتبه و به شیوه تعاملی میان دانشجویان ممنوع و غیرقانونی است، چراکه نقل و انتقال شرایط خاص خود را دارد.

2 هزار میلیارد تومانکسری امسال آموزش و پرورش 

آغاز سال تحصیلی در حالی است که  رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حال حاضر آموزش‌و پرورش بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 میلیارد تومان کسری دارد که بیشترین درصد این میزان مربوط به کسری‌های امسال است.

علی عباسپور تهرانی‌فرد افزود: مطالبات سال‌های گذشته آموزش و پرورش تقریباً همه پرداخت شده است و مطالبات جدید به افزایش حقوق فرهنگیان، حق‌التدریس‌ و اضافه کار معلمان، پاداش مناطق محروم و غیره برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: حدود یک هزار میلیارد تومان از کسری بودجه امسال آموزش و پرورش به افزایش حقوق و مزایای معلمان بر‌می‌گردد.

عباسپور به فارس گفت: دولت می‌تواند با جابجایی اعتبارات و ارائه یک متمم به مجلس، مشکل آموزش و پرورش را حل کند.

کسری بودجه300 میلیارد تومانی دانشگاه‌ها

معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  نیز با اعلام کسری بودجه 300 میلیارد تومانی دانشگاه‌ها در سال جاری، گفت: عدم جبران کسری بودجه، دانشگاه‌ها را با مشکلات جدی آموزشی و پژوهشی روبه رو می‌کند.

حمیدرضا رازقی با اشاره به وضعیت بودجه ستادی وزارت علوم و دانشگاه‌ها در سال جاری، اظهار کرد: ‌بودجه سال 86 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی 775 میلیارد تومان، موسسات پژوهشی 61 میلیارد تومان و ستاد وزارت علوم و ردیف‌های وابسته 169 میلیارد تومان تصویب شده است. 

معاون طرح و توسعه وزارت علوم با بیان اینکه با این حال بودجه دانشگاه‌ها در حد بسیار ناچیزی افزایش یافت، گفت: اگر چه برای تصویب بودجه‌ای متناسب با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها هماهنگی‌هایی شده بود ولی به دلیل تصویب انقباضی بودجه این موارد رعایت نشد.

معاون طرح و توسعه وزارت علوم با بیان اینکه وزارت علوم خود مشوق گسترش بخش خصوصی و غیردولتی در امر گسترش آموزش عالی است، به ایسنا گفت: با این حال در بخش‌هایی برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله نیازمند گسترش دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارکهای علم و فناوری دولتی هستیم.

کد خبر 32102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز