رئیس‌کل بانک مرکزی بر صیانت از حقوق سپرده‌گذاران در ساماندهی مؤسسات غیرمجاز تأکید کرد و معاون اول قوه قضاییه هم ضمن تأکید بر حفظ سپرده‌های مردم در مؤسسات غیرمجاز از تلاش دولت و قوه قضاییه برای حل مشکل مؤسسه ثامن‌الحجج خبر داد.

اژه‌ای و سیف اولویت‌های ساماندهی غیرمجازها  را اعلام کردند.

اين اظهارنظرها در حالي مطرح مي‌شود كه خبرگزاري فارس به نقل از يك مقام آگاه آخرين وضعيت مؤسسه مالي و اعتباري غيرمجاز ثامن‌الحجج را تشريح كرده است. سپرده گذاران مؤسسه ثامن‌الحجج چند ماهي است كه در اعتراض به ناتواني اين مؤسسه در بازدهي اصل و سود سپرده‌هايشان مقابل بانك مركزي، رياست‌جمهوري و مجلس تجمع كرده و خواستار دخالت مسئولان براي حل مشكل پيش آمده شده‌اند.

به گزارش همشهري، ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي روز گذشته در نشستي با مديران عامل بانك‌هاي كشور با اشاره به مشكل مؤسسات غيرمجاز، گفت: ساماندهي مؤسسات غيرمجاز به‌صورت جدي در حال پيگيري است و ديگر دستگاه‌هاي نظارتي نيز به كمك بانك مركزي آمده‌اند. وي تصريح كرد: نكته مهم در نحوه برخورد با موضوع است و انتخاب روش‌هايي كه حتي الامكان منجر به صيانت از سپرده‌هاي سپرده‌گذاران شود.

خبر ديگر اينكه سخنگوي قوه قضاييه از تلاش دولت و قوه قضاييه و مسئولان مؤسسه ثامن‌الحجج(ع) براي حل مشكلات اين مؤسسه خبر داد. به گزارش تسنيم، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه در نشستي با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر تشكيل پرونده براي مؤسسه ثامن‌الحجج(ع) در قوه قضاييه اظهار داشت: اين مؤسسه دچار مشكلاتي شده است اما در تلاش هستيم با كمك دولت، قوه قضاييه و مسئولان خود مؤسسه مشكلات به‌وجود آمده براي مردم و سيستم بانكي حل شود.

وي خاطرنشان كرد: براي اين مؤسسه پرونده تشكيل شده اما كسي بازداشت نشده است و احضار قضايي نيز براي شخص حقيقي يا حقوقي صورت نگرفته است. اكبر كميجاني، قائم‌مقام بانك مركزي هم درخصوص ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي تأكيد كرد: با اقدامات جدي و مصرانه بانك مركزي و با حمايت دستگاه‌هاي نظارتي، بعيد است مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز بتوانند همانند گذشته از طريق انگيزه‌هايي همچون پرداخت سودهاي بالاتر، موفق به جذب سپرده‌ بيشتر شوند.

  • آخرين وضعيت ثامن‌الحجج

در اين ميان يك مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه حجم سپرده‌هاي مؤسسه ثامن‌الحجج تا قبل از بروز بحران ۱۳ هزار ميليارد تومان بود، گفت: اين مؤسسه تنها ۳ هزار ميليارد تومان از اين منابع را در قالب تسهيلات پرداخت كرده و ۱۰ هزار ميليارد تومان ديگر را به ملك و بنگاه اقتصادي تبديل كرده است.وي افزود: در واقع اين مؤسسه 76درصد منابع خود را سرمايه‌گذاري مستقيم انجام داده است.

اين مقام آگاه تصريح كرد: طبق آخرين حسابرسي انجام شده، هم‌اكنون ارزش سهام بنگاه‌هاي اقتصادي و املاك اين مؤسسه به حدود 6هزار ميليارد تومان كاهش يافته و عملا 4هزار ميليارد تومان از منابع بانك كه سپرده‌هاي مردم است، از بين رفته است. وي تصريح كرد: از طرف ديگر همين املاك و سهام شركت‌هاي زيرمجموعه مؤسسه ثامن ‌الحجج در شرايط فعلي قابليت نقد‌شوندگي ندارد و همين مسئله موجب عدم‌امكان بازپرداخت سپرده‌هاي مشتريان شده است.

  • بانك‌ها آماده پساتحريم نيستند

رئيس‌كل بانك مركزي در نشستي با مديران عامل بانك‌ها از آماده نبودن بانك‌ها براي شرايط پساتحريم خبر داد و گفت: زمينه كاهش غيردستوري نرخ سود بانكي فراهم شده است. ولي‌الله سيف افزود: تحريم‌هاي بين‌المللي در هفته‌هاي آينده برداشته مي‌شود اما بانك‌هاي ما آمادگي لازم را براي حضور در عرصه بين‌المللي ندارند و در برخي شاخص‌ها با دنيا، ‌ فاصله زيادي داريم و بايد تمام تلاش در همه بانك‌ها بر آماده‌سازي‌ براي شروع سريع فعاليت بعد از اجراي برجام باشد.

وي با تأكيد بر اينكه نرخ سود بانكي متناسب با كاهش نرخ تورم بايد كم شود، گفت: در اين خصوص نرخ بازار بين بانكي از 29درصد به 20درصد كاهش پيدا كرده است و نرخ سود قابل‌قبول، براي بانك مركزي نزديك به نرخ تورم است و بايد جهت‌گيري به سمت آن باشد. اكبر كميجاني قائم‌مقام بانك مركزي هم تصريح كرد: نرخ سود بين بانكي كه در مهر‌ماه امسال در محدوده 27درصد قرار داشت اينك به محدوده زير 21درصد كاهش يافته است. وي افزود: انتظار مي‌رود اين روند كاهشي متناسب با تحولات نرخ تورم همچنان استمرار يابد و در نتيجه پيامدهاي اين تحول مثبت در بازار بين بانكي را در آينده بر نرخ‌هاي سود سپرده و تسهيلات در شبكه بانكي شاهد باشيم.

کد خبر 320324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha