همشهری آنلاین: یادگار امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه امروز در جهان اسلام هیچ راهی جز به میدان آمدن عقلای طوایف و پرداخت هزینه در راه بیان عقیده درست وجود ندارد، گفت: عقلا نباید از تکفیری‌ها و تندروها بترسند، گرچه بیان حرف حق هزینه دارد و سیدالشهداء (ع) مظهر پرداخت این هزینه است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج به نقل از جماران، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در ديدار جمعي از مهمانان خارجي شركت‌كننده در بيست‌ونهمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي كه در حرم مطهر امام خميني (ره) حضور يافته بودند، با اشاره به اين سخن امام بزرگوار كه علت حدوث انقلاب، علت بقاي آن نيز خواهد بود، اظهار داشت: امام «اتكال به خدا» و «وحدت كلمه» را عامل پيروزي انقلاب مي‌دانستند و امروز همين علل باعث بقاي انقلاب و پراكنده شدن روح دينداري در جامعه بشري مي‌شود تا جهان اسلام در مقابل دشمنان خود به پيروزي برسد. همان‌گونه كه شيخ جعفر كاشف الغطاء معتقد بود «اسلام بر توحيد كلمه و كلمه استوار است»؛ لذا ضمن باور به خداوند بايد دست در دست هم باشيم.

يادگار امام (ره) با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران پس از جمع شدن همه گروه‌ها زير بيرق امام خميني (ره) به پيروزي رسيد، يادآور شد: دليل توفيق جنگ تحميلي و ساير حركت‌هايي كه در كشور انجام شده است، اتكال به خدا و وحدت كلمه بوده است.

سيد حسن خميني با بيان اينكه هر كس در هر جايي تيغ بردارد و جامعه را چندپاره كند وحدت را از بين برده است، تصريح كرد: اين واقعيت شيعه و سني نمي‌شناسد و رهبر معظم انقلاب نيز در اين زمينه تعابير روشنگرانه‌اي دارند. بايد بدانيم چند پارگي جامعه عمدتا مربوط به كج‌فهمي در فهم مسائل ساده گروهي است.

وي گفت: وقتي عنان تفكر در اختيار يك جريان تندرو قرار گيرد، همين چند پارگي كه امروز شاهد آن هستيم رخ مي‌دهد؛ بنابراين راهي جز اين نيست كه عقلا سكاندار انديشه شوند و گروه‌ها و افكار تكفيري و الحادي را طرد كنند.

يادگار امام (ره) ادامه داد: در چنين فضايي شاهد هستيم كه يك جريان را به محض اينكه كسي با او هم عقيده نيست يا در كوچكترين نقطه اختلاف‌نظر دارد، طرد كرده و از دايره دينداري، اسلام و انقلاب بيرون مي‌برد و نتيجه آن جامعه چند پاره اسلامي خواهد بود كه امروز شاهد آن هستيم.

وي با بيان اينكه بايد با ديده خون به وضع كنوني جهان اسلام نظاره كنيم، گفت: آيندگان ما از اين دوره تاريخي به نيكي ياد نخواهند كرد، زيرا اين برادركشي كه در سرزمين‌هاي اسلامي رخ مي‌افتد اتفاق كوچكي نيست، خصوصا آنكه سلاح‌هاي كشتار جمعي افزايش يافته و اتفاقات فاجعه‌آميزي رخ مي‌دهد.

سيد حسن خميني يادآور شد: امروز در هر نقطه جهان اسلام مسلمانان در مقابل يكديگر مي‌جنگندند و در نتيجه اين فجايع، خانواده‌هاي فراواني از هم پاشيده شده و گروه‌هاي فراواني مجبور به مهاجرت مي‌شوند.

وي با بيان اينكه بحمدلله كشور ما از نعمت امنيت برخوردار است و بايد به تأمين‌كنندگان آن خسته نباشيد بگوييم، بر ضرورت توجه به شرايط ساير كشورها از جمله عراق، سوريه، بحرين، يمن، فلسطين و... تأكيد كرد و گفت: از روزي كه دعواهاي داخلي سرزمين‌هاي اسلامي شكل گرفته است مشكل رژيم صهيونيستي در اذهان كمرنگ شده است و حتي در ذهن برخي، ديگر مشكل محسوب نمي‌شود؛ در حالي كه روزي قرار بود همه با كمك هم اين غده سرطاني را از بين ببريم، اما امروز همه به دعوا با يكديگر مشغول شده‌ايم.

سيد حسن خميني با تأكيد بر اينكه امروز در جهان اسلام هيچ راهي جز به ميدان آمدن عقلاي طوايف و پرداخت هزينه در راه بيان عقيده درست وجود ندارد، تصريح كرد: عقلا نبايد از تكفيري‌ها و تندروها بترسند، گرچه بيان حرف حق هزينه دارد و سيدالشهداء (ع) مظهر پرداخت اين هزينه است.

يادگار امام خطاب به شركت‌كنندگان در بيست‌ونهمين كنفرانس وحدت اسلامي تأكيد كرد: در اين جلسات بايد از تعارف عبور كنيم زيرا جامعه اسلامي امروز گرفتار وضعيت بدي شده است كه بايد آن را آسيب‌شناسي جدي كنيم و ضمن همراهي و همدلي، تعصبات كوركورانه را كنار گذاشته و اجازه ندهيم انديشه و رفتار ما گرفتار آسيب شود.

وي با بيان اينكه اين ايرادات متوجه تمام طرف‌هاست، ادامه داد: قرار نيست كسي ديگري را به اتهام افكارش محاكمه كند بلكه مي‌خواهيم با يكديگر هم فكري كرده و راه‌حل پيدا كنيم؛ زيرا من فكر مي‌كنم صد سال ديگر فرزندان ما اگر تاريخ اين دوره را بخوانند به خاطر عدم حل اين مشكلات منتقد ما خواهند بود.

وي يادآور شد: در پي پيروزي انقلاب اسلامي ايران با انديشه وحدت‌گرايانه‌اي كه دنبال مي‌كرد، رژيم صهيونيستي كه مدعي سرزمين‌هاي از نيل تا فرات بود مجبور شد اطراف خود را ديواركشي كند تا از دورن فرونپاشد، زيرا در آن زمان همه با هم يكي شديم و نگفتيم چون حماس سني است ما شيعيان از او حمايت نمي‌كنيم يا عده‌اي ديگر نگفتند از اسد به خاطر شيعه بودن حمايت نمي‌كنيم؛ اما در سال‌هاي بعدي شيطان بزرگ خارجي و شيطان بزرگتر يعني نفس‌مان كه دو دشمن ما هستند، بر ما غلبه كرد و وضع فعلي پديد آمد.

سيد حسن خميني همچنين با اشاره به ايام ميلاد با سعادت نبي مكرم اسلام (ص)، بر ضرورت توجه به خصلت «نرم خويي» پيامبر (ص) كه در قرآن به آن اشاره شده است، تأكيد كرد و يادآور شد: اگر غليط القلب باشيم جامعه دور ما جمع نمي‌شود، لذا راه حل عطوفت و مهرباني است؛ همان‌گونه كه پيامبر (ص) به سبب لطف و محبت و عطوفت وارد دل‌هاي مردم شد و هر چه دشمنان ايشان را آزار و اذيت كردند، پيامبر (ص) محبت كرد و آنان را بخشيد.

وي با اشاره به بخشش كفار مكه توسط پيامبر (ص) هنگام ورود به اين شهر، گفت: پيامبر با شمشير جلو نرفت و از دل‌هاي مردم وارد شد و ما راهي جز پيمودن مسير ايشان نداريم.

کد خبر 319903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha