رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه خوشبختانه دامنه فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز محدود‌تر شده و الان تعداد محدودی از این مؤسسات باقی مانده است، درباره سرنوشت مؤسسه ثامن‌الحجج اظهار کرد: اگر مدیران این مؤسسه برخی اقدامات و شرایط را انجام دهند بانک مرکزی برای آن مجوز صادر می‌کند و اگر این شرایط را رعایت نکنند موظف خواهیم بود طبق ضوابط با آن برخورد کنیم.

ولی الله سیف

ولي‌الله سيف در گفت‌وگو با پايگاه خبري آفتاب گفت: درباره اين مؤسسه اخيراً هيأت نظارتي با عضويت بانك مركزي، نيروي انتظامي، شوراي امنيت كشور، وزارت اطلاعات و قوه قضاييه شكل گرفته و كار خود را نيز آغاز كرده كه حسابرسي دقيق به‌عمل بيايد تا اطمينان پيدا كنيم كه سپرده‌هاي مردم قابل تحقق است و دسترسي به آن وجود داشته باشد. وي افزود: اگر مسئولان اين مؤسسه همراهي كامل را انجام دهند بانك مركزي نيز همراهي خواهد كرد.

رئيس‌كل بانك مركزي درباره نرخ سود بانكي نيز با ذكر اين نكته كه قطعاً كاهش نرخ سود بانكي را خواهيم داشت، گفت: نرخ فعلي مورد قبول نيست و ما در بحثي هم كه در شوراي پول و اعتبار داشتيم، همه اعضاي اين شورا براين باور هستند كه بايد روشي درپيش گرفته شود كه نرخ سود به آن دامنه قابل‌قبول برسد و دامنه قابل‌قبول هم با تورم تعيين مي‌شود.وي با بيان اينكه همه معتقدند كه نرخ سود بانكي بايد كاهش پيدا كند، افزود:

در شيوه پايين آوردن نرخ سود بانكي بحث است. وي درباره اينكه چرا هيچ‌وقت نرخ سود بانكي در ايران متناسب با نرخ تورم تنظيم نشده است گفت: زماني مي‌گوييم كه اين نرخ بالاست و يك دستوري صادر مي‌كنيم كه اين تبعات منفي زيادي را ايجاد مي‌كند و يك راه ديگر اين است كه با چند اقدام در كنار همديگر اين بيماري را علاج كنيم. وي با اشاره به جلساتي كه درباره كاهش نرخ سود بانكي برگزار شده است، گفت:‌ ما از همفكري و تبادل‌نظر در شوراي پول و اعتبار در اين راستا استفاده مي‌كنيم. بانك‌ مركزي مجوزهايي از شوراي پول و اعتبار دريافت كرده و با آن مجوزهاست كه در بازار بين‌بانكي دخالت مي‌كند و مي‌خواهد نرخ را هدايت كند.

سيف درباره دلايل نوسانات اخير نرخ ارز هم گفت: واقعيت اين است كه در حال حاضر من به هيچ‌وجه نرخ‌هاي موجود در بازار ارز را تأييد نمي‌‌كنم. اين نوسانات به‌دليل اخبار هيجاني كه گاه و بيگاه شنيده مي‌شود، يك اتفاقات خاص فصلي است. وي افزود: با روش‌هاي دستوري و سيستم‌هاي پليسي نمي‌شود نظام بانكي و بازار را كنترل كرد .

کد خبر 316086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha