پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

پرداخت تسهیلات و سودهای کلان و غیرقانونی، جذب مردم، بروز یک مشکل و در نهایت فروپاشی، ماجرای تکراری مؤسسات اعتباری غیرمجاز به‌ویژه در سال‌های اخیر است، فرایندی که با وجود تمامی هشدارها بازهم این مردم هستند که بی‌توجه به عواقب پیش‌رو، پول روی پول این مؤسسات گذاشته و در آخر متضررترین ذینفع می‌شوند.

خبرگزاري ايسنا با انتشار گزارشي نوشته است كه با پر شدن فضاي بانكي از مؤسسات غيرمجاز و شكل‌گيري بازار غيرمتشكل پولي با 7000مؤسسه‌اي كه نه قانون مي‌شناسند و نه تعهدي به هيچ سازماني دارند، فعاليت نافرجام و فروپاشي آنها اتفاق عجيبي نخواهد بود و عمدتا قابل پيش‌بيني است.

به‌عنوان مثال بعد از انحلال مؤسسه ميزان، اخيرا مشتريان مؤسسه ثامن‌الحجج بعد از مراجعه به شعب براي دريافت پول و يا مجموع سپرده‌هاي خود با پاسخ منفي مواجه شدند و به آنها اعلام شد كه منابعي براي پرداخت وجود ندارد و اين روند بايد تدريجي طي شود و يا اينكه سپرده‌گذاران حساب‌هاي خود را تمديد كرده و فعلا از پول خود چشم‌پوشي كنند. تا اينكه اواخر روز سه‌شنبه حميد تهرانفر، معاون نظارتي بانك مركزي از تشكيل هيأت نظارت براي ساماندهي مؤسسه اعتباري ثامن‌الحجج خبر داد. تهرانفر همچنين از ورود جدي‌تر كارگروه ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي به پرونده مؤسسات مالي غيرمجاز خبر داده است.

با اين حال تجربه «ميزان» و «ثامن‌الحجج» كه ازجمله چند مؤسسه بزرگ غيرمجاز محسوب مي‌شود و اين روزها فضايي سخت را براي سپرده‌گذارانش ايجاد كرده است و تا جايي پيش رفت كه حتي مشتريان ساير مؤسسات غيرمجاز كه وضعيت چندان نامطلوبي هم نداشته و گاهي تا مراحل آخر دريافت مجوز هم پيش رفته‌اند براي دريافت پول‌هاي خود اقدام كرده‌اند و هم‌اكنون خبر رسيده كه هيچ‌كدام از مؤسسات مالي غيرمجاز در سايه امن قرار ندارند و خطر سقوط زنجيره‌اي مؤسسات مالي و اعتباري غيرمجاز جدي است. ماجرايي كه چندي پيش رسما از مؤسسه ميزان و هجوم براي دريافت سپرده شروع شد، اكنون به ثامن‌الحجج رسيده و بي‌ترديد ادامه‌دار خواهد بود.

کد خبر 315169

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha