شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

ترکیه فقط برای سوریه دردسر ندارد؛ درحالی‌که جنجال خریدهای نفتی آنکارا از گروه تروریستی داعش در خاک سوریه این روزها بالا گرفته، ورود بدون مجوز نیروهای زمینی ترکیه به خاک عراق باعث اعتراض شدید بغداد شده است.

نیرو نظامی

به‌دنبال اعلام حضور يك گردان از نيروهاي نظامي تركيه به همراه چندين تانك و تسليحات سنگين ديگر به منطقه نزديك شهر موصل در شمال عراق روز گذشته حيدرالعبادي، نخست‌وزير اين كشور خواستار خروج فوري نيروهاي تركيه از خاك اين كشور شد. در بيانيه‌ نخست‌وزير عراق از حضور نظاميان ارتش تركيه با تسليحات و ادوات سنگين در خاك اين كشور، به‌ويژه در استان نينوا انتقاد شده و از آن به‌عنوان نقض اصول حسن همجواري يادشده است.

مقام‌هاي عراق تأكيد كرده‌اند كه حضور نيروهاي تركيه كه آنكارا اعلام كرده براي آموزش نيروهاي نظامي وارد اين كشور شده‌اند، بدون مجوز صورت گرفته است. وزارت امور خارجه عراق هم اقدام تركيه را نقض حاكميت عراق خوانده است. رويترز گزارش داده كه وزارت امور خارجه عراق ورود نيروهاي تركيه را تعدي و تجاوز به خاك اين كشور توصيف و هر نوع فعاليت نظامي در خاك اين كشور بدون هماهنگي با دولت مركزي عراق را رد كرده است.

فواد معصومي رئيس جمهور‌ عراق هم ورود نيروهاي تركيه به خاك عراق را نقض قوانين بين‌المللي خوانده است.روزنامه حريت چاپ تركيه گزارش داده كه حداقل 150نفر از نيروهاي نظامي تركيه در تاريكي شب با همراه 20تا 25تانك به حوالي شهر بعشيقه در نزديكي موصل رسيده‌اند. علت حضور اين نيروها در خاك عراق، آموزش پيشمرگه‌ها و نيروهاي نظامي منطقه كردستان عراق عنوان شده است.

براساس اين گزارش تركيه قصد دارد پايگاهي دائمي براي خود در اين منطقه داشته باشد و حضور نيروهاي اين كشور هميشگي شود. حريت اعلام كرده كه نيروهاي نظامي تركيه طي 2سال گذشته هم در اين منطقه حضور داشته‌اند اما اكنون تعداد آنها از 90نفر به 150نفر افزايش پيدا كرده و چندين تانك هم براي حمايت از آنها وارد خاك عراق شده‌ است.

رسانه‌هاي حامي دولت تركيه همچنين فيلم ورود نيروهاي نظامي را منتشر كرده‌اند كه علاوه بر تانك به همراه آنها تسليحات سنگين ازجمله خمپاره‌انداز ديده مي‌شود. موصل، دومين شهر بزرگ عراق از سال گذشته با پيشروي نيروهاي داعش در اشغال اين گروه تروريستي است و دولت عراق در تلاش است با انجام عملياتي بزرگ اين شهر كليدي را آزاد كند.

ورود نيروهاي نظامي تركيه به عراق مدتي كوتاهي پس از آن صورت مي‌گيرد كه مقام‌هاي روسيه اين كشور را متهم به خريد نفت از گروه تروريستي داعش كرده‌اند و اسنادي هم در اين رابطه ارائه شده است. فروش نفت يكي از منابع اصلي درآمد داعش به‌حساب مي‌آيد كه به وسيله آن دست به عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق و سوريه مي‌‌زند.

مقام‌هاي مسكو اعلام كرده‌اند در همه سال‌هاي گذشته تركيه يكي از خريداران اصلي نفتي بوده كه داعش از مناطق اشغال شده در عراق و سوريه استخراج كرده است و آنكارا سود كلاني به اين گروه تروريستي رسانده است. مقام‌هاي سياسي عراق ازجمله موفق الربيعي، نماينده پارلمان و مشاور سابق امنيت ملي اين كشور هم با تأكيد بر اين مسئله اعلام كرده كه تروريست‌هاي داعش هر بشكه نفت را در بازار سياه تركيه به 20دلار مي‌فروشند و از اين راه پول زيادي براي خريد سلاح و مهمات به‌دست مي‌آورند.

  • اطلاع كردستان عراق و آمريكا از حضور نظامي تركيه

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه تركيه نيروهاي خود را براساس توافقي با مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق وارد خاك اين كشور كرده است. اين در حالي است كه براي حضور در خاك عراق مقام‌هاي آنكارا بايد مجوز دولت مركزي اين كشور را داشته باشند. به گزارش بي‌بي‌سي، در واشنگتن هم 2مقام‌ وزارت دفاع اين كشور اعلام كرده‌اند كه از ورود نظاميان ارتش تركيه به خاك عراق اطلاع داشته‌اند اما اين مسئله بخشي از فعاليت‌هاي ائتلاف عليه داعش نيست. الجزيره گزارش داده كه نيروهاي تركيه در كمپي مستقر شده‌اند كه پيش از اين در اختيار نيروهاي مردمي عراق (حشد شعبي) بوده است.

کد خبر 316084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha