پگاه شفتی: روزها دنباله‌ی بلندشان را به شب‌ها داده‌اند و این هدیه‌ی پاییز است. پاییز، فصل بازگشایی مدارس، فصل کار و تلاش نوجوان‌ها نیز هست. این فصل رنگارنگ در ازای خواب بیش‌تر، حتماً انتظار تلاش بیش‌تری هم دارد.

دوچرخه شماره ۸۰۹

حالا که شب‌ها بلند شده‌اند و ما فرصت بیش‌تری برای خواب داریم، بد نیست نگاهی به ساختمان خواب شبانه بیندازیم. خوابی که بیش‌تر از آن‌چه به‌نظر می‌رسد مهم است و شب‌زنده‌داری‌های بیهوده، دشمن اصلی این خواب مفید هستند:

دوچرخه شماره ۸۰۹

اولین مرحله

خواب كامل

خواب کامل، یک چرخه‌ی 90 دقیقه‌ای است که با یک خواب سبک آغاز می‌شود. (75درصد از کل خواب)همین خواب سبک برای اعضای بدن استراحتی فوق‌العاده است و خستگی را تا حدودی برطرف می‌کند. پروتئین‌هایی که سلول‌های تازه می‌سازند در طول این خواب ساخته می‌شوند و سیستم ایمنی بدن جان تاز‌ه‌ای می‌گیرد.

دوچرخه شماره ۸۰۹

خواب متناقض

وقتی رؤیا می‌بینیم!

دومین مرحله‌ی خواب، مغز انسان کاملاً دست از هوشیاری می‌کشد و در عین حال اعضای بدن را با دقت هدایت می‌کند. به‌همین دلیل، به این مرحله از خواب، خوابِ متناقض یا خواب پارادوکسال (Paradoxal) می‌گویند. در همین مرحله از خواب است که نوبت به استراحت ذهن و روان می‌رسد و ما رؤیا می‌بینیم.

دوچرخه شماره ۸۰۹

تکان می‌خوریم

پایان چرخه!

بدن یک چرخه‌ی نود دقیقه‌ای را کامل کرده است. در این مرحله ما شروع می‌کنیم به تکان خوردن و شاید نیمه‌بیدار شدن. اگر در این مرحله اتفاق خاصی نیفتد یک چرخه‌ی خواب دیگر شروع می‌شود.

دوچرخه شماره ۸۰۹

و باز همه‌چیز از نو!

چرخه‌ی جدید!

در طول یک شب، بدن حدود سه تا پنج چرخه از خواب را کامل می‌کند. اگر خواب از اوایل شب آغاز شود، تا پایان شب این چرخه کامل می‌شود و با شروع صبح بدن قبراق و سرحال است. اما هرچه‌قدر این چرخه دیرتر شروع شود، دیرتر هم تمام می‌شود و در صورتی که نیمه‌تمام بماند، فرد احساس کسالت خواهد داشت و در چرخه‌ی خواب‌هایش اختلال ایجاد می‌شود.

دوچرخه شماره ۸۰۹

دوچرخه شماره ۸۰۹

دوچرخه شماره ۸۰۹

دوچرخه شماره ۸۰۹

دوچرخه شماره ۸۰۹

کد خبر 314332

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha