همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته (۹۴- ۹۳) یک پنجم متوسط درازمدت بود.

آب ورودی به دریاچه ارومیه در سال آبی گذشته یک پنجم متوسط درازمدت بود

به گزارش ايرنا، کیومرث دانشجو روز دوشنبه گفت: در سال آبی 94 - 93 میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه 701.2 میلیون متر مکعب بود در حالی که این رقم در متوسط درازمدت به سه میلیارد و 107 میلیون متر مکعب می‌رسد.

وی اضافه کرد: در 20 سال گذشته سال به سال شاهد کاهش میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه هستیم به طوری که این رقم در میانگین پنج سال اخیر یک میلیارد و 97 میلیون متر مکعب، در متوسط 10 سال اخیر یک میلیارد و 256 میلیون متر مکعب، در میانگین 15 سال اخیر یک میلیارد و 613 میلیون متر مکعب و در متوسط 25 سال اخیر دو میلیارد و 333 میلیون متر مکعب بود.

وی اظهار کرد: دریاچه ارومیه در 20 سال گذشته خشک و تراز آن به طور متوسط سالانه 30 سانتی‌متر کم‌تر شده است که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، کاهش آب ورودی بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: حوضه آبریز دریاچه ارومیه 65 درصد سطح استان را به خود اختصاص داده که 9 رودخانه در آن جاری هستند.

دانشجو گفت: هفت سد نیز در این حوضه آبریز وجود دارد که آب قابل تنظیم آن‌ها یک میلیارد و 714 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

در زمان حاضر سطح آب دریاچه ارومیه 1270.07 متر است که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 41 سانتی‌متر کاهش سطح دارد.

بالاترین سطح دریاچه ارومیه در 50 سال گذشته حدود 1278 متر بوده که در زمان حاضر حدود هشت متر پایین‌تر از این سطح است.

دریاچه ارومیه با سطحی حدود پنج هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور و دومین دریاچه آب شور جهان است.

دولت تدبیر و امید از زمان آغاز فعالیت خود توجه ویژه‌ای به دریاچه ارومیه داشته و 27 طرح ویژه را در راستای احیای این دریاچه مصوب کرده که بخش قابل توجهی از آنها به کاهش مصرف آب و افزایش آب ورودی به دریاچه از درون و برون حوضه آبریز اختصاص دارد.

کد خبر 312469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha