چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۵
۰ نفر

معاون امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: پوشش گیاهی جدیدی در دریاچه ارومیه پدید آمده و دریاچه در حال وفق دادن خود با شرایط جدید است.

مسعود باقرزاده كريمي در حالي از پوشش گياهي جديد در اروميه خبر ‌مي‌دهد كه يازدهم مهرماه امسال گروه زيست‌بوم همشهري براساس اسناد دريافتي نسبت به ورود بذر گونه‌هاي گياهي مغاير با زيست‌بوم درياچه اروميه با توجيه ايجاد پوشش گياهي، هشدار داده بود.

اسناد دريافتي همشهري نشان مي‌داد كه گروهي مي‌خواهند با توجيه ايجاد پوشش گياهي با استفاده از گونه‌هاي وارداتي ساليكورنيا از بلژيك همان فاجعه‌اي را كه ورود گياه آزولا در تالاب انزلي رقم زد، در اروميه تكرار كنند. هر چند با انتشار اين گزارش انتظار مي‌رفت مسئولان احياي درياچه اروميه نسبت به ايجاد پوشش گياهي و چگونگي آن اطلاع‌رساني كنند اما تا به امروز هيچ خبري در اين زمينه از سوي مسئولان ذيربط منتشر نشده است. با وجود اين، روزگذشته مسعود باقرزاده كريمي در حاشيه بازديد از درياچه اروميه از پوشش گياهي در درياچه اروميه خبر داد و به ايرنا گفت: درياچه اروميه در پي بروز مشكل كم‌آبي هم‌اكنون در حال تطبيق با شرايط جديد بوده و اين يك رويكرد جديد زيستي در اين پهنه آبي است.

وي افزود: رودخانه‌هاي آب شيرين و خاك شيرين را به بخش‌هايي از درياچه انتقال مي‌دهند كه با بررسي انجام شده مشخص شده كه اين امر موجب پديد آمدن پوشش گياهي جديد در درياچه اروميه شده است كه تأثير بسياري در تثبيت ريزگردها دارد.

باقرزاده كريمي با اشاره به اينكه سياست حفاظت و قرق از حريم و پوشش گياهي درياچه از سياست‌هاي اصلي سازمان حفاظت محيط‌زيست است، تصريح كرد: جلوگيري از بهره‌برداري و تردد بي‌رويه در داخل درياچه از مهم‌ترين اقدامات حفاظت محيط‌زيست است تا از تخريب اين اكوسيستم جلوگيري شود.

معاون امور تالاب‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست افزود: در راستاي تثبيت ريزگردها در درياچه، اجراي طرح‌هايي شروع شده و از روش‌هاي تجربه‌‌شده و كشت گونه‌هايي شروع كرديم كه به احياي درياچه كمك كند و در تثبيت از مالچ‌پاشي نيز استفاده مي‌شود. كريمي گفت: در جزاير نيز براي حفاظت از حيات وحش و در راستاي تأمين آب و پوشش گياهي و با توجه به مديريت جديد اكولوژيكي و با توجه به شرايط، پروژه‌هاي زيادي را در دست اجرا داريم كه تأمين اعتبار شده و در قالب يك برنامه كلان اجرا مي‌شود.

به گفته وي، در زمينه تثبيت شرايط فعلي نيز كه جزو سياست‌هاي دولت در 3 سال اول احياي درياچه است، تلاش بر اين است كه تراز آب از 1271متر از سطح درياهاي آزاد پايين‌تر نرود و در اين زمينه نيز از برنامه عقب نيستيم و تفاوت‌ها در حد سانتي‌متر بوده و با توجه به شرايط اقليمي پيش مي‌رويم.

كريمي اظهار اميدواري كرد كه با استمرار بارندگي‌هاي امسال و سياست وزارت نيرو در رهاسازي آب از سدها در اسفند‌ماه شرايط مطلوبي در سطح درياچه اروميه به‌وجود بيايد.

کد خبر 314251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha