على مولوى: چهره‌اش آرامش خاصی دارد، آرامشی که انگار در موسیقی‌هایش هم جاری‌ است.

مجیدی مرا با سینمای ایران آشنا کرد

وقتي ۱۱ساله بود نوازندگي را نزد يكي از دوستان نزديك پدرش به‌طور حرفه‌اي آموخت. خيلي زود و در همان نوجواني كار با آهنگسازهاي مختلف هندي را شروع كرد. در سال ۱۹۸۴ ميلادي، وقتي كه ۱۷ سال داشت به دين اسلام مشرف شد و در ۲۳سالگي نام خود را از «ديليپ كومار» به «الله رکها رحمان» به معني «در امان خدا» تغيير داد. او از دهه‌ي ۹۰ ميلادي علاقه‌ي خاصي به ساخت موسيقي فيلم پيدا كرد و كم‌كم آوازه‌ي موسيقي‌هايش از هند هم فراتر رفت و در فيلم‌هايي مثل «ميليونر زاغه‌نشين» و «۱۲۷ساعت»، به شخصيتي جهاني تبديل شد و حالا در مقام آهنگساز، موسيقي فيلم «محمد رسول الله‌‌ص» را ساخته است.

«اي. آر. رحمان» در روزهاي پاياني بيست و نهمين دوره‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم‌هاي نوجوانان ايران به همدان آمد و در نمايش ويژه‌ي فيلم محمد رسول الله‌ص همراه با ديگر عوامل اين فيلم شركت كرد. اين فيلم كه اولين قسمت از سه‌گانه‌ي سينمايي پيامبر اسلام است، داستان زندگي حضرت محمد‌ص را از روزهاي قبل از تولد تا سن ۱۲سالگي روايت مي‌كند و در بخش خارج از مسابقه‌ي جشنواره نمايش داده شد. در آخرين ساعت‌هاي حضور رحمان در بيست و نهمين دوره‌ى جشنواره‌ى بين‌المللي فيلم‌هاي نوجوانان ايران در همدان، با او گپ كوتاهي زديم.

* * *

در نوجوانی چه نوع موسیقی‌هایی را دوست داشتید و گوش می‌کردید؟

طبیعتاً موسیقی هندی، اما سبك‌هاي هندي با ضرباهنگ تند را بیش‌تر دوست داشتم.

سینما چه‌طور؟ به سینما هم علاقه‌مند بودید؟

بله، سینما را هم خیلی دوست داشتم و عاشق هاليوود و البته فيلم‌هاي ابرقهرماني بودم.

آن‌زمان خودتان را در جایگاه و شهرت امروزتان تصور می‌کردید؟

طبیعتاً نه. فکر می‌کردم که روزی آهنگساز می‌شوم و آهنگ‌هایی را که دوست دارم می‌نویسم، اما فکر نمی‌کردم این‌قدر شناخته‌شده و محبوب شوم.

یکی از شناخته‌ترین آثار شما، موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» است. تم اصلی این فیلم از کجا آمد؟ از موسیقی‌های دوره‌ی نوجوانی‌ خودتان الهام گرفتید یا کاملاً در فکر خودتان شکل گرفت؟

نه، موسیقی میلیونر زاغه‌نشین از جایی یا خاطره‌ای نیامد. بر مبنای قصه‌ی دردناک و رومانتیک فیلم، موسیقی آن كاملاً در فكرم شکل گرفت و نوشته شد.

شما جایزه‌های معتبر بسیاری از جمله دو جايزه‌ي اسكار، يك جايزه‌ي «گُلدن گِلوب» و يك جايزه‌ي «بَفتا» گرفته‌اید. گرفتن این‌همه جایزه، چه حس و حالی دارد و فکر می‌کنید برای موسیقی فیلم محمد رسول الله‌ص هم براي سومين‌بار اسكار بگيريد؟

راستش شاید عجیب به‌نظر برسد، اما برای من جايزه‌گرفتن چندان اهميت ندارد. البته خيلي خوشحالم كه اين فيلم به‌عنوان نماينده‌ي ايران به جايزه‌ي اسكار معرفي شده، اما وقتی که درمورد فیلم محمد رسول الله‌ص حرف می‌زنیم، من اين فيلم را براي شركت در جايزه‌ي اسكار نساخته‌ام. من موسیقی این فیلم را اداي دين خودم به پيامبر‌ص مي‌دانم و بیش‌تر از این انتظاري ندارم.

از موسیقی‌های ایرانی هم آثاری را شنیده‌اید؟

بله، موسيقي‌های ايراني بسياری شنيده‌ام و سبک‌های موسیقی ایرانی را دوست دارم.

چه شد که به فیلم محمد رسول الله‌ص پیوستید؟

یک روز در ماه رمضان بود که آقای مجیدی را سر صحنه‌ی فیلم‌برداری دیدم. هردو روزه بودیم و درباره‌ی این فیلم با هم صحبت کردیم. آن‌جا بود که احساس كردم، زمان آن رسيده است كه در برابر موهبت استعداد و هنری که خداوند به من بخشیده است، دين خودم را ادا كنم.

براي ساخت موسيقي اين فيلم، بيش‌تر از چه سازهایی استفاده کردید؟

بیش‌تر از بربط. آقای مجيدي ني را دوست نداشت و تأكيدش روي موسيقي عربي بود. راستش قانع‌كردن مجيدي كار مشكلي بود و در نهايت ساخت موسيقي اين فيلم نزديك به شش ماه طول كشيد.

از تماشای نتیجه‌ی کار روی پرده‌ی سینما راضی بودید؟

بله، کاملاً. به نظرم بازخوردها عالي بود. احساس کردم مخاطبان فيلم بعد از تماشاي آن به‌شدت منقلب شده بودند.

پیش از این فیلمی از ایران دیده بودید؟

بله، کم و بیش فیلم‌هایی مثل «بچه‌های آسمان»، «باران»، «لیلا»، يا «جدایی نادر از سیمین» را دیده بودم، اما در واقع این مجيدي بود که مرا با سينماي ايران آشنا كرد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى‌ شماره‌ى ۸۰۶

فيلم «محمد رسول الله‌ص»

کد خبر 309790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha