همشهری آنلاین: سازمان ملل ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) اعلام کرد با بهبود آزمون‌های تشخیصی و توزیع گسترده پشه‌بند که به پیشرفت‌های بزرگی در مقابله با این بیماری انجامیده است، مرگ‌ومیرهای ناشی از مالاریا در جهان از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۶۰ درصد کاهش‌یافته است.

malaria

به گزارش خبرگزاری فرانسه پانزده سال پیش، تخمین زده می‌شد که 262 میلیون مورد مالاریا باعث مرگ تقریباً 840 هزار نفر شده باشد.

بر اساس گزارش مشترک سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) پیش‌بینی‌ها برای سال 2015 بیانگر آن است که حدود 214 میلیون مورد ابتلا به مالاریا احتمالاً باعث 438 هزار نفر شود.

مارگرت چن، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت که این گزارش را در پارلمان بریتانیا می‌خواند، گفت: «کنترل جهانی مالاریا یکی از بزرگ‌ترین ماجراهای موفقیت بهداشت عمومی در این قرن است.»

بر اساس اين گزارش، اگر میزان عفونت و مرگ‌ومیر ناشی از مالاریا از سال 2000 ثابت باقی‌مانده بود، 6.2 میلیون نفر تابه‌حال مرده بودند.

چن ابرار امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه تولید واکسن و دارو بتوان روزی این بیماری را ریشه‌کن کرد.

او گفت: «مالاریا مهار شده است، اما به‌هیچ‌وجه از پای درنیامده است» و اشاره کرد که کودکان زیر پنج سال هنوز بخش عمده‌ای قربانیان مالاریا را تشکیل می‌دهند.

 بیشترین پیشرفت‌ها در مقابله با مالاریا در آسیا و قفقاز به‌دست‌آمده است، اما تصویر بیماری در افریقا آن‌قدرها نویدبخش نیست.

تقریباً حدود 80 درصد از مرگ‌ومیر جهانی مالاریا در سال جاری در کشورهای زیر صحرا در آفریقا رخ می‌دهد و تلاش‌ها برای کاهش میزان‌های عفونت در این منطقه فاصله زیادی با سایر بخش‌های جهان دارد.

چن و آنتونی لیک،‌ مدیرعامل یونیسف هشدار دادند که به علت این «پیشرفت نایکسان»، باید توجه و منابع بیشتری متوجه کشورهایی شود که بیشترین آسیب را از مالاریا دیده‌اند.

لیک و چن در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «حذف مالاریا در مقیاس جهانی امکان‌پذیر است- اما فقط درصورتی‌که ما بر این موانع غلبه کنیم و پیشرفت را شتاب ببخشیم.»

  • یک میلیارد پشه‌بند، تشخیص بهتر

این گزارش با تأکید بر اقداماتی که به کاهش میزان‌های عفونت کمک کرد، می‌گوید که حدود یک میلیارد پشه‌بند آغشته به حشره‌کش از سال 2000 در آفریقا توزیع شده است.

در شروع این هزاره، کمتر از 2 درصد از کودکان زیر پنج سال زیر این پشه‌بندی‌های ویژه می‌خوابیدند، اما این رقم در 15 سال گذشته تا 68 درصد افزایش یافته است.

این گزارش بیان می‌کند، با توجه به اینکه پشه‌ها عمدتاً در شب گردش می‌کنند، پخش گسترده پشه‌بند در نواحی با شیوع بالای مالاریا به‌طور عمده‌ای به کاهش عفونت، به‌خصوص در میان کودکان کمک کرده است.

بر اساس این گزارش،‌ پشه‌بندها نیز بهتر شده‌اند و به تکنولوژی‌های جدیدی اشاره می‌کند که از سال 2000 به بعد ایجاد شده‌ و نیاز به آغشته کردن مجدد هر چند سال یک‌بار این پشه‌بندها را به حشره‌کش برطرف کرده‌اند.

بریتانیا یکی از حامیان پیشگام توزیع پشه‌بندها بوده است و جاستین گرینبرگ، وزیر توسعه بین‌المللی این کشور روز پنجشنبه وعده داد که لندن به سرمایه‌گذاری در این برنامه‌ها ادامه خواهد داد «تا زمانی که مالاریا یک‌بار و برای همیشه پایان یابد.»

اما او همچنین از دولت‌های کشورهایی که بیش از همه به‌وسیله این بیماری آسیب دیده‌اند خواست که تلاش‌های خودشان را تشدید کنند.

او گفت: «ما می‌خواهیم ببینیم کشورها روی پاهای خودشان بایستند.»

یک مشکل مداوم، به‌خصوص در آفریقا، گرایشی در میان بیماران و کارکنان پزشکی به درمان همه بیماری‌های تب‌دار به‌عنوان مالاریا است که باعث شده است دسترسی به داروها برای افرادی که واقعاً مالاریا دارند، دچار مشکل شود.

شهری شدن فزاینده در سراسر جهان نیز به این روند کاهش مالاریا کمک کرده است، زیرا مردمی که در شهر زندگی می‌کنند، اغلب سرویس‌های بهداشتی نزدیک‌تر هستند.

گرچه به گفته سازمان جهانی بهداشت و یونیسف تأمین مالی برای مبارزه با مالاریا 20 برابر شده است، اما آن‌ها یادآور شدند برای تشدید مقابله بر ضد این بیماری منابع بیشتری لازم است.

این دو آژانس وابسته به سازمان ملل هدف خود را کاهش موارد عفونت مالاریا تا 90 درصد را تا سال 20130 تعیین کرده‌اند.

لیک،‌ مدیرعامل یونیسف، گفت: «ما می‌دانیم که چگونه مالاریا را درمان کنیم و از آن پیشگیری کنیم. ازآنجایی‌که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، باید این کار را انجام دهیم.»

باوجوداین اخبار خوب، ریچارد کاموی، وزیر بهداشت سابق نامیبیا و یکی از فعالان این حوزه در اجلاس لندن هشدار داد که «بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توانیم انجام دهیم این است که بر طبل موفقیت‌هایمان بکوبیم.»

او تأکید کرد: «ما هنوز این جنگ را نبرده‌ایم.»

کد خبر 307670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha