سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
۰ نفر

در آخرین روزهای تابستان با تماشای آثار هنرهای تجسمی به استقبال فصل پاییز برویم

نگارخانه

نيمه دوم آخرين‌ماه تابستان با نگارخانه‌هاي تهران همراه شديم تا احوال آثار هنري هنرمندان را جويا شويم. نگارخانه‌گردان‌هاي پايتخت در روزهاي پاياني تابستان تصميم گرفته‌اند فرصتي بيشتر به نمايش آثار هنرمندان اختصاص دهند تا در اين مدت مخاطبان و هنردوستان هم با فراغ بال بيشتر به تماشاي كارهاي مورد علاقه خود بنشينند.

نگارخانه سيحون اين روزها ميزبان آثاري از مجسمه‌هاي صادق ادهم با نام «خالكوبي» است. او دليل انتخاب اين نام را نقاشي‌هايي مي‌داند كه با جوهر به شيوه خالكوبي روي شيرهاي دست‌ساز با پاپيه ماشه (خمير كاغذ) خلق كرده است. اين شيرها مانند شيرهاي سنگي قديمي درست شده كه يادبودي براي مرگ بزرگان به‌ويژه در جنوب غرب ايران بود و هنرمند با تغيير شكل آنها، سعي در نشان دادن ميزان قدرت و موقعيت شيرها دارد. خالكوبي تا اول مهر ميزبان علاقه‌مندان است.نمايشگاه گروهي از عكاسان با عنوان «زمستان» در نگارخانه محسن برپاست.

هنرمندان در اين نمايشگاه مجموعه‌عكس‌هاي زمستاني را با استفاده از فضاهاي بصري و قابل لمس اين فصل و در برخي ديگر با مفهوم استعاري از فصل سرما ثبت و ضبط كرده‌اند. مهرداد افسري، عليرضا فاني، كيارنگ علايي، مهدي مقيم‌نژاد، مهدي عبدالكريمي و راميار منوچهرزاده آثار خود را در نگارخانه محسن در معرض نمايش گذاشته‌اند و نمايشگاه تا اول مهر ادامه دارد.
نمايشگاهي از مجموعه‌عكس‌هاي سميرا نجفي در نگارخانه آرته به نمايش گذاشته شده است.

هنرمند اين مجموعه را «بودن در ميان قاب» نام نهاده و حضور عكاس در يك كادر آينه‌اي‌شكل در تمام عكس‌ها، بخشي از جهان ذهني و بصري او را نشان مي‌دهد. به اين ترتيب او با يك محور هميشگي در قاب آينه، روزمرگي را كنار گذاشته و روايتي ساده از نوعي زندگي را به تصوير مي‌كشد كه لحظه‌هايش را نمي‌بينيم ولي درگير آن هستيم. اين نمايشگاه تا 30شهريور داير است.

نگارخانه‌ماه نمايشگاه تابستانه خود را با آثاري از هنرمندان پيشكسوت و جوان ازجمله حسين زنده‌رودي، فرامرز پيلارام، مسعود عربشاهي، محمد احصايي، فريده لاشايي، سيراك ملكونيان، رعنا فرنود، صادق تبريزي، ايرج شافعي، حسين چراغي و... به پايان مي‌رساند. اين نمايشگاه تا 15مهر ميزبان علاقه‌مندان است و 2نگارخانه اعتماد هم اين روزها نقاشي‌هاي شاهين نوروزي و مجموعه‌عكس و چيدمان مليكا شفاهي را به نمايش گذاشته‌اند. هر 2نمايشگاه تا 31شهريور برپاست.

علاقـــــه‌مندان به نقــــاشي، ويدئواينستاليشن و پرفورمنس مي‌توانند در نگارخانه سايه به تماشاي آثار «حال محال» از مريم زمرديان بنشينند. تعدادي از آثار نقاشي اين هنرمند به‌صورت اكريليك روي بوم و تعدادي ديگر به سبك تركيب عكس و چاپ دستي اجرا شده و هنرمند در ميانه آثارش داستاني مرتبط با نقاشي‌ها را در استخري خالي از آب روايت مي‌كند. اين نمايشگاه تا 30شهريور ادامه دارد.

نگارخانه گلستان پس از فروش يك ماهه آثار هنري در نمايشگاه «صد اثر، صد هنرمند»، دومين نمايشگاه انفرادي خشايار شاهرخي را برپا كرده است. اين نگارخانه در اقدامي جديد براي معرفي و روند اجراي يكي از آثار وي تيزري 14ثانيه‌اي تهيه و براي مخاطبان ارسال كرده است. نقاشي‌هاي اين هنرمند به شيوه سوررئال اجرا شده و شايد ما را به ياد كابوس‌هاي ترسناك شبانه بيندازد. نمايشگاه آثار شاهرخي تا 25شهريور در نگارخانه گلستان در منطقه دروس برپاست.

اگر براي گردش و تفريح به برج ميلاد تهران مي‌رويد، فراموش نكنيد به تماشاي نمايشگاه گروهي نقاشي و نقاشيخط «شهر هنر» در نگارخانه برج هم بنشينيد. در اين نمايشگاه آثاري از 72هنرمند شاخص نسل‌هاي مختلف به نمايش درآمده كه از آن جمله مي‌توان به سهراب سپهري، هانيبال‌الخاص، ناصر اويسي، رضا تقي‌پور، محمود زنده‌رودي، فريده لاشايي، سعيد نقاشيان و... اشاره كرد. اين نمايشگاه تا 27شهريور ادامه دارد.

  • الهه رحماني‌خاكي
کد خبر 307256

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha