شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نگارخانه‌ها سرمایه‌های فرهنگی هنری کشور هستند که بعضی از آنها این روزها خاک می‌خورند؛ این در حالی است که برخی هنرمندان نگارخانه‌‌ای برای ارائه آثارشان پیدا نمی‌کنند.

نگارخانه

به گزارش فارس،نخستین نگارخانه ایران در سال 1332 توسط استاد محمود جوادی‌پور  با عنوان نگارخانه آیادانا در خیابان بهار تأسیس شد که از مراکز فرهنگی مهم زمان خود و از پاتوق‌های مهم هنرمندان و نویسندگان معاصر ایران به شمار می‌رفت.

بعد از آن نگارخانه‌های متعددی در سراسر کشور راه‌اندازی شد که آمار دقیقی از سوی منابع رسمی اعلام نشده اما بر اساس آمار گرفته شده از سایت‌های فرهنگی هنری، حدود 110 نگارخانه در تهران داریم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت گرفته‌اند.

پیرامون دریافت گزارشی از عملکرد نگارخانه‌ها طی 6 ماه نخست امسال، با تعدادی از نگارخانه تماس گرفتیم که تعداد کمی از آنها پاسخگو بودند؛ ضمن اینکه هیچ یک از نگارخانه‌ها بنا بر دلایلی حاضر به اعلام آمار دقیق فروش آثار طی این دوره نشدند.

نگارخانه ایده پارسی از جمله نگارخانه‌های فعال تهران است که طی 6 ماه نخست امسال نمایشگاه‌هایی از رشته‌های خوشنویسی، هنرهای سنتی، نگارگری، نقاشی  و مجسمه با عنوان‌های ابتدا پرنده بود، نجوای حوا، سیمرغ بسمل، آرزوهای آویخته و خیالی‌نگاری را برپا کرده است.

امیرحسین جباری مدیر این نگارخانه جوانی است که دغدغه فرهنگی را دارد؛ وی گفت: اوضاع و احوال بازار هنر خوب نیست؛ برخی از گالری‌دارها ملک و سرمایه خود را برای کار فرهنگی اختصاص داده‌اند تا هنرمند و هنر ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: گالری‌داری نمی‌تواند منبع درآمدزا باشد و این علاقه به فرهنگ و هنر است که ما را برای ادامه کار شوق می‌دهد.  ضمن اینکه می‌خواهیم از هنر سنتی و جوانان علاقه‌مند حمایت کنیم؛ همچنین در این رابطه اساتید هنر با ما همراهی می‌کنند.

این هنرمند در ادامه گفت: من نزدیک به 15 سال است که با هنر ارتباط دارم؛ مشکلی که در امور گالری‌داری می‌بینم این است که چیزی به عنوان انجمن و صنف برای گالری‌دارهای تهران نداریم تا مشکلات‌مان حل شود.

نگارخانه راه ابریشم یکی از نگارخانه‌های پاسخگو بود؛ این نگارخانه طی 6 ماه نخست امسال نمایشگاه‌های عکس از جمله سه‌گانه‌ها، چارگوش، بی‌ستاره‌ها، از میان حروف سیاه و توهم جاودانی را برگزار کرده است که پرفروش‌ترین نمایشگاه مربوط به نمایشگاه گروهی چارگوش بود که عکس‌های خیابانی با موبایل را در برمی‌گرفت.

شاهد صفاری مسئول داخلی نگارخانه راه ابریشم درخصوص فروش آثار در نمایشگاه چارگوش، گفت: این نمایشگاه موفق‌ترین رویداد از بابت فروش در امسال بود؛ البته نمی‌توانم درباره قیمت فروش بگویم؛ اما در مجموع آثار 14 عکاس به نمایش گذاشته شد که 90 اثر به فروش رسید. پایین‌ترین قیمت فروش هم حدود 400 هزار تومان بود.

وی پیرامون نمایشگاه‌های دیگر این نگارخانه بیان داشت: نمایشگاه دیگری داشتیم با عنوان بی‌ستاره‌ها مربوط به آثار «مریم تخت‌کشیان»، این اولین نمایشگاه وی بود. نمایشگاه دیگری با نام «توهم جاودانگی» بود؛ این نمایشگاه خیلی موفق نبود. نمایشگاه مریم سعیدپور «از میان حروف سیاه» هم بد نبود و نمی‌توانم بگویم عالی بود و به خاطر تمی که داشت برای برخی جالب بود.

صفاری درباره موضوعات آثار به نمایش درآمده در این نگارخانه، یادآور شد: در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنیم و هر چیزی که به عکس مربوط می‌شود برای ما جذاب است و سوژه‌هایی که برای ما هم جالب باشد به نمایش می‌گذاریم.

در ادامه ارتباط تلفنی نگارخانه‌هایی بودند که کسی در آن سوی تلفن جوابگو نبود؛ ضمن اینکه بر اساس آمار اینفوگالری، این نگارخانه‌ها از مدت‌هاست هیچ نمایشگاهی نداشتند؛ به عنوان مثال نگارخانه آران‌پلاس از فروردین تاکنون غیرفعال بوده؛ نگارخانه آرت‌لند از آذرماه 93 فقط نمایشگاه زندگی‌زیباست، را برپا کرده و نمایشگاه دیگری نداشته؛ از نگارخانه خاورمیانه از خرداد 93 نمایشگاهی به ثبت نرسیده؛ نگارخانه نار که که به دلیل سفر مدیر آن به آمریکا، پس از 2 سال وقفه آغاز به کار کرده بود، آخرین نمایشگاه خود را در آبان 93 برپا کرده است. 

در واقع این نگارخانه‌های سرمایه‌های فرهنگی هنری کشور هستند که این روزها خاک می‌خورند؛ این در حالی است که می‌بینیم هنرمندان ارزش‌محور و دلسوز گاهی نگارخانه‌‌ای برای ارائه آثارشان پیدا نمی‌کنند.

کد خبر 306153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha