چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس دفتر سیاسی حماس ضمن ارائه طرحی پنج بندی برای خروج از بحران داخلی فلسطین، دعوت به برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در شرایط فعلی را نقض صریح تمامی توافق‌نامه‌های پیرامون مسئله آشتی ملی دانست.

hamas

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خواهان تجدید و بازسازی هرچه سریع تر ساختار سازمان آزادی بخش فلسطین و تمامی نهادهای وابسته به آن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری الفجر،  در کنفرانسی خبری گفت: فلسطین امروز مرحله سخت و دشواری را پشت سر می‌گذارد و اسرائیل دست به قتل و کشتار گسترده فلسطینیان و کوچاندن آن‌ها زده است و به هر شیوه‌ای در پی یهودی سازی قدس و دیگر مقدسات اسلامی و مسیحی ما است. توطئه‌های شوم اسرائیل علیه مسجدالاقصی و طرح تقسیم زمانی و مکانی آن به مراحل پایانی خود رسیده است و محاصره نوار غزه، جلوگیری از بازسازی آن و نابودی هرگونه فرصت برخورداری ساکنان آن از یک زندگی شرافتمندانه چندین سال است که ادامه دارد.

او ادامه داد:از طرفی هم، شکاف و دودستگی سیاسی جامعه فلسطین همچنان ادامه دارد و فلسطین از نبود برنامه و پروژه جامع ملی رنج می‌برد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطر نشان کرد: ما طی سال‌های گذشته بارها بر سر بازسازی سازمان آزادی بخش و برگزاری انتخابات شورای ملی و کمیته اجرایی آن به طور دموکراتیک به توافق رسیدیم که تمامی ملت فلسطین و جریان‌های فعال آن در هر کجا بر سر آن اتفاق نظر دارند، کما این‌که ما بر سر تاسیس کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش با مشارکت تمامی گروه‌ها به عنوان مرحله‌ای انتقالی به توافق رسیدیم اما متاسفانه عده‌ای عملا به این مسئله پایبند نبودند و وضعیت به گونه‌ای شد که اکنون شاهد هستیم.

خالد مشعل ادامه داد:در شرایطی که دعوت‌هایی برای برگزاری نشست شورای ملی طی روزهای آینده انجام شده‌است، مسئله برگزاری نشست کادر رهبری موقت ساف باوجود اصرار گروه‌ها و جریان‌های ملی فلسطین به فراموشی سپرده شده است و نشست‌های شورای ملی طی سالیان متمادی در مراحل حساس و خطرناکی که مسئله فلسطین با آن رو به رو بوده است، تعطیل مانده و دعوتی برای برگزاری آن انجام نشد، از جمله سه جنگ سختی که نوار غزه پشت سر گذاشته است، ترور شخصیت‌های بزرگی همچون یاسر عرفات(رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین) و شیخ احمد یاسین(پایه گذار جنبش حماس) و طرح‌های شوم دشمنان برای تجزیه کرانه باختری، یهودی سازی قدس و تقسیم مسجدالاقصی. علاوه بر این در پارلمان فلسطین نیز چندین سال است که پلمپ شده و نشستی در آن برگزار نمی‌شود.

او گفت: برگزاری نشست شورای ملی سازمان آزادی بخش به طور انفرادی و یک جانبه و به دور از توافق ملی و پایبندی به توافق‌نامه‌های قبلی نه تنها خدمتی به آشتی ملی نمی‌کند، بلکه موجب تعمیق دودستگی و اختلافات داخلی نیز می‌شود. برگزاری نشست شورای ملی فلسطین در پرتو ادامه اشغالگری به هیچ وجه قابل قبول نیست، بلکه این نشست باید پس از توافق ملی و بازسازی این سازمان به شیوه ای دموکراتیک در مکانی آزاد که زمینه مشارکت تمامی طرف‌ها در آن فراهم شده باشد و خبری از محدودیت‌ها و اعمال فشارهای دشمن صهیونیستی نباشد، برگزار شود.

مشعل در ادامه طرحی پنج بندی برای حل بحران داخلی فلسطین ارائه داد که بندهای این طرح عبارتند از:

1- نشست شورای ملی باید به بعد از توافق ملی و زمینه‌سازی مناسب برای برگزاری آن هم‌سو با توافق‌نامه‌های قبلی به تعویق بیفتد، زیرا برگزاری این نشست به صورت انفرادی و یک جانبه ضربه‌ سنگینی به فلسطین و وحدت فلسطینیان وارد می‌کند.

2- هرچه سریع‌تر باید از گروه‌های فلسطینی برای برگزاری نشست کادر رهبری موقت سازمان آزادی بخش دعوت شود و در این خصوص با اقشار مختلف جامعه فلسطیین و جریان‌ها و احزاب مختلف آن مشورت بشود و ما آماده برگزاری این نشست در هر کشور عربی هستیم.

3- باید زمینه برگزاری نشست شورای فلسطین نیز فراهم شود تا شورا فعالیت خود را طبق توافق‌هاي انجام شده ازسرگیرد و حکومت دولت وحدت ملی نیز بر اساس توافق و شراکت تمامی طرف‌ها براي اداره کردن امور فلسطینیان تشکیل شود تا در نهایت زمینه برگزاری انتخاباتی پاک و شفاف در تمامی نهادهای سیاسی در اسرع وقت فراهم شود.

4- تاکید بر تحقق آشتی ملی و برچیدن دودستگی و اختلافات داخلی از طریق اجرای تمامی بندهای توافق‌نامه‌های آشتی ملی از جمله برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات خودگردان، مجلس و شورای ملی فلسطین و تقویت شراکت و همکاری بین تمامی طرف‌ها به منظور اتخاذ و اجرای تصمیمات ملی.

5- دعوت به اجرای گفتمان ملی فراگیر با مشارکت تمامی طرف‌ها به منظور توافق بر سر استراتژی مبارزاتی مشترک برای مقابله با اشغالگری دشمن صهیونیستی، عملیات شهرک سازی و یهودی سازی، تجاوزات علیه قدس و مسجدالاقصی، به شکست کشاندن طرح‌های شوم دشمن برای تقسیم مسجدالاقصی، تلاش برای شکست محاصره غزه، آزادی اسرا، اهتمام به مسئله آوارگان فلسطینی و رنج و مشقت‌های آنان و مسئولیت‌پذیری در قبال مسائل ملی چه در داخل و چه در خارج.

مشعل در پایان تاکید کرد: نظر به حساس و خطرناک بودن مرحله کنونی، همه باید منافع ملی را بر منافع شخصی و حزبی در اولویت قرار دهند و همگی باید دست به دست هم و با روح همدلی و برادری در راستای خدمت رسانی به پروژه ملی فلسطین، بازپس‌گیری سرزمین مقدس فلسطین، قدس، مسجدالاقصی، دیگر مقدسات اسلامی و حقوق سلب شده خویش و رهایی ملت فلسطین از اشغالگری دشمن، آوارگی و بی سرپناهی گام برداریم تا این ملت بتواند با آزادی و استقلال در سرزمین خود به زندگی ادامه دهد.

کد خبر 306672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha