یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: برای نخستین بار در کشور نمونه ای از میز قهوه خوری سرامیکی مربوط به دوران قاجار در پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.

ساخت نمونه میز قهوه خوری سرامیکی قاجار

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید سالکی هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی با اعلام این خبر تصریح کرد: به دلیل پیچیدگی فناوری دوران قاجار و فرآیند دشوار ساخت تا کنون کسی به دنبال ساخت نمونه این میز نرفته بود.

به گفته او چند نمونه اصلی از این میز هم اکنون در کاخ گلستان موجود است.

سالکی ویژگی نمونه ساخته شده از میز سرامیکی را بزرگ بودن صفحه ، تاب برنداشتن و ترک نخوردن در هنگام ساخت اعلام کرد و خاطر نشان ساخت که نمونه آن در هیچ جای ایران وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه نمونه ساخته شده از میز سرامیکی قهوه خوری دوره قاجار، سبکتر ازنمونه اصلی آن است خاطر نشان کرد که با وجود سبکی این نمونه بسیار مقاوم و با کیفیت بالاتری ساخته شده است.

سالکی یکی دیگر از تفاوت های این نمونه را با نمونه اصلی در کمتر بودن قطر آن دانست و تصریح کردکه قطر میزهای سرامیکی کاخ گلستان 4سانتی متر ولی نمونه ساخته شده تنها 2سانتی متر قطر دارد.

هنرمند و پژوهشگر کارگاه پژوهشی سفال و لعاب پژوهشکده هنرهای سنتی در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir)اظهار داشت :نمونه میز سرامیکی قاجار کاملا طبق نمونه اصلی اش از گلی مخصوص ساخته شده است.

او با اشاره به همکاری و همفکری سایر پژوهشگران این کارگاه در پیشبرد این پروژه تصریح کرد که تحقیق و پژوهش های گروهی بسیاری بر روی این گل انجام شد تا به نتیجه ای مورد نظر رسیدیم.

کد خبر 306188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha