همشهری آنلاین: هنر مینای خانه‌بندی حجم با پیشینه‌ای پنج هزار ساله که امروز کمتر هنرمندی سراغ آن می‌رود به همت پژوهشگران پژوهشکده هنرهای ملی سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری احیا شد .

Art

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شهلا اسدیانی پژوهشگر کارگاه مینای پژوهشکده هنرهای ملی "سنتی" پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این مطلب تصریح کرد که مینای خانه‌بندی حجم از لحاظ فرم شبیه مینای خانه‌بندی است با این تفاوت که در این روش کار روی حجمی از طلا ،نقره و مس انجام می‌شود.

به گفته این پژوهشگر ، دراین روش ابتداطرح مورد نظر به وسیله کاربن روی ظرف انداخته شده و سپس نقش توسط مفتول‌های بسیار نازک فلزی با چسب به ظرف متصل می‌شوند .

وی با اشاره به اینکه در این بخش از کار ظرف در کوره گذاشته می‌شود تصریح کرد که ،پس از جوش خوردن مفتولها در کوره و سرد شدن ظرف آماده میناکاری می‌شود .

پس از اتمام میناکاری مقداری شیشه رنگی کوبیده بر روی ظرف ریخته و داخل کوره قرار می‌گیرد تا حرارت کوره شیشه های خردشده را روی ظرف ذوب کند.

اسدیانی با اشاره به تفاوت های این روش با مینای خانه بندی تصریح کرد : جوش دادن مفتول‌ها در مینای خانه‌بندی حجم ،کاری ظریف و مشکل است که زمان بسیاری می‌برد .

وی افزود: یکی دیگراز مشکلات این روش ،باقی ماندن سیم ها روی ظرف و سالم بیرون آمدن آنها از کوره است که تفاوت این نوع کار را با مینای تخت نشان می‌دهد.

کد خبر 308434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =