یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: با وجود ۲۷ سال فعالیت در عرصه سینما، ترجیح می‌دهد هر ۵ سال یک فیلم سینمایی بسازد.

سینما

عليرضا رئيسيان با «ريحانه» وارد سينما شد و با «سفر»، «ايستگاه متروك» و «پرونده هاوانا» به راه خود ادامه داد. او پس از اكران «40سالگي» در سال 87، بيش از 6سال از سينما دور بود و سرانجام با «دوران عاشقي» بازگشتي پرقدرت را تجربه كرد؛ فيلمي كه در 10بخش نامزد دريافت سيمرغ بلورين از سي‌وسومين جشنواره فيلم فجر بود و در نهايت 2جايزه فيلمنامه و فيلمبرداري را برد. ليلا حاتمي، سيدشهاب‌الدين حسيني و فرهاد اصلاني بازيگران اصلي دوران عاشقي هستند كه ممكن است تا چند روز ديگر با ورود به باشگاه ميلياردي‌ها پرفروش‌ترين فيلم كارنامه رئيسيان شود. با او به مناسبت اكران اين فيلم گفت‌وگو‌ كرده‌ايم.

  • شما 40 سالگي را براساس رمان ناهيد طباطبايي ساختيد و دوران عاشقي هم اقتباس از يك داستان است.

من علاوه بر فيلمسازي هميشه درگير تدريس و خواندن رمان هستم. بعد از 40سالگي طرحي از‌رؤيا محقق به دستم رسيد كه به‌نظرم ايده مركزي آن مي‌توانست يك موقعيت تصويري خوب باشد. مهسا محب‌علي و محقق شروع به نوشتن فيلمنامه كردند و متن در طول اجرا كامل شد. من هم طبق معمول كار ديالوگ‌نويسي و سكانس‌بندي را انجام مي‌دادم تا در نهايت به دوران عاشقي رسيديم.

  • مي‌توان خيانت را موضوع محوري فيلم دانست؟

نمي‌توان نامش را خيانت گذاشت بلكه در واقع يك خطا در زندگي فردي و اجتماعي يك مرد است. موضوع دوران عاشقي همان مضمون مورد علاقه من يعني بحران فردي آدم‌ها و روابط عاطفي درون اجتماع و طرح مسائل اجتماعي است؛ به علاوه اينكه سعي كردم جذابيت‌هاي بيشتري را وارد داستان كنم.

  • البته برخلاف فيلم‌هاي مشابه سعي كرديد نگاهي آسيب‌شناسانه و منطقي به داستان داشته باشيد.

همانطور كه گفتم، اتفاقي كه در دوران عاشقي مي‌افتد يك خطاست. هميشه براي خودم نوعي ترويج فرهنگي را مدنظر داشتم؛ اينكه اگر زماني فردي خطاي قابل اغماضي مي‌كند، بايد راهكار درست را براي مواجهه با آن جست‌وجو كرد و خشونت چاره كار نيست. هر خشونتي، خشم بدي به همراه دارد و ريشه بسياري از مشكلات اين است كه راه‌حل درست را پيدا نمي‌كنيم و تنها مي‌خواهيم با اشتباه و خطاهاي قابل اغماض، خشن برخورد كنيم.

به‌نظرم اين يك موقعيت نمايشي خيلي خوب است كه انساني بين روابط عاطفي و مسئوليت‌هاي خانوادگي و اجتماعي خود، ‌كجا ممكن است دچارخطا و اشتباه شود و حالا كه اين اشتباه اتفاق افتاده، چه بايد كرد. ابتدا هدفمان اين بود كه در دوران عاشقي به هيچ وجه ترويج خشونت نكنيم حتي كلامي. البته به اين موضوع هم فكر مي‌كردم كه در فيلم واكنش‌ها خنثي نباشد و در مقابله با خطاهايي كه اتفاق افتاده، واكنشي منطقي وجود داشته باشد تا براي مخاطب امروز جايي براي تامل بگذارد.

  • چطور به گروه بازيگران دوران عاشقي رسيديد؟

قبل از پيش‌توليد با اصلاني و حاتمي به توافق رسيديم و از همان زمان نگارش، به اين 2بازيگر فكر مي‌كردم. حسيني آن زمان قرار بود در يك پروژه ديگر حضور داشته باشد كه كار به هر دليل منتفي شد و پيشنهاد ما را براي حضور در فيلم پذيرفت.

کد خبر 304121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha