سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
۰ نفر

پس از حل سرپایی مشکل جشنواره فیلم کودک و تقسیم‌کردن میزبانی یک جشنواره بین ۲ پایتخت تاریخی ایران، مدیران ارشد سازمان سینمایی بلافاصله درگیر یک مشکل خودساخته دیگر شدند و با تغییر نام بخش بین‌الملل جشنواره فیلم «فجر» به «ایران»، حاشیه‌ای تازه برای سینمای پر از حاشیه ایران ساختند.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه توقف اكران فيلم سينمايي «رستاخيز» همه هوش و حواس اهالي سينما و رسانه‌ها را به‌خود معطوف كرده بود، سازمان سينمايي وزارت ارشاد در اقدامي عجيب جشنواره محتضرفيلم كودك را به 2 بخش كودك و نوجوان تقسيم كرد و ميزباني هر بخش آن را به يكي از 2شهر اصفهان و همدان سپرد. اين اتفاق منحصر به فرد در حالي در كارنامه وزارت ارشاد دولت تدبير و اميد ثبت شد كه پيش از آن بحث بر سر برگزار نشدن سالانه جشنواره فيلم كودك به‌دليل كمبود فيلم‌هاي مناسب اين رويداد قديمي بالا گرفته بود.

  • كوچ از فجر به ايران

اندكي بعد از قطعي شدن ميزباني همدان از جشنواره فيلم نوجوان، صدور حكم دبيري «جشنواره فيلم ايران» براي سيدرضا ميركريمي مديرعامل خانه سينما همه بحث‌هاي پيشين را به حاشيه راند و همين تغيير به ظاهر كوچك به حاشيه بزرگ سينما تبديل شد. تجربه ناكام و ناموفق جداسازي بخش بين‌الملل از بخش ملي فيلم فجر در دوره اخير باعث شده بود عده‌اي حتي به برگزاري يكپارچه دوره سي و چهارم فيلم فجر در بهمن 94بينديشند اما حجت‌الله ايوبي رئيس سازمان سينمايي بدون توجه به انتقادها، راه خود را رفت و ‌سازي‌ تازه براي سينماي ايران كوك كرد.

  • ورود شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي

حسن بنيانيان رئيس پيشين حوزه هنري و مسئول كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي جزو نخستين كساني بود كه به اين اقدام واكنش نشان داد. او ضمن غيرمنتظره خواندن حذف عنوان فجر از جشنواره فيلم گفت: شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي حتماً حساسيت نشان مي‌دهد و از مسئولان سينمايي درباره اين اقدام توضيح مي‌خواهد. در شرايطي كه به واسطه انرژي هسته‌اي ناچار شديم با دشمن پشت ميز مذاكره بنشينيم، بايد بيشتر مراقب نفوذ فرهنگي دشمن باشيم. فجر نماد و پيامي است كه كل جشنواره‌هاي هنري را سازماندهي مي‌كند تا يادآوري كند هنر در خدمت انقلاب است.

  • تقصير 20:30است!

بلافاصله پس از صادر شدن حكم ميركريمي، انتقادها از اين اقدام آغاز شد و پس از اظهارنظر اهالي سينما، چهره‌هاي فرهنگي و... كار به بخش خبري 20:30كشيد. ميركريمي هم انتقاد تلويزيون را برنتابيد و در فضاي مجازي 20:30را «كذاب» توصيف كرد. يكي‌دو روز بعد نوبت به ايوبي رسيد كه با نوشتن نامه‌اي بلندبالا خطاب به رئيس صدا و سيما، خواستار اصلاح رويه اين بخش خبري در قبال سينما شد و افزود: دستور فرماييد گزارش سراسر كذب و نادرست بخش خبري ۲۰:۳۰ با موضوع تغيير نام جشنواره فيلم فجر تصحيح شود.

  • به دوربين اعتماد نكنيد!

نكته اينكه رئيس سازمان سينمايي در نامه خود هيچ اشاره‌اي به دلايل تغيير نام بخش بين‌الملل فيلم فجر نكرده بود. پس از اين ماجراها، دوربين 20:30سراغ ايوبي رفت تا ماجرا را از زبان خود او بشنود اما پخش خبر مربوط به اين ديدار باز هم به مذاق معاون وزير ارشاد خوش نيامد و او اين بار در متني مفصل‌تر از نامه قبلي، ماوقع را شرح داد. ايوبي نوشت:... و من باز هم گرفتار دوربين نامحرم 20:30شدم. اگر ديروز با ترديد مي‌گفتم، امروز با اطمينان مي‌گويم كه به دوربين اين برنامه اعتماد نكنيد.

  • غفلت از ديدگاه روحاني

همزمان، ابوالقاسم طالبي هم قلم به‌دست گرفت و با نوشتن نامه‌اي خطاب به رئيس‌جمهور، خواستار بازگرداندن نام فجر به بخش بين‌الملل جشنواره شد. در بخشي از نامه كارگردان «قلاده‌هاي طلا» آمده است: اينك دوستان ما با غفلت از ديدگاه جناب عالي، نام مبارك فجر را از جشنواره بين‌المللي فيلم حذف كردند و متأسفانه با لجبازي‌هايي كه آدم را ياد 3سال آخر حركات رئيس‌جمهور قبلي مي‌اندازد، سعي دارند اين غفلت خود را توجيه كنند. از اين رو، مكرر اعلام مي‌كنند جشنواره فيلم فجر در بهمن‌ماه باشكوه برگزار مي‌شود و زمان جشنواره بين‌الملل كه در دهه فجر نيست و...

  • همزماني 2جشنواره سينمايي!

در هياهوي برگزار شدن جشنواره فيلم كودك در همدان و تغيير نام بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر، يك نكته بسيار بديهي از چشم مديران سينماي ايران دور افتاده و آن، همزمان شدن 2جشنواره بين‌المللي سينمايي در همدان و مازندران است. سومين جشنواره فيلم‌هاي ويدئويي ياس يك تا 6مهرماه در رامسر، تنكابن و چالوس برگزار مي‌شود و هنوز اين جشنواره به پايان نرسيده كه زنگ آغاز بيست و نهمين جشنواره فيلم نوجوان از 4مهرماه در همدان به صدا درمي‌آيد.

به اين ترتيب، 3روز ابتدايي جشنواره فيلم نوجوان با جشنواره ياس همزمان مي‌شود تا مشخص شود حاشيه‌ها قدرت تمركز بر برنامه‌ريزي دقيق را هم از مديران سازمان سينمايي گرفته است. اين در حالي است كه ايوبي به تازگي از تعداد كم جشنواره‌هاي سينمايي گلايه كرده بود و حالا در امواج حاشيه‌هاي 2جشنواره معتبر گرفتار آمده است.

کد خبر 305073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha