همشهری آنلاین: مخترعان ایرانی موفق به ابداع سیستم کوددهی قطره‌ای به روشی مدرن شدند که این روش متناسب با هر نوع آب، هوا و اقلیمی است.

کوددهی قطره‌ای هم ابداع شد

به گزارش مهر، علی محمد طاووسی، ایده‌پرداز "سیستم تزریق کود متصل به لوله لاترال" با بیان این که اکنون کشاورزی مدرن یکی از مباحث پر اهمیت در کل دنیا است، گفت: کوددهی هم از روش‌های کشاورزی به شمار می‌رود که برای پربار شدن محصول از این روش استفاده می‌شود.

وی با بیان این که در حال حاضر کوددهی در زمین‌های کشاورزی به روش سنتی انجام می‌شود، اظهار داشت: در برخی زمین‌ها و باغات کشاورزی از روش‌های مدرن همچون سیستم کنترل مرکزی برای کوددهی استفاده می‌شود که این روش گران قیمت است و تمایل کشاورزان را برای تهیه و استفاده از این روش می‌کاهد.

وی افزود: با توجه به موضوع گران قیمت بودن کوددهی به زمین‌ها و عدم تمایل کشاورزان به استفاده از این روش‌ها به فکر ابداع "سیستم تزریق کود متصل به لوله لاترال" افتادیم تا از این طریق هزینه کوددهی برای کشاورزان کم‌تر شود.

به گفته وی، این روش می‌تواند به صورت قطره‌ای زمین‌های کشاورزی را کوددهی کند.

وی با اشاره به مزایای این روش ادامه داد: با روش کوددهی متصل به لوله لاترال، درخت یا گیاه به مقدار نیاز کوددهی می‌شود و در تمامی زمین‌های کشاورزی، باغی و گلخانه‌ای قابل استفاده است. همچنین این روش مکانیزم ساده‌ای دارد و از مصرف انرژی می‌کاهد.

طاووسی عنوان کرد: در تزریق کود با سیستم کنترل مرکزی که جدیدترین روش کوددهی است، نیاز به اسید شویی و هزینه‌های جانبی نیست.

وی با بیان این که این سیستم می‌تواند کار سیستم‌های مورد نیاز در بخش کوددهی قطره‌ای را انجام دهد، یادآور شد: میزان آبدهی قطره چکان آن ۴ تا ۸ لیتر در ساعت با فشار ۴ الی ۵ بار است.

این ایده‌پرداز با بیان این که رسوب قطره‌چکان در سیستم کوددهی متصل به لوله لاترال وجود ندارد، گفت: از این سیستم می‌توان در سال‌های متمادی استفاده کرد بدون این که آسیبی به دستگاه وارد شود. همچنین این سیستم در هر نوع آب و هوایی قابل کاربرد است.

لوله لاترال یا لوله فرعی، لوله‌ای است که آب‌رسانى به داخل مزرعه و جابه‌جايى آب در زمين که از لوله اصلى به لوله نيمه اصلى منشعب مى‌شوند را صورت می‌دهد. همچنین این طرح با همکاری محمد سعید سنجابی انجام گرفته است.

کد خبر 301927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha