گروه محیط‌زیست: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست روز گذشته در همایش بیوتکنولوژی محیط‌زیستی با اشاره به مضرات به‌کارگیری کود و سم شیمیایی در تولیدات کشاورزی اظهار کرد: این روش‌ها آلایندگی بالایی دارند به همین دلیل ضروری است که برای حفاظت از محیط‌زیست از روش‌های زیست فناورانه استفاده شود و در کشاورزی کود شیمیایی جای خود را به کود بیوتکنولوژیک دهد و مصرف سموم شیمیایی دفع آفات ممنوع شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه بیوتکنولوژی در زمینه منابع کشاورزی و محیط‌زیست موضوع بسیار مهمی است، اظهار کرد: یک موضوع مهم در این زمینه، گیاهان هستند. برخی از این گیاهان مقاوم به آفات و بیماری‌ها هستند و باید جزو تولیدات با کیفیت مدنظر قرار گیرند. البته مهندسی ژنتیک کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است. وی افزود: برخی کشورها توانسته‌اند با انجام اقداماتی محصولاتی مانند گندم، برنج و پنبه مقاوم به علف‌کش‌ها و ویروس‌ها داشته باشند و با استفاده از ظرفیت‌های زیست‌فناوری به این توفیق دست یافته‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: 14میلیون هکتار جنگل در ایران وجود دارد که بالغ بر 5میلیون هکتار آن در جنگل صنعتی خزری و حدود همین مقدار در منطقه زاگرس قرار دارد. برای بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها باید محدودیت قائل شویم. لازم است به‌منظور تولید محصولاتی مانند محصولات چوبی از زیست فناوری استفاده کنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که هم حجم جنگل‌ها را افزایش دهیم و هم نیاز به مصنوعات صنعتی را فراهم کنیم.

وی در حاشیه این همایش با بیان اینکه بررسی و اصلاح مصوبه جدید کمیسیون تلفیق که هفته گذشته همزمان با مصوبه بودجه سال92 در صحن علنی مطرح شد، موجب افزایش زمینه‌های سوءاستفاده زمین‌خواران می‌شود، گفت: خواستار اصلاح و بررسی این مصوبه از سوی مجلس و شورای نگهبان هستیم.

محمدی‌زاده تصریح کرد: مصوبه جدید مجلس فضای تغییر کاربری‌ها را تسهیل کرده و این شیوه تصمیم‌گیری موجب می‌شود که زمین‌خواری و تغییر کاربری اراضی ملی افزایش یابد. در حقیقت مجلس با این مصوبه امکان سوءاستفاده برای زمین‌خواران، استفاده‌کنندگان از منابع طبیعی و زمین را فراهم کرده است.

بر همین اساس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن گلایه از نمایندگان مجلس و به‌ویژه اعضای فراکسیون محیط‌زیست خواستار بررسی و اصلاح مصوبه است و حتی برای شورای نگهبان نیز جهت بررسی مصوبه و اصلاح آن نامه نوشته شده تا هرچه سریع‌تر جلوی این مصوبه گرفته شود و اجازه افزایش زمین‌خواری در کشور داده نشود. وی درباره کاهش 35درصدی بودجه محیط‌زیست در سال92 اظهار داشت: البته در سال92 به‌طور کلی تمام بخش‌ها در کشور با یک بودجه انقباضی مواجه هستند اما از آنجایی که موضوع محیط‌زیست یک موضوع اولویت‌دار است، ما از مجلس محترم توقع داریم که به بودجه محیط‌زیست توجه بیشتری کنند و با ارائه طرح‌های جدید و تصویب آنها این نقصان را جبران کند.

 

کد خبر 216054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز