دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، امسال نیز همانند سال‌های گذشته اجرای طرح‌های ویژه نظارتی توسط وزارت بازرگانی مورد توجه قرار گرفته است.

جدای از مباحث مطرح پیرامون کیفیت و چگونگی اجرای چنین طرح‌هایی با توجه به توانمندی‌های دستگاه‌های نظارتی در برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فروش فوق‌العاده، به نظر می‌رسد این شیوه رصد کردن بازار از کارآمدی لازم برخوردار نباشد، چرا که بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه دولت تنها حق برخورد تعزیراتی با کالاهایی را دارد که در سبد حمایتی قرار داشته و مشمول قیمت‌گذاری باشد.

این در حالی است که هم اکنون به جز چند قلم کالای اساسی مشمول قیمت‌گذاری دولت، بیشتر کالاهای مصرفی عرضه شده در ایام ماه مبارک رمضان مانند مواد پروتئینی، خرما، زولبیا و بامیه و کالاهای مورد نیاز دانش آموزان در فصل بازگشایی مدارس فاقد چنین خصیصه‌ای است.

با این روند برخورد با واحدهای صنفی متخلف در طرح‌های ویژه تنظیم بازار یا گرانفروشی کالاها نیازمند ساز و کار دیگری است؛موضوعی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان آن را نیازمند شکایت و پیگیری مصرف کنندگان قلمداد می‌کند.

با این وجود رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نشست خبری روز گذشته خود با اعلام اجرای طرح نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس با حضور 8300 بازرس سازمان حمایت از ابتدای شهریور تا 20 مهر ماه خبر داد.

کیومرث جلیلیان با بیان این مطلب، گفت: با افزایش تقاضا برای خرید برخی کالاهای ویژه ماه مبارک رمضان مانند مواد لبنی، خرما، زولبیا و بامیه، انجام سفرهای زیارتی- سیاحتی، افزایش حراج‌های غیرقانونی برخی کالاها، ایجاد نمایشگاههای مجاز  و غیرمجاز عرضه مستقیم کالا و افزایش احتمالی نرخ حمل و نقل درون‌شهری در آستانه بازگشایی مدارس، اجرای این طرح ضروری است.

وی، افزود: این طرح در سه مرحله اجرا می‌شود و در مرحله مقدماتی که از ابتدای شهریور ماه آغاز و تا نیمه اول این ماه ادامه دارد، تبلیغات و اطلاع رسانی به مردم صورت می‌گیرد.

همچنین هماهنگی لازم با دستگاههای ذی‌ربط از جمله سازمان تعاون روستایی در خصوص جذب مرغ، تخم مرغ و سایر کالاها از سهمیه‌های استانی انجام شده تا کالاهای سهمیه‌ای خاص ایام ماه مبارک رمضان، کالاهای کالابرگی و سایر اقلام مایحتاج عمومی به موقع تامین شود.

معاون وزیر بازرگانی، مرحله دوم اجرای طرح را از 22شهریور تا 5 مهر دانست و گفت: در این مرحله بازرسی از فروشگاه‌های عرضه مواد لبنی و پروتئینی انجام می‌شود ضمن این‌که در مرحله سوم نظارت که از ششم تا 20 مهر ماه اجرا می‌شود نظارت بر نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور، الزام به بهره گیری از صندوق‌های مکانیزه و الصاق برچسب‌های یکسان انجام می‌شود.

کد خبر 30033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز