سید محمد فخار: زیرساخت‌های لازم برای توســـعه استفـــاده از موتورسیکلت‌های برقی در تهران ایجاد می‌شود. این خبری بود که از سوی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام شد.

اين در حالي است كه طبق زمانبندي، امسال دومين گام از برنامه 5ساله دوم شهرداري پايتخت برداشته مي‌شود. سال گذشته اين برنامه با رويكرد كاهش آلودگي هوا و حفاظت از محيط‌زيست انساني تهران آغاز و گام‌هايي براي آن برداشته شد كه در سال‌جاري پيگيري مي‌شود تا به‌زودي وارد مرحله اجرا شود.

موضوع ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به تهران و جايگزيني آنها با موتورسيكلت‌هاي بنزيني هم سال گذشته براي نخستين بار مطرح شد. اين در حالي است كه طبق مطالعات صورت گرفته موتورسيكلت‌هاي بنزيني روزانه ۳۸۰ تن آلودگي به هواي تهران تزريق مي‌كنند. همچنين براساس آخرين برآوردها، ۳.۵ ميليون دستگاه موتورسيكلت در شهر شماره‌گذاري‌شده و حدود يك‌ميليون دستگاه از اين تعداد موتورسيكلت همزمان در خيابان‌هاي شهر درحال تردد هستند كه صدمات محيط‌زيستي بزرگي به شهر وارد مي‌كنند. در عين حال مديريت شهري مي‌كوشد با اعطاي تسهيلات و فراهم آوردن زيرساخت‌ها، زمينه كاهش آلودگي‌هاي تهران از اين وسايل آلاينده را فراهم كند. اما به‌تازگي خبر رسيده كه همزمان با ترويج فرهنگ استفاده از موتورسيكلت برقي، زيرساخت‌هاي لازم در شهر از سوي شهرداري تهران ايجاد خواهد شد. به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حمل ونقل و ترافيك شهردار تهران، اجراي طرح جايگزيني موتورسيكلت‌هاي بنزيني با موتورسيكلت‌هاي برقي يك ضرورت در پايتخت است. طي سال گذشته ورود موتورسيكلت‌هاي برقي با جديت در شهرداري تهران دنبال شد به‌طوري كه در فراخواني به شركت‌هاي سازنده اعلام شد نياز به حمايت شركت‌هاي سازنده وجود دارد.

  • تسهيلات براي موتورهاي برقي

مديريت شهري از مالكان موتورسيكلت‌هاي برقي در قالب طرح‌هاي حمايتي و يارانه‌اي حمايت خواهد كرد و تسهيلات شارژ و پاركينگ را به مالكان ارائه خواهد كرد. به گفته معاون شهردار تهران توليد آلايندگي موتورسيكلت بنزيني در حال حاضر و در بهترين شرايط 8برابر يك خودرو با استاندارد يورو2 است و با توجه به وضعيت آلودگي هواي پايتخت تغيير موتورسيكلت‌هاي بنزيني به موتورهاي برقي يك ضرورت است. سيدجعفر تشكري هاشمي در اين‌باره تأكيد كرد: در تلاشيم تا هر چه زودتر طرح جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي را با موتورسيكلت‌هاي بنزيني اجرا كنيم. ذرات معلق توليد شده توسط موتورسيكلت‌هاي بنزيني ريزتر از خودروهاست و تا عمق ريه نفوذ مي‌كند و براي شهروندان خطرات جاني به همراه دارد. تشكري هاشمي تصريح كرد: مديريت شهري در طرح جايگزيني موتورسيكلت‌هاي برقي با موتورسيكلت‌هاي بنزيني، موضوع اسقاط موتورسيكلت‌هاي آلاينده و نه تعويض آنها را در دستور كار خود قرار داده است. وي تصريح كرد: البته تا وقتي استفاده از موتورسيكلت‌هاي بنزيني به‌صورت گسترده از رسانه‌ها تبليغ شود و هر شهروند، هر زمان كه اراده كند بتواند با پرداخت كمترين هزينه، صاحب اين وسيله نقليه شود، نمي‌توانيم انتظار جايگزيني فوري موتورسيكلت‌هاي برقي را داشته باشيم.

  • لزوم حمايت صنعتگران داخلي

زيرساخت‌هاي لازم براي توليد موتورسيكلت‌هاي برقي در انتظار اقدام صنعتگران داخلي است. معاون شهردار تهران در اين زمينه هسته مركزي تهران را جامعه هدف طرح تغيير موتورسيكلت‌هاي بنزيني به برقي در فاز نخست دانست و اظهار داشت: شهرداري در اجراي اين برنامه نه به‌دنبال اسقاط موتورسيكلت‌هاست و نه تعويض آنها بلكه درصدد كاهش آلودگي و حمايت ازخريداران موتورسيكلت‌هاي برقي است؛ علاوه بر اين با تأمين يارانه در جهت حمايت از مالكان نيز برآمده است. وي زمان اتمام اجراي طرح يادشده را حداكثر 5سال عنوان و تصريح كرد: اگر توافقات لازم صورت گيرد طي 2سال موتورسيكلت‌هاي برقي را جايگزين موتورسيكلت‌هاي بنزيني مي‌كنيم.

کد خبر 295865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha