پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنجمین نشست علمی همایش، نماز در آیینه میراث فرهنگی ایران، با موضوع، رویکرد میان رشته‌ای، برگزار شد.

نشست علمی، رویکرد میان رشته‌ای، برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، قبله دعا (نماز باران) در بندر مقام عنوان اولین مقاله این نشست بود که توسط حمیدرضا حسنی پژوهشگر مردم شناسی ارایه شد.

او گفت: در بندر مقام از توابع بندر لنگه مرسوم است که اگر برای مدت زمان زیادی باران نبارد و این مسأله به خشکسالی تبدیل شود، اهالی به مدت سه روز برای طلب باران روزه می‌گیرند.

حسنی افزود:مرسوم است که مردان با پایان مراسم یکدیگر را در آغوش گرفته و از یکدیگر حلالیت می طلبند تاشاید خداوند بدین گونه رحمت خود را نازل کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: این مقاله به ثبت مردم نگارانه آیین یاد شده و توصیف آن پرداخته و سپس آن را تحلیل می کند.

  • مساجد ترکمن امروزه دارای گنبد و مناره است

زلیخا قرنجیک مردم شناس و مدرس دانشگاه، دیگر سخنران این نشست بود که بیان گوشه ای از مقاله بررسی مردم شناختی مساجد و فرهنگ آن در بین ترکمن های ایران پرداخت و گفت :مساجد ترکمن علاوه بر این که مکانی برای پرستش خدای یکتا می باشد مکانی برای دیدار مسلمین و اطلاع از احوال یکدیگر، دستگیری از افراد نیازمند جامعه، آموزش قرآن و نماز به کودکان و نوجوانان و نیز اجرای برخی از آیین ها است.

به گفته این پژوهشگر، امروزه مساجد بزرگ ترکمن دارای گنبد و مناره است و علاوه بر نماز یومیه، نماز های جمعه، عید فطر و قربان نیز در آن برگزار می شود.

  • طلب فراوانی آب های زیرزمینی در نماز قنات

بررسی مردم شناختی نماز قنات، نمونه موردی نماز قنات در استان یزد عنوان مقاله دیگری بود که گلفام شریفی استادیار پژوهشکده مردم شناس به بیان بخشی از آن پرداخت و گفت : مصداق نماز قنات همچون نماز طلب باران و آب است با این تفاوت که به جای طلب نزولات آسمانی از باری تعالی در خواست فراوانی آب های زیر زمینی می شود.

وی افزود: در این پژوهش نخست به نمازهای یومیه مقنیان و اهمیت نماز نزد آنان پرداخته شده و سپس نماز قنات و نیت های به جای آوردن آن در شماری از شهرستان های استان یزد شرح داده می شود.

  • پخت سمنو برای برآورده شدن حاجات در شاهرود

فاطمه قلی پور پژوهشگر مردم شناسی، دیگر سخنران این نشست به بیان بخش هایی از مقاله نماز حضرت زهرا(س)در مراسم پخت سمنو شهر شاهرود پرداخت و گفت : سمنو که به حلوای حضرت زهرا (س)نیز معروف است از جمله خوراکی های نوروزی است که مقداری از آن در سفره هفت سین گذاشته می شود.

او افزود: در شهر شاهرود سمنو را به غیر از آیین های نوروزی برای برآورده شدن حاجات و توسل به حضرت فاطمه (س)نیز می پزند.
به گفته این پژوهشگر، خواندن زیارت عاشورا، دعا و ذکر صلوات از جمله آداب هنگام پخت سمنواست.

کد خبر 295762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha