همشهر‌آنلاین: به مناسبت روز ارتباطات و روابط‌عمومی موسسه کارگزار روابط عمومی بیانیه تحلیلی منتشر کرد.

موسسه کارگزار روابط عمومی
  • روابط عمومی در مسیر حرفه ای شدن!

روابط عمومی درایران علیرغم همه مشکلات پیش رو که طبیعت یک جامعه بالنده و در مسیر توسعه و پیشرفت است،‌ خوشبختانه به سوی ایفای نقش حرفه ای خود و اثر گذاری بیشتر در مناسبات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی گام بر می دارد.
اینک و حال که بعد از سالها تلاش و پیگیری مستمر دست‌اندرکاران روابط عمومی و جامعه ارتباطات کشور، نتیجه این اقدامات برای نامگذاری روزی با نام روابط عمومی به ثمر نشسته است، ‌باید تلاش کنیم تا بتوانیم اهدافی را که برای ثبت چنین عنوانی در تاریخ رسمی کشور در نظر داشته ایم بیش از پیش محقق کنیم. این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می کند که در نظر داشته باشیم27 اردیبهشت ماه روزی است که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است. در همین ارتباط و با عنایت به تحولات مثبت پیش رو چنین فرصتی می تواند زمینه های مناسبی را برای برقراری ارتباطاتی که در سایه اجماع در به رسمیت شناختن حقوق ایران اسلامی در سطح جهانی در جریان است، جایگاه ویژه ای را برای نقش آفرینی بیشتر روابط عمومی ایرانی فراهم آورد.

  • نقش روابط عمومی از منظر مقام معظم رهبری

تاکیدات مقام معظم رهبری بر نقش و جایگاه روابط عمومی و بیان این نکته که روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می گذرد" می باشد،‌ نویدی بر نقش آفرینی بیشتر روابط عمومی در آینده پیش روی کشور جمهوری اسلامی ایران است.
از سویی دیگر ایشان اعتقاد دارند روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص‌کننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط خود باشند" که چنین نگاهی به روابط عمومی نیز نشان دهنده نقش و جایگاه والای روابط عمومی در مسیر ارزیابی و مراقبت مسئولانه برای حرکت صحیح و موثر دستگاه های سیاست گذاری و اجرایی کشور در سطوح گوناگون است.

  • نقش آفرینی روابط عمومی در صحنه بین الملل

بهره گیری دیپلمات‌های موفق جمهوری اسلامی در کارزار سخت مذاکرات هسته‌ای نشان داد روابط عمومی فراتر از بحث های نظری و تعاریف آکادمیک آن یک رفتار است،‌رفتاری که حتی اگر مارک و عنوان روابط عمومی نداشته باشد،‌ اما در درون خود از جوهره روابط عمومی برخوردار باشد، ‌در نهایت برای پیروزی فرد و یا نهاد دارنده آن موثر و نقش آفرین خواهد بود.
اگر این تعریف از روابط عمومی را بپذیریم که نقش روابط عمومی ایجاد ارتباط سازنده و رقم زده بازی برد- برد در یک تعامل سازنده است، می توان گفت روابط عمومی ایرانی در نهاد و عمل سیاستگذاران و دیپلمات های ایرانی شرکت کننده در مذاکرات هسته ای برنده واقعی و موثرترین رفتاری است که توانسته است ایران را در این مذاکرات سخت و طاقت فرسا در جایگاهی قابل قبول، همراه با عزت ملی و پذیرفتنی قرار دهد.

  • روابط عمومی ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای

از سویی دیگر امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمانی است.

  • ضرورت توجه به اخلاق به عنوان بن مایه روابط عمومی

اما آنچه می ماند توجه به نقاط ضعف و احیانا مشکلات و پیرایه هایی است که متاسفانه مانند هر نهاد پویای دیگری،‌ روابط عمومی در ایران را هم تا حدودی از نقش و جایگاه خود دور کرده است. عدم توجه کافی به موضوع اخلاق به عنوان بن مایه روابط عمومی،‌ سطحی نگری و تهییج وتبلیغ،‌ نگاه ابزاری داشتن به روابط عمومی،‌ کم توجهی به دانش و محتواهای غنی مورد نیاز در حوزه نظر و عمل،‌ فرار از عمل موثر و گرایش به شعار و کلی گویی، کم توجهی به موضوعاتی مانند آموزش، پژوهش و عملیات اجرایی در حوزه روابط عمومی که منتج به حصول نتیجه موثر شود و موضوعاتی دیگر از این دست از جمله مسائل و مشکلاتی است که سخت نیاز به توجه و تامل دارد.

  • روز روابط عمومی فرصتی دیگر برای توجه به نقش حرفه ای روابط عمومی

شاید بتوان گفت توجه به این مشکلات و عنایت به نکات مثبتی که مایه امید و موتور محرکه روابط عمومی ایران برای نقش آفرینی بیشتر در جایگاه شایسته آن است و توجه به جایگاه روابط عمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در کشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع می‌توان گفت اگر این مسائل و موضوعات در روزملی ارتباطات و روابط عمومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد نماید.

روز ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای است تا بار دیگر به همدیگر یادآوری کنیم،‌ نمادهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه در گرو ساز و کارهایی هایی همچون توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم مداری و احترام به حقوق انسان ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردمی است که بدون هیج شک و مجامله ای ماموریت انجام آن به عهده مدیریت روابط عمومی سازمان‌ها، نهادها، شرکت ها و دیگر مراکز اجتماعی، سیاسی، فرهنگی،‌ اقتصادی و مجموعه سازمان های دولتی و خصوصی است.

موسسه کارگزار روابط عمومی با سابقه ای دیرینه در خدمت به جامعه روابط عمومی کشور که افتخار همکاری و مشارکت سازنده با نهادها، سازمان ها و مراکز مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی را داشته است، این روز بزرگ را به همه کسانی که قلب شان برای اعتلای این کشور می تپد و دست و بازوی شان در مسیر توسعه و پیشرفت آن در کار و تلاش مداوم و سازنده است،‌ صمیمانه تبریک می گوید.

موسسه کارگزار روابط عمومی
27 اردیبهشت 1393

کد خبر 295350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha