همشهری‌آنلاین: چهارمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه و هم زمان با دومین روز از سومین هفته روابط عمومی در تهران شروع بکار و در پایان همان روز به کار خود یاپان داد.

چهارمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت

به گزارش دبيرخانه همايش کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت، در این کنفرانس یک روزه که با حضور محمدرضا صادق؛ مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور، دکتر سید حسین هاشمی؛ استاندار تهران، سید غلامرضا کاظمی دینان؛‌ رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی و جمعی از مدیران و کارشناسان و صاحب نظران حوزه روابط عمومی و صنعت دربخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی،‌ اجتماعی و فرهنگی برگزارشد، از فعالان و حامیان این حوزه تقدیر و مدال زرین خدمت به دکتر علی دیواندری رئیس سابق بانک ملت و بانک پارسیان اعطاء شد.

  • گاه روابط عمومی را با تبلیغات اشتباه می‌گیریم

دراین مراسم محمدرضا صادق؛ مشاور رسانه ای رئیس جمهور، ‌ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی ارتباطات و روابط عمومی و در سخنانی گفت: هفته روابط عمومی را خدمت همه عزیزانی که با تلاش و کوشش مضاعف خود در این حوزه فعالیت می کنند تبریک می گویم و با افتخار اعلام می کنم که شخصا و در جمهوری اسلامی ایران کارم را در روابط عمومی آغاز کرده ام و در همه این سال ها با خبر و اطلاع رسانی و رسانه سر و کار راشته ام.

وی افزود: امور خرسندیم که همکاران ما که در دوران خدمت رسمی خود در حوزه های ارتباطات و روابط عمومی تلاش می کرده اند، امروز و در تشکل های مردم نهاد باز هم در خدمت همین حوزه هستند و امیدواریم که تجارب و حاصل سال ها تلاش دوستان اکنون هم به کمک بیاید و بتوانیم گام های موثر تری در یان حوزه برداریم.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور با تاکید بر جایکاه مردم در همه امور و بخصوص امور ارتباطی گفت: اگر نگاهی کوتاه بر تجربه ارزشمند انقلاب اسلامی داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که از همان ابتدا حضرت امام خمینی(ره) بر سپردن امور به مردم تاکید داشته اند و مقام معظم رهبری نیز بر همین معنا اصرار ورزیده و دولت یازدهم و جناب آقای دکتر روحانی هم بر همین موضوع تاکید زیادی دارند.

صادق افزود: ما در نظر و صحبت روابط عمومی را چشم و گوش سازمان می دانیم و بر آن اصرار داریم اما گاهی احساس می شود که ما روابط عمومی را با تبلیغات اشتباه می گیریم و به همین دلیل هم نتیجه لازم را درارتباطات با مخاطبان و ذینفعان دریافت نمی کنیم. در همین ارتباط لازم است که در تعاریف و عملکرد خود بازنگری و بازاندیشی کنیم تا بتوانیم از روابط عمومی آن گونه که شایسته است بهره ببریم.

همچنین دکتر سید حسین هاشمی؛ استاندار تهران هم با تاکید بر موضوع و اهمیت روابط عمومی در حوزه صنعت، گفت: ایران به لحاظ صنعتی یکی از کشورهای استثنایی است و با داشتن صنایع بزرگی مانند صنعت نفت، مواد معدنی و صنعتی و داشتن 67 نوع ماده معدنی باید نقش و جایگاه والاتری در اقتصاد ملی، منطقه ای و جهانی داشته باشد و قطعا روابط عمومی با نقش و جایگاهی که دارد می تواند تاثیر زیادی بر معرفی، کارآمدی در حوزه اطلاع رسانی و بقیه مسائل نقش مهمی داشته باشد.

وی افزود: علاوه برتوانایی ها و ظرفیت های صنعتی، ما در زمینه نیروی انسانی هم ظرفیت های زیادی داریم که کارآمد شدن و توجه بیشتر به آن می تواند در این زمینه راهگشا باشد و اگر قرارباشد که از اقتصاد تک محصولی و مبتنی بر نفت که یادگار دولت های قبل از انقلاب است، رهایی پبدا کنیم، باید به این ظرفیت های مهم توجه کنیم.

رئیس شورای هماهنگی روابط عمومی های استان تهران گفت:خوشبختانه د.لت یازدهم که کارش در آغاز، یکی از سخت ترین کارها درهمه دوران ریاست جمهوری بعد از انقلاب سخت تر بود توانست گام های بزرگی را درحوزه اقتصاد بردارد و با کمک و همراهی مردم یک ثبات نسبی را دراین حوزه برقرار کند.

وی افزود: سه رکن مهم موضوعات قضایی، امنیت و اعتماد برای هرسیستم و حکومتی از اولین اولویت ها و نیازها است تا بتوان جامعه ای در آرامش و امن داشت و در این میان موضوع اعتماد که بسیار هم مهم است و باعث همراهی با حکومت می شود، بستگی مستقیم با کار و عملکرد ر.ابط عمومی ها دارد که این موضوع نشانگر جایگاه و نقش مهم روابط عمومی در همه سطوح است.

هاشمی با اشاره به کار سختی که پرچمداران دیپلماسی کشور در مذاکرات هسته ای برعهده دارند، نیز گفت: گمان نکنیم که ما با 5 یا 6 کشور در این موضوع طرف صحبت هستیم، بلکه ما با حدود 37 کشور درسطح جهانی هم صحبت و طرف مذاکره هستیم که در این خصوص هم باید قدردادن قدرت ارتباطی و تلاش های اثر گذار این تیم که ریشه دراعتقادات و تخصص آنان دارد، باشیم.

  • از همه فرصت ها برای بالندگی روابط عمومی استفاده می‌کنیم

در ادامه این مراسم سید غلامرضا کاظمی دینان؛‌ رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی با تقدیر از حضور گسترده وشایسته مدیران و کارشناسان حوزه روابط عمومی و صنعت و در این مراسم گفت: ما امید زیادی به تحولات و اتفاقات مثبت حوزه روابط عمومی و صنعت داریم و قدر دادن همه نهادها، سازمان ها و مراکز اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که باعث ایجاد زمینه برای برگزاری سومین هفته روابط عمومی و برگزاری چهارمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت شده اند هستیم و تلاش می کنیم از فرصت هایی که این عزیزان در اختیار روابط عمومی ایران قرار می دهند تابیشتر ببالد و رشد کند،به بهترین شکلی بهینه و موثر بهره بگیریم.

وی افزود: سالی دیگر و هفته ای دیگر به نام "هفته روابط عمومی و ارتباطات فرا" رسید. اتفاق خوش یمن ومبارکی که خوشبختانه امسال هم راستا و هم قدم با شعار سال، ‌سال دولت و ملت؛‌ همدلی و هم زبانی شده است و زمینه مناسب تری را برای اقدامات روابط عمومی و ارتباطات رقم زده است. اتفاق و رخدادی که به ما انرژی و انگیزه بیشتری می بخشد تا در کنار هم و با استفاده از خرد جمعی و اجماع گروهی قدم های موثرتر و مطمئنی را دراین مسیر با همدلی و هم زبانی برداریم و به آینده روشن خود امیدوار تر باشیم.

  • اهدای مدال زرین

در چهارمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت، مدال زرین روابط عمومی در سال 1394 با حضور محمدرضا صادق؛ مشاور رسانه ای رئیس جمهور، دکتر سید حسین هاشمی؛ استاندار تهران، سید غلامرضا کاظمی دینان؛‌ رئیس شورای سیاست گذاری هفته روابط عمومی و جمعی از مسئولان برگزار کننده کنفرانس و توسط دکتر یونس مظلومی، مدیر عامل بیمه رازی به دکتر علی دیواندری مدیرعامل سابق بانک های ملت وپارسیان اهداء شد.

دکتر مظلومی در سال 1393 این مدال را دریافت کرده بود. همچنین دکتر کرباسیان، رئیس هیات مدیره سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال 1392 و دکتر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در سال 1391 موفق به دریافت این مدال شده بودند.

براساس سنت دبیرخانه دائمی این کنفرانس، مدال زرین روابط عمومی هر سال توسط مدیر دارنده مدال در سال قبل به یک مدیر ارشد حامی روابط عمومی اهداء می شود.

همچنین در این مراسم از روابط عمومی ها و نهادها و مراکزی که از برنامه های هفته روابط عمومی حمایت و پشتیبانی کرده اند با اهدای لوح تقدیرو هدایایی فرهنگی قدردانی شد

  • روابط عمومی و صنعت می‌توانند به هم کمک کنند

استاد علی میر سعید قاضی از پیشکسوتان حوزه روابط عمومی و ارتباطات و نویسنده کتاب تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات هم در سخنانی گفت: خوشحالم که در هفته ارتباطات و روابط عمومی که همه جا صحبت از ارتباط ومهربانی و همدلی است، در کشور خودم و در کنار کسانی هستم که صمیمانه دوستشان دارم. بنده امروز در کنار جوانانی که با انگیزه وپشتکار و صمیمیت کار سخت روابط عمومی و ارتباطات را عهده دار هستند، روزهای خیلی خوبی را در افق و آینده روابط عمومی ایرانی می بینم و خوشحالم که راهی را که ما سال ها قبل با پایه گذاری تشکل های روابط عمومی و انتشار کتاب های مرتبط آغاز کرده ایم، روبه رشد و توسعه ادامه دارد.

این استاد دانشگاه که از بنیانگذاران رشته روابط عمومی و ارتباطات در دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست افزود: چون امروز موضوع این کنفرانس، صنعت و روابط عمومی است این را هم باید اضافه کنم که گذشته تاریخی ما ومثلا دورانی که پتر کبیر در روسیه درحال پایه گذاری صنعت در ان کشور بود و درایران شاه سلطان حسین به دنبال افیون و حرمسرای خود بود، خیلی قابل مطالعه است

وی با اشاره به نقش روابط عمومی در کمک به بالیدن صنعت هم گفت: فراموش نکنیم که امروز و همیشه این موضوع مطرح بوده است که صنعت قدرت می آورد و این قدرت در گرو کمک و همراهی روابط عمومی است. زیرا اگر صنعت نتواند محصول و فرآورده خود را خوب ارائه کند و به اصطلاح خود را خوب ارائه کند نخواهد توانست به موفقیت های لازم دست پیدا کند.

  • اتصال به معنای ارتباط نیست

بعد از سخنرانی استاد میر سعید قاضی، دکتر احمد یحیایی ایله ای استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات با ارائه مقاله ای با عنوان" روابط عمومی؛‌صنعت ارتباط آفرینی" مدل مورد نظر خودرا در بحث ارتباط آفرینی در روابط عمومی به صورت کاربردی مطرح کرد.

وی با بیان این موضوع که تنها برقراری ارتباط منجر به آفرینش ارتباط نمی شود، تاکید کرد: نباید گمان کنیم که اتصال به معنای ارتباط است و توجه داشته باشیم صرف برقراری ارتباط، بوجود آورنده ارتباط موثر و و اقعی نیست، بلکه بایستی گفت که ارتباط یک فرایند کامل از کاشت به موقع پیام از سوی فرستنده، نگهداشت پیام از طریق رسانه و برداشت درست پیام از سوی مخاطب است.

یحیی ایله ای با تاکید بر این موضوع که پیام بایستی توسط فرستنده ای شایسته ارسال شود و در کانال مخصوص به خودش انتقال یابد تا مخاطب بتواند آن را در شرایط مناسبی درک و جذب کند،‌ افزود: در مدل مورد نظر من برای ارتباط آفرینی، تبلیغات، اطلاع رسانی و روابط عمومی به صورت یکپارچه و به عنوان روش های توسعه ارتباطات می توانند منجر به آفرینش یک ارتباط شود. ابتدا تبلیغات است که منجر به برقراری ارتباط می شود، اطلاع رسانی اعتماد را پدید می آورد و ارتباط را حفظ می کند و نهایتا تکنیک های روابط عمومی است که ماندگاری و پایداری یک ارتباط را رقم می زند.

  • با هوشمندی در دوران رکود هم می‌توان فروخت

دکتر احمد رضا فتوت؛ استاد دانشگاه و دکترای روانشناسی صنعتی و سازمانی با ارائه مقاله ای تحت عنوان" روابط عمومی،‌ صنعت و رقابت برای حفظ بازار" گفت: بدترین شکلی که می تواند برای یک تولید کننده پیش آید این است که محصولات او به فروش نرود و این موضوع باعث بدهی، اخراج کارکنان و و رشکستگی او و نهایتا تعطیلی کارخانه و یا شرکت او بشود. اما با انتخاب درست بازار و فروش حرفه ای می توان جلو چنین اتفاقی را گرفت و از مصیبت های احتمالی آن مصون ماند.

وی با ذکر این نکته که اگر هوشمندانه به این قضیه بنگریم متوجه خواهیم شد که حتی در دوران رکود، تقاضا برای کالا و خدمات متوقف نمی شود، افزود: تقاضا هیچگاه از بین نمی رود، بلکه تغییر شکل می دهد و معمولا خریداران در خرید کالا درشرایط رکود عاقلانه تر و محتاط عمل می کنند که دانستن این موضوع و برنامه ریزی پیرامون آن می تواند باعث موفقیت تولید کنندگان و فروشندگان شود.

وی در پایان تاکید کرد: راهبردهای مختلفی جهت افزایش بازاریابی و فروش و رقابت برای حفط بازار مطرح است که شالوده آن محتوای علم بازاریابی را شکل می دهد و آشنایی با کانال های مختلف برای ارتباط با مشتریان، شناسایی و سوژه یابی مشتریان جدید و اموری از این دست می تواند به انتخاب بازار مناسب منجر و باعث موفقیت یک شرکت یا کارخانه تولیدی و صنعتی شود.

  • برند شوید ماندگار بمانید

محمود کریمی کارشناس امور برند با ارائه مطالبی در خصوص ضرورت های مربوط به برند گفت: حرفه‌های مختلف چالش های مختلفی راپیش رو دارند که معمولا بزرگترین چالش شرکت ها و سازمان های صنعتی و اقتصادی این است که چگونه می توانند سود رقابتی بیشتری را در بازار سراسر رقابت دنیا امروز از آن خود کنند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که رمز یک حرفه پر رونق به دانایی و برند شما بستگی دارد، نیز گفت: یک برند موفق می تواند به عنوان سرمایه ای مادام العمر سود و سرمایه یک شرکت و بنگاه اقتصادی راتضمین کند و البته باید دقت کنیم که برداشت های غلط از برندینگ مانند مساوی دانستن برند با لگو، تبلیغ و محصول و خدمت اشتباه نگیریم.

کریمی افزود: برند معمولا ترکیبی از نام تجاری، لگو، وب سایت، وضوح و اعتباراست که می تواند منجر به آفرینش و ماندگاری یک برند موفق شود و یک برند خوب، با ارزش ترین دارایی یک شرکت یا سازمان است.

وی با اشاره به این موضوع که به دلیل انتخاب های زیادی که مخاطبان دارند، محدودیت زمانی و این که مردم دوست دارند بر اساس اطمینان خرید کنند، برندینگ مهم است و چون بیشتر پبشنهادات موجود ویژگی های یکسانی دارند، اهمیت برند بیشتر و بیشتر خود را نشان می دهد.

کریمی شش ویژگی مهم برند را تحقیق و تجزیه و تجلیل، موفعیت سنجی، تعهد، خلاقیت، اجرا و اعتماد مستمربر شمرد و تاکید کرد اگر این شش عنصر در کنار هم قرار نداشته باشند یک برند موفق و موثر تولید و ماندگارشکل نخواهد گرفت.

ارائه مقاله بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی توسط جواد افتاده پایان بخش برنامه های رسمی چهارمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت بود که این پژوهشگر شبکه های اجتماعی در سخنانی گفت: حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی امروز یک امر اجتناب ناپذیر است؛‌حضوری که بر مبنای وجود مردم در این شبکه های آنلاین شکل گرفته است؛ زیرا هر جا که مخاطب یا کاربر حضورداشته باشد، کسب و کارها ناچارند به سراغ آن بروند.

وی با اشاره به این موضوع که البته حضور کسب و کارها در شبکه های اجتماعی،‌ متفاوت با حضور در دیگر رسانه هاست، گفت: در شبکه های اجتماعی محتوا پادشاهی می کند،‌ بنابراین کسب و کارها باید از طریق محتوای ناب و جذاب مخاطبان را درگیر کنند. خلاقیت درتولید و توزیع محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند راهگشای حضور و تاثیر کسب و کارها در شبکه های اجتماعی باشد. لازمه خلاقیت و بهره گیری کسب و کارها از شبکه های اجتماعی داشتن برنامه و استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی است. برنامه ای که بر اساس بازاریابی محتوا ایجاد و بر استراتژی محتوا تاکید می کند.

افتاده تاکید کرد: تکنیک خلق و پخش کردن محتوای جذاب، ارزشمند و مرتبط با نیاز مشتری یا مخاطب، هدف اصلی بازاریابی محتوا است.

  • مخاطب رسانه امروز منفعل نیست

در ادامه کنفرانس مقاله "روابط عمومی صنعت و هدایت رسانه ای" توسط دکتر شهرام گیل آبادی ارائه شد، وی با اشاره به کارکردهای نوین رسانه در عصر حاضر این کارکردها را، اطلاع رسانی( اقتصائی و رویداد محور)، آگاهی بخشی، رصد وآینده نگاری یا آینده نگاهی ذکر کرد.

وی همچنین مراحل مواجهه مخاطبان با پدیده های رسانه ای را، مشارکت فعال، همراهی، بی تفاوتی، تضاد بر شمرد و گفت: افکارعمومی، عکس العمل بخش عمده ای از جامعه است،در برابر حوادثی که برای جامعه رخ می دهد و بیشتر ناشی از احساس است تا استدلال و در حقیقت، افکارعمومی، مجموعه افکار فردی است که در یک شرایط روانی و فضای اجتماعی خاص، متعدد و منسجم تولید می شود.

گیل آبادی، در ادامه 9 عامل موثر بر توجه به افکار عمومی را، تکنیک های بررسی پیشرفته، خوراک فراوان برای تغذیه افکار، ضرورت توجه روز افزون به افکار، رشد فزاینده روابط اجتماعی، گسترش مردم سالاری، گسترش نهادهای آموزشی وگسترش رسانه ها و ارتباطات برشمرد و انواع ارتباطات را، ارتباط صعودی(جریان ارتباط از پایین به بالا)، ارتباطات عمودی(فرایند با مشکل روبروست و به زحمت انتقال می یابد)، ارتباطات افقی (رابطه سطوح مختلف با هم)، ارتباطات مورب (انتقال پیام و تبادل آن در دو سطح مختلف) برشمرد.

وی همچنین عناصر اصلی ارتباطات را منبع ارتباط، پیام، رمزگذاری، کانال ارتباطی، رمزگشایی، گیرنده پیام، بازخورد ذکر کرد و دستاوردهای ارتباط موثر: را درک، لذت جویی، نفوذ در نگرش ها، گسترش روابط وکنش یا عمل ذکر کرد.

گیل آبادی انواع رسانه را در دو دسته، رسانه های سنتی؛ شامل: ارتباطات انسانی اولیه( اشارات، اصوات، گفت و گو)؛ محیطی (حجاری ها، تابلوهای شهری)؛ چاپی ( کتاب، مطبوعات و . . .)؛ صوتی ( رادیو، نوارهای صوتی)؛ تصویری ( سینما، تلویزیون) و رسانه‌های نوین؛ شامل: چند رسانه‌ای‌ها (نرم افزارهای رایانه های)؛ محیطی جدید( تلویزیون های خیابانی)، رسانه‌های اجتماعی و تعاملی و. . . )، مخاطب رسانه ها ذکر کرد و کارکردهای آن را برشمرد.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها در روزگار جدید از شکل‌های کلاسیک خود خارج شده اند. مخاطبین نیز از حالت منفعل در برابر رسانه ها، به تعامل با رسانه ها روی آورده اند این تعامل به حدی رسیده است که می توان از اصطلاح «مخاطب رسانه» برای توضیح وضعیت رسانه ها و مخاطبین در آینده نزدیک استفاده کرد.

گیل آبادی درپایان ویژگی های اصلی رسانه های آینده را: تمرکز زدایی، جایگزینی رسانه ای جمعی به جای رسانه های فردی، صف آرایی مخاطب رسانه ها در مقابل مخاطب رسانه ها، حرکت رسانه ها از فردی، محلی، منطقه ای، ملی به سمت جهانی، پیدایی شهروند خبرنگار و حرکت از آن به شهروند شبکه، برداشته شدن مرزهای جغرافیایی( دنیا را باید از فضا دید)، ایجاد رسانه های غیر خطی(رسانه های شخصی مردم)، پیدایی تنوع و تکثر رسانه ای و تولید 32 موردرسانه، شکسته شدن انحصار پخش رادیو و تلویزیون و عصر سوم تکنولوژ ی و مجانی شدن بسیاری از خدمات مانند صدا بر شمرد.

چهارمین همایش روابط عمومی و صنعت عصرروز دوشنبه 28 مرداد به کار خودپایان داد.

کد خبر 295613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha