فایننشال تایمز: در دور تازه‌ای از سیاست ترمیم دولت، معاون جدید امور بین‌الملل وزارت نفت ایران این هفته منصوب شد.

حسین نقره‌کار شیرازی که از این پس مسئولیت ارتباط صنعت نفت ایران با شرکت‌های نفتی خارجی را بر عهده خواهد گرفت، توسط غلامحسین نوذری سرپرست وزارت نفت ایران به سمت معاون امور بین‌الملل این وزارتخانه منصوب شد.

بنابر اعلام وزارت نفت ایران، نقره‌کار شیرازی که درس‌خوانده آمریکا است پیش از این از دیپلمات‌های ایران در اروپا بوده است.

درباره علل تغییرات در صنعت نفت ایران باید به 2 سال پیش بازگشت. محمود احمدی‌نژاد، از 2 سال پیش که به سمت رئیس‌جمهوری ایران برگزیده شد در تحقق شعار خود در تجدید ساختار صنعت نفت دولتی این کشور موفقیت زیادی کسب نکرده است.

وزارت نفت در ایران به طور تاریخی میان جناح‌های سیاسی ایران در تعادل بوده و اکنون فضای سیاسی ایران با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، گرم‌تر شده است.

کاظم وزیری هامانه که هفته گذشته از وزارت نفت ایران کنار گذاشته شد، از اسراف انرژی در این کشور به علت قیمت پایین فرآورده‌های نفتی انتقاد کرده است.

دولت در ماه ژوئن (خردادماه) قیمت هر لیتر بنزین را به 100 تومان افزایش داد و سپس یک ماه بعد به منظور جلوگیری از واردات بی‌رویه این محصول که سال گذشته به 5 میلیارد دلار رسید، اقدام به سهمیه‌بندی بنزین کرد.

سهمیه‌بندی بنزین موجب کاهش مصرف بنزین در ایران شده است؛ با وجود این، وزیری هامانه در مراسم تودیع خود هشدار داد که در صورت ادامه روند فزاینده مصرف کنونی، در آینده، ایران با بحران  انرژی مواجه خواهد شد.

پس از برکناری هامانه، غلامحسین نوذری معاون وی به عنوان سرپرست وزارت نفت منصوب شد و انتصاب او به سمت وزارت نفت نیازمند رأی اعتماد مجلس است. وی افزایش ظرفیت تولید نفت خام را مهمترین اولویت بخش نفت ایران عنوان کرده است. تلاش ایران در شرایط فعلی، حفظ سهم کنونی در تولید اوپک است، چرا که صادرات نفت خام مهمترین منبع درآمد ایران محسوب می‌شود.

در حالی که منتقدان، به ادعای دولت درباره افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی در 2 سال اخیر خرده می‌گیرند و رقم 38 میلیارد دلار اعلامی دولت را عمدتاً یادداشت‌های تفاهم می‌دانند و نه قراردادهای رسمی، شرکت‌های مختلف خارجی به حضور خود در ایران علاقه نشان می‌دهند.

حتی با وجود احتمال تشدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی از جمله او.ام.و اتریش، رپسول اسپانیا و رویال داچ شل انگلیسی- هلندی طرح‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران دارند و در آستانه اجرای آنها هستند.

به هر حال، قیمت‌های بالای نفت خام موجب افزایش 13 درصدی درآمد نفتی دولت ایران در سال گذشته و رسیدن آن به 54 میلیارد دلار شد و احتمالاً این رقم در سال جاری نیز باز افزایش خواهد یافت. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در سال جاری درآمد نفتی ایران 5 درصد افزایش یابد.

20 اوت

کد خبر 29529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز