کشورهای اروپایی برخلاف درخواست دولت فرانسه از شرکت‌های این کشور برای خودداری از حضور در طرح‌های جدید در ایران، هیچ گونه فشاری بر شرکت‌های خود در این زمینه وارد نیاورده‌اند.

هرچند به گفته برخی منابع، مذاکرات شرکت‌های بزرگ اروپایی برای سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در بخش نفت ایران به علت تنش هسته‌ای این کشور با تاخیر روبه‌رو شده، اما شرکت‌های اروپایی به سرمایه‌گذاری در ایران پایبند هستند.

برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه چند روز پیش اعلام کرد که دولت این کشور از شرکت‌های توتال و گازدی‌فرانس خواسته است در طرح‌های نفت و گاز جدید ایران شرکت نکنند.

وی اظهار داشته بود که دیگر کشورهای اروپایی نیز در حال اجرای اقدامات مشابهی هستند، اما تماس خبرگزاری رویترز با دولت‌های کشورهای اروپایی نشان داد که هیچ دولت اروپایی، شرکت‌های نفت و گاز خود را برای کنار کشیدن از طرح‌های ایران تحت فشار قرار نداده است.

شرکت انگلیسی- هلندی رویال داچ شل در حال ارزیابی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران به ارزش میلیاردها  دلار برای تولید گازطبیعی و ساخت کارخانه و پایانه ال.ان.جی است.

یک سخنگوی دولت انگلستان درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های انگلیسی در ایران اعلام کرد: دولت این کشور از شل و شرکت‌های دیگر انگلیسی نخواسته است که از سرمایه‌گذاری در ایران دوری کنند.

یک سخنگوی دولت هلند نیز در اظهاراتی مشابه اعلام کرد که لاهه هیچ گونه فشاری به شرکت شل درباره سرمایه‌گذاری این شرکت در ایران وارد نیاورده است.

منابع نزدیک به شرکت‌های نفتی اروپایی تصریح می‌کنند که تاکنون هیچ‌گونه درخواستی برای قطع سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به شرکت‌های اروپایی نرسیده است.

دولت اتریش نیز همچنان از سرمایه‌گذاری شرکت او.ام.وی در ایران که شامل توسعه میادین گازی در غرب ایران می‌شود، حمایت می‌کند. یک سخنگوی دولت اتریش اعلام کرد که وین تنها در صورتی موضع خود در قبال ایران را تغییر خواهد داد که سازمان ملل یا اتحادیه اروپا محدودیت‌هایی در این زمینه لحاظ کنند.

دولت ایتالیا از اظهارنظر درباره سرمایه‌گذاری غول انرژی این کشور، شرکت انی، در ایران خودداری کرد و دولت اسپانیا نیز موضع خاصی درباره سرمایه‌گذاری‌های کلان رپسول در ایران اتخاذ نکرده است.

کاخ سفید سال‌هاست که شرکت‌های آمریکایی را از سرمایه‌گذاری در ایران منع کرده و در سال‌های اخیر نیز فشار بر شرکت‌های غیرآمریکایی را برای منصرف ساختن آنان از سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران را افزایش داده است.

اما علاوه بر اروپائیان، کشورهای دیگر نیز تمایلی به کاهش مراودات تجاری با ایران ندارند.

شرکت برزیلی پتروبراس اعلام کرده که به فعالیت‌های کاوش نفت و گاز در ایران بدون توجه به فشارهای سیاسی ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، چینی‌ها احتمال محدودیت‌های تجاری اروپا علیه ایران را فرصتی بالقوه برای حضور در بازار ایران می‌دانند.

رویترز
21 سپتامبر

کد خبر 32027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز