سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش از دریافت مجوز استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: مجوز استخدام معلمان صادر شده و این آزمون با نظارت سازمان سنجش و آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

فاني با بيان اينكه بر حسب نياز نيروي انساني و با توجه به جنسيت، رشته و جايگاه جغرافيايي آموزش و پرورش، توزيع نيازها را اعلام و آزمون را برگزار مي‌كنيم، افزود:افرادي كه در آموزش و پرورش پذيرفته مي‌شوند، يك سال بايد در دانشگاه فرهنگيان، آموزش معلمي ببينند و پس از آن به استخدام درمي‌آيند. همچنين رشته‌ها و اولويت‌ها مشخص شده است و جزئيات آن در دستورالعمل اعلام مي‌شود.

وي درخصوص حذف عناوين خبرگي، استاد و استادياري در لايحه رتبه‌بندي معلمان نيز توضيح داد: در قانون مديريت خدمات كشوري 5رتبه پيش‌بيني شده كه مقدماتي كه شامل همه مي‌شود و سپس پايه، ارشد، خبره و عالي كه طبق اين نامگذاري، كار رتبه‌بندي دنبال مي‌شود و علت حذف عناوين «استاد» و «استادياري» به اين دليل است كه اين عناوين پيشنهادي بوده و در جايي مصوب نشده است.

  • اول تعيين صلاحيت حرفه‌اي، بعد رتبه‌بندي

همزمان دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش تأكيد كرد تا زماني كه نظام تعيين صلاحيت حرفه‌اي معلمان طراحي نشود، نظام رتبه بندي كارايي لازم را نخواهد داشت چرا كه استقرار نظام تعيين صلاحيت حرفه‌اي معلمان، راهكاري است كه لازم و ملزوم طرح رتبه‌بندي معلمان است. مهدي نويد ادهم گفت: طراحي و استقرار نظام رتبه‌بندي معلمان يكي از احكام 131‌گانه سند تحول است كه بايد عملي شود، البته اين راهكار، يك راهكار مقدم بر خود دارد كه متأسفانه به آن كمتر توجه مي‌شود.

در شايستگي‌هاي عمومي مطرح مي‌شود كه معلم از نظر فكري، اخلاقي، جسمي‌ و رواني چه ويژگي‌هايي را بايد دارا باشد و هركسي نمي‌تواند در اين وادي پا بگذارد؛ در حقيقت فرد بايد توانمندي‌ها، شايستگي‌ها، انديشه و رفتار درست و شخصيت مناسب داشته باشد كه اسم آن را شايستگي عمومي گذاشتيم كه بين همه معلمان مشترك است. دبيركل شوراي‌عالي آموزش و پرورش افزود: نوع دوم، شايستگي حرفه‌اي است كه همه معلمان بايد به‌عنوان مثال با مهارت معلمي آشنا بوده و توانايي كلاس‌داري داشته باشند يا روانشناسي رشد و يادگيري را بدانند. نوع سوم نيز شايستگي تخصصي است يعني معلمي كه انديشه، باور و شخصيت درست دارد و كلاس‌داري و روانشناسي رشد را مي‌داند و مي‌تواند با دانش‌آموزان ارتباط برقرار كند. به‌عنوان مثال فيزيك يا رياضي درس مي‌دهد.

کد خبر 292135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha