با وجود انتشار اخبار گوناگون درباره لایحه رتبه بندی معلمان در روزهای اخیر همچنان خبری از جزئیات تصمیم‌های آموزش و پرورش در این خصوص نیست و معلمان پرسش‌های زیادی دارند که بی‌پاسخ مانده است.

همچنان مشخص نيست آيا اين مصوبه هيأت دولت براي بررسي بيشتر به مجلس ارسال مي‌شود يا خير؟ حتي معلمان و نمايندگان مجلس از جزئيات اين طرح مطلع نيستند و اين امر موجي از انتقادهاي معلمان را به‌دنبال دارد.

وزير آموزش و پرورش فروردين امسال گفته بود اين مصوبه كه در آن حقوق فرهنگيان از ۱۷۵ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان اضافه خواهد شد نياز به شاخص‌هايي دارد كه به استناد اين شاخص‌ها معلمين به ۵رتبه مقدماتي، پايه، ارشد، خبره و عالي تقسيم مي‌شوند.

علي اصغر فاني با درخواست از معلم‌ها براي اينكه اگر پيشنهادهايي را در اين رابطه دارند منعكس كنند، تأكيد كرد كه اين رتبه‌‌بندي نياز به تصويب مجلس ندارد و در سال ۹۴ اجرايي مي‌شود.حالا اين معلمان هستند كه از چگونگي اين رتبه بندي و تعيين شاخص‌ها اظهار نگراني مي‌كنند.

برخي از معلمان در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري خواستار اعلام جزئيات اين طرح شدند. آنها معتقدند بايد مشخص شود حداكثر افزايش حقوق، مشمول كدام گروه از معلمان مي‌شود؟ اين افزايش حقوق دقيقا شامل چند درصد از معلمان مي‌شود؟ آيا اين طرح نيروهاي ستادي را مشمول مي‌شود يا فقط نيروهاي آموزشي را در بر مي‌گيرد؟ ملاك عمل احكام كارگزيني است يا وضعيت كنوني فرهنگيان؟ اگر اين طرح به‌دنبال تغيير معلمي از حالت شغل به يك فعاليت آموزشي- علمي است تا با پيروي از آن ارتقاي جايگاه معلمان ايجاد شود، آيا در آموزش عالي كشورمان با اجراي اين طرح چنين پيامدي روي داده است؟ آيا اين طرح مهم‌ترين انگيزه براي ارتقاي توانمندي‌هاي معلمان خواهد بود؟ بحث همطرازي معلمان با اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي در طرح رتبه بندي معلمان لحاظ شده يا خير؟ و اينكه درصورت بررسي در مجلس چه تغييراتي در اين طرح ايجاد مي‌شود؟

در چنين شرايطي نه‌تنها نمايندگان مجلس و اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات از جزئيات چنين طرحي اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند بلكه به‌نظر مي‌رسد حتي مسئولان آموزش و پرورش نيز از جزئيات آن بي‌خبر هستند.چنانچه سيدمحمد بطحايي، معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش مي‌گويد هدف اصلي طرح رتبه‌بندي معلمان، پرداخت بيشتر به آنها نيست بلكه اين طرح ارتقاي دانش و مهارت‌هاي حرفه‌اي‌شان را دنبال مي‌كند.

کد خبر 292033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha