مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: در این پارک، یک سینما با ظرفیت ۱۵۰ نفر وجود دارد که در آن فیلم سه بعدی دایناسورها پخش می‌شود.

ژوراسیک

ژوراسيك يكي از دوره‌هاي زمين شناسي در دوران ميانه‌زيستي (مزوزوئيك) است كه به 145 تا 199 ميليون سال پيش برمي‌گردد. در اين دوره، دايناسورها هنوز وجود داشتند و زندگي خوب و خوشي را مي‌گذراندند.

در تمام دنيا، پارك‌هايي به اسم پارك ژوراسيك وجود دارند كه با مجسمه‌هايي از دايناسورهاي متحرك، تزئين شده‌اند.

اين پارك‌ها زماني مورد توجه بسيار زياد مردم قرار گرفت كه «استيون اسپيلبرگ» دست به ساخت فيلمي تحت عنوان پارك ژوراسيك زد و با اين فيلم دنباله‌دار، توانست پارك‌هاي ژوراسيك را براي مردم رونمايي كند و تصوير خوبي از آن ارائه بدهد.

همه اين توضيحات را داديم تا بگوييم بالاخره در كشور ما هم عده‌اي دست به كار شده‌اند و يك «ژوراسيك پارك» در سعادت‌آباد تهران راه‌اندازي كرده‌اند. با «مصطفي ناطقي» - پيمانكار پارك ژوراسيك - درباره احداث اين پارك و مجسمه‌هايي كه براي آن تهيه كرده‌ است به گفت و گو نشستيم. بعد از خواندن مصاحبه، گزارش تصويري ما را از دست ندهيد.

  • واقعيتي از دل تخيل

تا قبل از راه‌اندازي ژوراسيك پارك تهران، تصور ما از دايناسورها هماني بود كه در فيلم‌ها، سريال‌ها و كتاب‌هاي مصور ديده بوديم، البته منظورمان اين نيست كه وقتي وارد ژوراسيك پارك تهران مي‌شويد، صد درصد خودتان را در دل نسل منقرض شده دايناسورها مي‌بينيد، بايد بگوييم كه رفتن به اين پارك، جزو چيزهايي است كه نبايد از دست بدهيد.

ناطقي كه سالهاست با همكارانش در يك شركت ساختماني، راهسازي و عمليات عمراني مشغول به كار است، در خصوص ايده اين پارك به سرنخ گفت:

« اكثر كشورهاي دنيا ژوراسيك پارك دارند و ژوراسيك پارك تهران (كه در منطقه تهران - سعادت‌آباد، ميدان بهرود، بلوار شقايق، بعد از پارك پرواز) احداث شده است هم با الگوبرداري از همين پارك‌هاست.

من و همكارانم در سفرهايي كه به كشورهاي ديگر داشتيم متوجه شديم كه با توجه به علاقمندي مردم به اينگونه مكان‌ها، جاي پارك ژوراسيك در كشور ما خالي است، به همين دليل، اين مسئله را در قالب طرحي به شهرداري داديم و آنها هم قبول كردند.

ما از ژوراسيك پارك‌هاي مختلفي كه در دنيا وجود داشتند عكس و فيلم تهيه كرده بوديم و با نشان دادن اين عكس و فيلم‌ها توضيح داديم كه راه اندازي چنين پاركي در كشور ما بسيار جذاب است و آنها هم اين مسئله را قبول كردند.»

  • پروژه‌اي كه به سرعت اجرايي شد

معمولا پروژه‌ها بايد مراحل طولاني را بگذرانند تا بتوانند به مرحله اجرا برسند.

اما گويا پروژه پيشنهادي ناطقي به قدري وسوسه كننده و جذاب بود كه ‌مراحل اداري آن به سرعت طي شد و ظرف مدت كوتاهي اين پارك افتتاح شد:« ژوراسيك پارك، اولين پارك موضوعي ايران است كه ما پيشنهاد راه اندازي آن را در پاييز سال 92 ارائه داديم و در اسفند ماه توانستيم موافقت شهرداري را بگيريم،كارهاي مربوط به وارد كردن تجهيزات و قراردادهاي عمراني را انجام داديم و پروژه ما با در مهرماه 93 افتتاح شد.»

  • در ابعاد واقعي

ناطقي در توضيح واردات مجسمه‌ها مي‌گويد:« يك كارخانه در چين هست كه مجسمه‌هاي پارك ژوراسيك را براي تمام دنيا مي‌سازد.

اين مجسمه‌ها در ابعاد و اندازه و وزن‌هاي واقعي توليد مي‌شوند، بسته كلي اين مجسمه‌ها 32 عدد است كه در تمام ژوراسيك پارك‌ها هم همين 32 عدد وجود دارند، ما هم اين تعداد را سفارش داديم تا كيفيت پارك ما هم به كيفيت و بزرگي و تنوع پارك‌هاي ديگر دنيا باشد.»

  • گران بود تا دل‌تان بخواهد

قد و اندازه‌هاي اين مجسمه‌ها نشان مي‌دهند كه قيمت آنها بايد بسيار زياد باشد، زماني‌كه سئوال معروف «چند خريدين؟» را با ناطقي مطرح مي‌كنيم و جواب او را مي‌شنويم مطمئن مي‌شويم كه قيمت اين مجسمه‌ها واقعا عجيب است:«در خصوص قيمت آن‌ها نمي‌توانم توضيحي بدهم. به‌هرحال آنها با بهترين كيفيت توليد شده‌اند و قيمت‌شان هم بالطبع زياد است.»

براي جا دادن اين مجسمه‌ها در محل مورد نظر نياز به مساحت زيادي بود كه شهرداري تهران آن را در اختيار پيمانكاران قرار داد، صحبت‌هاي ناطقي را در اين خصوص بخوانيد:«براي راه اندازي پارك به 30 هزار متر مربع زمين نياز داشتيم كه در اختيار‌مان قرار گرفت و توانستيم ظرف مدت كوتاهي، مجسمه‌ها را وارد ايران كرده و در نقاط مختلف پارك جايگزين كنيم.»

  • دايناسورهاي هنرمند

ديدن مجسمه‌هاي بزرگ كه شبيه به دايناسورهاي واقعي هستند به خودي خود هيجان انگيز است حالا شما فكرش را بكنيد كه قرار است قسمت‌هايي از بدن اين دايناسورها حركت كنند و گهگاهي صدايي هم از خودشان در بياورند:«چشم، پلك، دم و قسمت‌هاي كوچكي از بدن دايناسورها حركت مي‌كنند، آنها توانايي اين را دارند كه صداهايي از خودشان در بياورند و داد بزنند، جنس اين مجسمه‌ها از سيليكون است و نسبت به باران، برف، سرما و... مقاوم هستند.

تنها مشكلي كه ممكن است آنها را از بين ببرد، آتش است كه آسيب زيادي به مجسمه‌ها مي‌رساند.»

البته ناطقي و گروهي كه پارك را اداره مي‌كنند براي اين كار چاره‌اي انديشيده‌اند و تمام تلاش‌شان را به كار مي‌گيرند تا براي اين مجسمه‌هاي گرانقيمت اتفاقي نيفتد:«تمام محوطه پارك حفاظت شده است و با دوربين‌هاي مداربسته كنترل مي‌شود تا اتفاقي رخ ندهد، عبور و مرورها نيز همگي تحت كنترل است تا مشكلي پيش نيايد چرا كه يك سهل‌انگاري كوچك ممكن است خسارت‌هاي زيادي به بار بياورد.»

  • روزي 1500 نفر

ميانگين بازديد از پارك با اين امكاناتي كه دارد بايد زياد باشد و آماري كه ناطقي در اين خصوص در اختيار ما قرار مي‌دهد آن هم در فصل زمستان نشان از اين دارد كه مردم دايناسورها را دوست دارند، حتي اگر اين دايناسورها را كارخانه‌هاي چشم بادامي‌ها راهي ايران كرده باشند:« بيشترين استقبال از پارك را تا الان مدارس و دانش آموزان داشته‌اند، متوسط ديدار مردم از اين مكان در روزهاي سرد تهران تقريبا 1500 نفر است.

البته اين را هم بگويم كه با توجه به اينكه پارك در ارتفاعات تهران است عبور و مرور در زمستان بسيار سخت است و تخمين مي‌زنيم بازديدها در تابستان چندين برابر شود. البته اين آمار مربوط به روزهاي كاري هفته است و در روزهاي تعطيلات و آخر هفته اين رقم با افزايش چشمگيري روبه‌رو مي‌شود.»

  • سينما و غرفه‌هاي ديگر

رفتن به پارك ژوراسيك علاوه بر ديدار با دايناسورهاي دوره ميان زيستي زمين كه 190 ميليون سال از عمر آنها مي‌گذرد، جذابيت‌هاي ديگري هم دارد:«كيفيت پاركي كه ما در ايران احداث كرده‌ايم به مراتب بالاتر از پارك‌هاي ديگر است چون ما همان مجسمه‌ها را با همان كيفيت در زمين مناسبي نصب كرده‌ايم.

علاوه بر آن، در كشورهاي ديگر پارك ژوراسيك معمولا روي سطح طبيعي زمين ايجاد مي‌شود در حالي‌كه ما اينجا دو قرارداد عمراني هم بستيم تا زمين و فضاي مورد نياز اين مجسمه‌ها بيش از پيش جذاب شود.

در اين پارك، يك سينما با ظرفيت 150 نفر وجود دارد كه در آن فيلم سه بعدي دايناسورها پخش مي‌شود. علاوه بر آن، غرفه‌هايي وجود دارد كه فيلم و سي دي مي‌فروشند، اگر كسي علاقمند به عكس انداختن با دايناسورها باشد، مي‌تواند به غرفه عكاسي برود و عكس يادگاري بگيرد.»

به عنوان صحبت پاياني از ناطقي در خصوص مزاياي ديگر اين پارك مي‌پرسيم كه او مي‌گويد:«ساعت بازديد از اين پارك، از 9 صبح تا 9 شب است، در پارك ژوراسيك تهران يك سالن نمايش روباز براي بچه‌ها وجود دارد كه در آن، براي كودكان نقاشي مي‌كشند و در ساعاتي، نمايش و موسيقي هم پخش مي‌شود. در اين مجموعه آبشار و آب‌نماهايي وجود دارد كه رو باز هستند و داخل آن هم دايناسور وجود دارد.»

منبع:همشهري سرنخ

کد خبر 289835

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha