مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

عباس ثابتی راد: پل طبیعت انتخاب اول مردم و جزو ۵ انتخاب برتر ۳۰۰ عمار برجسته جهان در مـسـابـقـه مـعـــمـار شهــری ( A+ (architizer awards در سال ۲۰۱۵شد.

پل طبیعت

اردشير نوريان با اعلام اين خبر گفت: جايزه بين‌المللي + A از معتبرترين جوايز معماري جهان است و سازه‌هاي برتر معماري را به‌منظور شناسايي سازه‌هايي كه به بهبود و افزايش كيفيت زندگي روزانه مردم دنيا كمك مي‌كنند، معرفي مي‌كند. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد افزود: مسابقه + Aيك مسابقه بين‌المللي معتبر در عرصه معماري است كه بيش از 300معمار نخبه از سراسر دنيا، هيأت داوران آن را تشكيل مي‌دهند. اين جايزه هر‌ساله در 3 بخش عمده برگزار مي‌شود كه پل طبيعت به‌دليل سازه و همچنين كاربري‌اش توانست در بخش پل‌هاي عبوري جزو 5سازه برتر جهان در سال 2015قرار گيرد.

وي با اشاره به اينكه پل طبيعت در بخش مردمي نيز توانست جايزه اول را به‌خود اختصاص دهد، افزود: در بخش پل‌هاي بزرگراهي نيز پل طبيعت به انتخاب مردم توانست مقام اول اين مسابقه بين‌المللي را به‌دست آورد.به گفته نوريان اين جايزه از آن جهت مهم است كه علاوه بر انتخاب توسط بهترين معماران حال حاضر جهان، مردم نيز در آن نقش داشته و امكان ارائه نظر در مورد يك اثر معماري را داشتند. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد تصريح كرد: پل طبيعت، يك پياده راه با 14هزار قطعه فولادي است كه در سال 1393در اختيار شهروندان قرار گرفت و در نوروز امسال، پذيراي ده‌ها هزارنفر از شهروندان تهراني و گردشگران ديگر بود و تا به حال جوايز سازه برتر فولادي در سال 92و خشت طلايي و پل برتر كشور را در سال 93به‌دست آورده است.

  • منحصر به فردترين پل در جهان

مهرداد مال عزيزي نيز با اشاره به اينكه پل طبيعت يك طرح زيبا با عملكردي مناسب، طراحي بسيار زيبايي دارد گفت: مهم‌ترين هدف ساخت پل طبيعت تبديل يك فضاي بي‌دفاع شهري به منطقه‌اي داراي هويت و با عملكردي بسيار مناسب است كه خوشبختانه در حال حاضر شاهد دستيابي به چنين عملكردي هستيم.

طراح بوستان آب و آتش در ادامه گفت: هر عنصر شهري 2 ويژگي عمده بر عهده دارد؛ يك ويژگي در جانمايي و موقعيت پروژه است كه كاركرد آن‌را تعيين مي‌كند و ديگري فيزيك و ظاهر يك پروژه كه داراي اهميت است.اين معمار شهرسازي با اشاره به جانمايي فكر شده در طراحي پل طبيعت افزود: جانمايي اين پروژه با درايت صورت گرفت. بزرگراه مدرس 2 سوي منطقه عباس آباد را از يكديگر جدا كرده بود، اما اين پل توانست با اتصال بوستان بنادر به بوستان جنگلي طالقاني بخشي از اراضي بي‌دفاع شهري را داراي هويت كند.
به گفته مال عزيزي، ضلع غربي بوستان طالقاني كه هم‌اكنون محل ورودي پل طبيعت قرار گرفته است، سال‌ها مكاني براي حضور افراد بزهكار بود كه با جانمايي درست پل طبيعت، اين بخش از شهر، به مركزي ايمن و محلي براي گذران اوقات فراغت شهروندان و از امن‌ترين مناطق شهري پايتخت بدل شده است.

اين معمار با اشاره به ويژگي فيزيكي اين پروژه اظهار داشت: پل طبيعت از نظر فيزيكي با اختصاص 3 سطح عبوري امكان استفاده شهروندان را به‌وجود آورد. در سطح اول مسير عبور پياده، در سطح دوم، مسير عبور دوچرخه و در سطح سوم نيز براي عبور كالسكه طراحي و ساخته شده است. تركيب عملكرد فيزيكي و جانمايي، پل طبيعت را به‌عنوان منحصر به فردترين پل نه‌تنها در ايران بلكه در جهان قرار داده است. طراح بوستان آب و آتش با اشاره به استفاده از فولاد در ساخت اين پروژه بزرگ گفت:

پل طبيعت تركيبي از 2 حالت متضاد است، يك سازه زمخت فولادي در دل يك سبزينگي آرامش بخش جاي گرفته است. اين ناهمخواني تحرك ايجاد مي‌كند كه پل طبيعت از آن برخوردار است. پلي قوسي با 3 پايه كه براساس شاخ و برگ يك درخت طراحي شده‌است، توانسته آرامش خاصي به اين سازه فولادي سخت بدهد و به يك پاتوق گردشگردي طبيعت تبديل شود.

  • سطح بالاي مسابقات

معمار پل طبيعت با اشاره به اينكه مسابقه + A يكي از مسابقات داراي اعتبار جهاني است، گفت: چنين جوايزي فرصتي براي مقايسه سازه‌هايي مانند پل طبيعت با نمونه‌هاي مختلف از سراسر جهان هستند. ليلا عراقيان همچنين گفت: خوشحالم از اينكه پل طبيعت توانست در ميان سازه‌هاي بزرگ جهان ديده شود و حتي در بخش مردمي نيز بتواند رتبه اول را به‌دست آورد. به گفته اين معمار جوان، پل طبيعت به‌علت اينكه يك فضاي عمومي و يك پروژه مردمي است بيشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عراقيان از حضور معماران برجسته‌اي مانند زاها حديد و دفتر معماري OMA و همچنين دفتر معماري نادر تهراني در آمريكا در اين مسابقه ياد كرد و گفت: حضور معماران برجسته در زمره شركت‌كنندگان نيز باعث افزايش سطح رقابت در اين مسابقه شده است. به گزارش پايگاه رسمي جايزه A+ اواخر ارديبهشت‌ماه به مناسبت هفته جهاني طراحي شهري، جوايز برندگان در نيويورك به آنها اعطا خواهد شد. توضيحات معمار پل طبيعت را در هم‌افزا بشنويد.

کد خبر 292569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha