سه‌شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

مرد میانسال پس از جاسازی عتیقه‌های تاریخی در کیسه چای راهی تهران شد تا برای فروش آنها پای معامله ۲.۵ میلیاردتومانی بنشیند؛ غافل از اینکه پیش از انجام معامله دستگیر خواهد شد.

تاج

تحقيقات مأموران براي دستگيري مرد قاچاقچي از حدود 3‌ماه پيش شروع شد. در آن زمان گزارشي در اختيار معاونت عمليات يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي استان تهران قرار گرفت كه نشان مي‌داد مردي در پايتخت يك محموله اشياي عتيقه در اختيار دارد و در جست‌وجوي مشتري مناسب براي فروش آنهاست. با اين اطلاعات تيمي از مأموران وارد عمل شدند و در بررسي‌هاي اطلاعاتي موفق شدند هويت اين مرد را شناسايي كنند.

بررسي‌ها نشان مي‌داد او يك كارمند بازنشسته و اهل يكي از شهرهاي شرق كشور است كه براي فروش اشياي عتيقه به تنهايي راهي تهران شده است. مأموران كه هر لحظه به قاچاقچي عتيقه نزديك و نزديك‌تر مي‌شدند در ادامه متوجه شدند كه در ميان اشيايي كه اين مرد در اختيار دارد، يك نيم‌تاج طلايي وجود دارد كه ظاهرا ارزش زيادي دارد.

جست‌وجوهاي نامحسوس براي يافتن مخفيگاه مرد قاچاقچي در پايتخت ادامه داشت و سرانجام پس از حدود 3‌ماه بررسي‌هاي گسترده، مأموران به آپارتماني در خيابان شريعتي رسيدند كه مرد ميانسال در آنجا مخفي شده بود. وقتي اين محل به محاصره درآمد و تمامي رفت وآمدهاي مرد ميانسال زيرنظر گرفته شد، مشخص شد كه وي براي فروش محموله عتيقه با يك تاجر بين‌المللي وارد معامله شده است. طبق قراري كه آنها گذاشته بودند، تاجر بين‌المللي مي‌بايست براي خريد عتيقه‌ها 2.5ميليارد تومان پرداخت كند.

مأموران كه همه حركات مرد قاچاقچي را زيرنظر داشتند 28بهمن‌ماه و ساعاتي قبل از معامله ميلياردي با هماهنگي قضايي وارد آپارتمان مورد نظر شدند و مرد ميانسال را دستگير كردند. در بازرسي اين خانه اما هيچ ردي از عتيقه‌ها به‌دست نيامد تا اينكه مأموران به يك كيسه چاي در يكي از اتاق‌ها مشكوك شدند. آنها وقتي به بازرسي كيسه پرداختند داخل آن با 5قلم شي‌ء عتيقه روبه‌رو شدند كه به‌نظر تاريخي مي‌رسيدند.

با كشف اين اشياء، متهم گفت: كارمند بازنشسته هستم و گاهي وقت‌ها كشاورزي مي‌كنم. مدتي قبل زماني كه سرگرم جست‌وجو در زيرزمين خانه پدرم بودم چشمم به صندوقچه‌اي افتاد كه زير انبوهي از وسايل پنهان شده بود. آن را بيرون كشيدم و وقتي درش را باز كردم، چشمم به اشياي عتيقه داخل آن افتاد. نمي‌دانستم آن اشيا از كجا آمده بودند اما وسوسه شدم و آنها را براي خودم برداشتم. تا اينكه سال گذشته پدرم فوت كرد و من تصميم گرفتم اشياء را بفروشم. ابتدا در شهرمان سراغ چند نفر رفتم و همه آنها گفتند كه اشياء و مخصوصا تاج طلايي ارزش زيادي دارند و تاجران بين‌المللي پول خوبي بابت آنها مي‌دهند. اين بود كه همه آنها را برداشتم و راهي تهران شدم تا مشتري مناسبي برايشان پيدا كنم. اما درحالي‌كه با يك تاجر پولدار وارد معامله شده‌بودم، دستگير شدم.

پس از اعترافات اين مرد، وي براي بررسي صحت‌ ادعايش در اختيار مرجع قضايي قرار گرفت و اشياي كشف شده تحويل ميراث فرهنگي شد. سرهنگ قسمتي، فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث‌فرهنگي استان تهران با بيان اين خبر گفت: در بررسي كارشناسان مشخص شد كه نيم‌تاج طلايي كه نقش گوزن و گل‌هاي برجسته دارد متعلق به هزاره اول قبل از ميلاد است. ظاهرا از اين تاج بانوان و مخصوصا ملكه‌ها استفاده مي‌كردند.

وي ادامه داد: همچنين يك مجسمه مفرغي از متهم كشف شد كه متعلق به تاريخ و تمدن هند شرقي است. طاووس شيشه‌اي و بخشي از مجسمه گراز متعلق به قرون اوليه اسلامي نيز از ديگر اشياي كشف شده از متهم بود و تحقيقات از اين مرد همچنان
ادامه دارد.

کد خبر 288185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha